Vad betyder ens detta?
Låt f(x)= 10 - 3x och bestäm. Jag fattar inte vad de frågar efter? Vadå liksom. 10 minus 3 är ju sju, det är enkelt. Men jag förstår inte? Jag kollade/rättade med facit på a-uppgiften och där stod det fyra?
A. F(2)
B. F(-2)
Det står inte 10-3, utan 10-3x. Är du bekant med funktionsbegreppet?
Lägg f(2) i f(X) = 10-3X och det blir 4
lägg f(-2) i f(x)= 10-3X och det blir 16
f(2)=10-3*2= 10-6=4
f(-2)=10-3*(-2)=10-(-6)=10+6= 16
lyckatill
v93semme skrev:Lägg f(2) i f(X) = 10-3X och det blir 4
lägg f(-2) i f(x)= 10-3X och det blir 16
f(2)=10-3*2= 10-6=4
f(-2)=10-3*(-2)=10-(-6)=10+6= 16
lyckatill
Jag förstår inte...
naytte skrev:Det står inte 10-3, utan 10-3x. Är du bekant med funktionsbegreppet?
Jo men jag förstår det inte....
Kan du förklara vad en funktion är för något? Med ord.
EDIT: Oj, ursäkta. Jag tror jag missförstod ditt svar.
Läs här: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/funktioner och återkom.
naytte skrev:Kan du förklara vad en funktion är för något? Med ord.
EDIT: Oj, ursäkta. Jag tror jag missförstod ditt svar.
Läs här: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/funktioner och återkom.
Jag Återkommer
naytte skrev:Kan du förklara vad en funktion är för något? Med ord.
EDIT: Oj, ursäkta. Jag tror jag missförstod ditt svar.
Läs här: https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/funktioner och återkom.
Så jag ska alltså få reda på vad x är?
Nej. Det som står innanför parantesen är det som funktionen tar som invärde. Exempelvis kan man stoppa in x=2. Det man gör då är att man stoppar in 2 på alla ställen där det finns ett x. Då blir det:
f(2)=10-3*2=4.
naytte skrev:Nej. Det som står innanför parantesen är det som funktionen tar som invärde. Exempelvis kan man stoppa in x=2. Det man gör då är att man stoppar in 2 på alla ställen där det finns ett x. Då blir det:
f(2)=10-3*2=4.
Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det är jag ska göra. Jag är färdig att ge upp den här förbaskade matten.
Du ska räkna ut f(2) och f(-2).
f(2) har naytte gjort åt dig. Kan du göra f(-2)?
Laguna skrev:Du ska räkna ut f(2) och f(-2).
f(2) har naytte gjort åt dig. Kan du göra f(-2)?
Jag förstår inte hur man ska göra. Jag har dyskalkyli...
Förstår du vad naytte gjorde?
Petsve skrev:Låt f(x)= 10 - 3x och bestäm. Jag fattar inte vad de frågar efter? Vadå liksom. 10 minus 3 är ju sju, det är enkelt. Men jag förstår inte? Jag kollade/rättade med facit på a-uppgiften och där stod det fyra?
A. F(2)
B. F(-2)
Istället för x skriv 2 och det ger f(2)= 10-3*2 = 10 -6 = 4
Istället för x skriv -2 och det ger f(-2) = 10- 3* (-2) = 10+6= 16
Om det är F(10) då skriv 10 istället för x f(10)=10-3*10 = 10-30 = -20
Om det är F( 100) då skriv 100 istället för x f(100) = 10-3*100= 10-100= -90
Easy peasy right?
SHK7 skrev:Petsve skrev:Låt f(x)= 10 - 3x och bestäm. Jag fattar inte vad de frågar efter? Vadå liksom. 10 minus 3 är ju sju, det är enkelt. Men jag förstår inte? Jag kollade/rättade med facit på a-uppgiften och där stod det fyra?
