Vad är x?
Vad är x i följande ekvation:
3-7·3x = 27 ?
Det var längesen jag läste Matte 1 så har förlorat grunderna, därför
är det svårt att ens lösa de mest simpla matematiska problemen som jag möter i Matte 2.
Är ekvationen eller ? :)
Tricket är att få x "fritt". Börja med att flytta 3 till höger sida genom att dra ifrån 3 på båda sidorna. Medför -7*3x=24. Kan du fortsätta? Tips dela båda sidor med 21.
Smutstvätt skrev:Är ekvationen eller ? :)
Ser nu att det är faktiskt
Då skall du börja med att skriva om 27 som en 3-potens och fortsätta med att multiplicera båda sidor med 37. Kommer du vidare?
Smaragdalena skrev:Då skall du börja med att skriva om 27 som en 3-potens och fortsätta med att multiplicera båda sidor med 37. Kommer du vidare?
skriva om 27 som en 3-potens?
cky182 skrev:Smaragdalena skrev:Då skall du börja med att skriva om 27 som en 3-potens och fortsätta med att multiplicera båda sidor med 37. Kommer du vidare?
skriva om 27 som en 3-potens?
Skriv om 27 som en potens med basen 3. Vad är 3^1? 3^2?..etc tills du får 27. Använd sedan potenslag på vänstra ledet, dvs
larsolof skrev:cky182 skrev:Smaragdalena skrev:Då skall du börja med att skriva om 27 som en 3-potens och fortsätta med att multiplicera båda sidor med 37. Kommer du vidare?
skriva om 27 som en 3-potens?
cky182 skrev:larsolof skrev:cky182 skrev:Smaragdalena skrev:Då skall du börja med att skriva om 27 som en 3-potens och fortsätta med att multiplicera båda sidor med 37. Kommer du vidare?
skriva om 27 som en 3-potens?
Smart att multiplicera både VL och HL med samma
och jag förstår att ditt syfte var att får bort
men i VL
och i HL
Hej,
Du kan skriva talet 27 som vilket ger ekvationen
Enligt en potenslag är produkten samma tal som Din ekvation kan alltså skrivas
larsolof skrev:cky182 skrev:larsolof skrev:cky182 skrev:Smaragdalena skrev:Då skall du börja med att skriva om 27 som en 3-potens och fortsätta med att multiplicera båda sidor med 37. Kommer du vidare?
skriva om 27 som en 3-potens?
Smart att multiplicera både VL och HL med samma
och jag förstår att ditt syfte var att får bortmen i VL
och i HL
Klart att 3+7 blir 10, dum miss där.
Och = 1 för ?
Har vi nu 1=? Är x ?
men inte för att för det är det inte (alla tal upphöjda till 0 är 1; t.ex. )
1 kan inte vara lika med
x i uppgiften är inte utan x = 10