Vad betyder frågan egentligen?
Hej!
Jag förstår inte vad som menas med "skärningspunkten med y-axeln". Eller jo, jag vet vad en skärningspunkt är och jag vet vad y-axeln är, men hur ska jag använda mig av en sådan punkt i uträkningen av en andragradsekvation?
Frågan verkar ju superlätt, och jag tror jag har löst den. Men jag blir osäker om jag löst den på rätt sätt. Vilken punkt är det jag ska använda?
Skärningspunkt med y.axeln är där y-värdet är noll. I a) är det då 0=x^2-4x och du kan då lösa vad x är för att sätta det som en punkt när du skissar grafen,
Aha, vad dum jag känner mig.
Tack!
Varsågod :) Plus, du ska inte känna dig dum! Känn dig stolt att du resonerar så bra och ställer bra frågor.
"Det finns inga dumma frågor" ;)
Bookworm skrev:Skärningspunkt med y.axeln är där y-värdet är noll. I a) är det då 0=x^2-4x och du kan då lösa vad x är för att sätta det som en punkt när du skissar grafen,
Nej, så är det inte.
Du visar här hur man bestämmer kurvans skärningpunker med x-axeln.
y-axeln [x = 0]
skär kurvan [y = f(x)]
i punkten (0; f(0)).
I a) är det origo.
Rita figur!
Ja det klart, skärningspunkten med y-axeln måste ligga på x = 0.
Men hur ska jag använda mig av det för att lösa uppgiften?
Typ kanske i a) att x1 = 0? Är det detta som menas? Och att x2 = 4?
Asså jag har redan fått rätt svar på uppiften sedan länge. Det är bara formuleringen av frågeställningen som förvirrar mig.
Ashur skrev:Ja det klart, skärningspunkten med y-axeln måste ligga på x = 0.
Men hur ska jag använda mig av det för att lösa uppgiften?
Typ kanske i a) att x1 = 0? Är det detta som menas? Och att x2 = 4?
[...]
I a-uppgiften lyder sambandet mellan och . Grafen skär -axeln då , vilket ger -värdet .
I c-uppgiften lyder sambandet mellan och . Grafen skär - axeln då , vilket ger -värdet .
Kan du göra samma typ av uträkning för b- och d-uppgiften?