A. F(2)
B. F(-2)
Istället för x skriv 2 och det ger f(2)= 10-3*2 = 10 -6 = 4
Istället för x skriv -2 och det ger f(-2) = 10- 3* (-2) = 10+6= 16
Om det är F(10) då skriv 10 istället för x f(10)=10-3*10 = 10-30 = -20
Om det är F( 100) då skriv 100 istället för x f(100) = 10-3*100= 10-300= -290
Bara bytta ut x med den som står i parantesen och sedan räkna ut
Easy peasy right?
Laguna skrev:Förstår du vad naytte gjorde?
Nej?
SHK7 skrev:Petsve skrev:Låt f(x)= 10 - 3x och bestäm. Jag fattar inte vad de frågar efter? Vadå liksom. 10 minus 3 är ju sju, det är enkelt. Men jag förstår inte? Jag kollade/rättade med facit på a-uppgiften och där stod det fyra?
A. F(2)
B. F(-2)
Istället för x skriv 2 och det ger f(2)= 10-3*2 = 10 -6 = 4
Istället för x skriv -2 och det ger f(-2) = 10- 3* (-2) = 10+6= 16
Om det är F(10) då skriv 10 istället för x f(10)=10-3*10 = 10-30 = -20
Om det är F( 100) då skriv 100 istället för x f(100) = 10-3*100= 10-100= -90
Easy peasy right?
Nope, hardy hardy! Jag förstår inte riktigt och jag kopplar inte! Vad är det jag ska göra här!? Ugh....*dunkar huvudet i bordet*
Kan du räkna ut värdet av de här fem uttrycken?
Laguna skrev:Kan du räkna ut värdet av de här fem uttrycken?
10-3*1=7
10-3*2=4
10-3*3=1
10-3*5=-5?
Det stämmer.
Det här kunde man också skriva
Räkna ut 10-3x om x = 1
Räkna ut 10-3x om x = 2
Räkna ut 10-3x om x = 3
Räkna ut 10-3x om x = 4
Räkna ut 10-3x om x = 5
Är du med på det?
Laguna skrev:Det stämmer.
Det här kunde man också skriva
Räkna ut 10-3x om x = 1
Räkna ut 10-3x om x = 2
Räkna ut 10-3x om x = 3
Räkna ut 10-3x om x = 4
Räkna ut 10-3x om x = 5
Är du med på det?
Jag tror det!
Då inför vi en funktion för vårt uttryck. Vi kallar funktionen för f.
f(x) = 10-3x.
Att stoppa in x = 1 i 10-3x skriver vi nu som f(1).
Så samma sak kan sägas
Räkna ut f(1)
Räkna ut f(2)
Räkna ut f(3)
Räkna ut f(4)
Räkna ut f(5)
Är du fortfarande med?
Petsve skrev:Låt f(x)= 10 - 3x och bestäm. Jag fattar inte vad de frågar efter? Vadå liksom. 10 minus 3 är ju sju, det är enkelt. Men jag förstår inte? Jag kollade/rättade med facit på a-uppgiften och där stod det fyra?
A. F(2)
B. F(-2)
f(x) är funktionen. Att "x" är i parantes betyder att funktionen är beroande av x, detta betyder att funktionen ändrar sig beroande på vad x har för värde.
I (a) uppgiften står det f(2). Funktionen som är beroande av x visar nu att x=2 notera att det står f(2) inte f(x). Om x=2 är f(2)= 10-3* (2).
Laguna skrev:Då inför vi en funktion för vårt uttryck. Vi kallar funktionen för f.
f(x) = 10-3x.
Att stoppa in x = 1 i 10-3x skriver vi nu som f(1).
Så samma sak kan sägas
Räkna ut f(1)
Räkna ut f(2)
Räkna ut f(3)
Räkna ut f(4)
Räkna ut f(5)
Är du fortfarande med?
Jag tror det.
Tycker du då att du vet vad f(2) betyder och hur man räknar ut det?
Laguna skrev:Tycker du då att du vet vad f(2) betyder och hur man räknar ut det?
Tror det