Vad är svaret på 6/2(3+3) ?
blir tokig på ett videoklipp som kommer upp på Facebook där en kille får frågan vad svaret på
6/2(3+3) där jag anser att svaret är 18 men minst lika många som svarar det svarar även 0,5 då 6/2 är 3 och parantesen ger 6 vilket skulle betyda att det blir 3/6
jag får det till 6/2 =3 och multiplicera in 3 med svaret i parantesen ger 3x6=18
könnervatt jag borde kunna de här men man blir ju osäker när lika många säger 0,5
såå vad är det rätta svaret och motivera gärna varför
Hur ser uppgiften ut? Det är skillnad på:
Det sista uttrycket kan också skrivas som
I ena uttrycket blir svaret 0,5 och i det andra 18.
Men ser man uttrycket skrivet på en rad så håller jag med dig om att svaret blir 18.
Parentesen räknas först. Då får vi 6/2*6. Multiplikation och division har samma prioritet, så då kan man utföra beräkningen från vänster till höger. Men det är ett problem när uppgiften inte är tydligt formulerad.
Men skulle det stå exempelvis 6+2*6, då utförs multiplikationen före additionen och det svaret blir 6+12 = 15.
Anledningen till att detta problem dyker upp om och om igen är just för att det är inte finns precis ett rätt svar, som Sten påpekar. Beroende på hur en tolkar divisionsstrecket kan svaret vara 0,5 eller 18, och den enda slutsatsen vi kan dra av frågan är att parenteser eller ordentlig uppställning av bråk är otroligt viktigt.
Kort sagt, frågan är konstigt ställd och illa formulerad.
=?
Exakt såhär är det uppställt i frågan. Vet inte om det gör skillnad på svaret?
Det gör ingen skillnad, frågan är ställd på ett sådant sätt att det inte går att säga om svaret är 0,5 eller 18.
Det är samma sak om man skrivereller / för division.
Uppgiften är otydligt formulerad. Det bör i uppgiften vara tydligt om parentesen tillhör täljaren eller nämnaren.
Men parentesen bör i alla fall beräknas först. Och då får man 6
Jag tycker att 18 är mer rimligt än 0,5. Men uppgiften kan tolkas på två sätt och bör därför formuleras så att inga missförstånd kan uppstå.
På internet finns en massa videoklipp. Man ska nog vara försiktig med att lita för mycket på den "matematik" som lärs ut i en del av dem.
zibpka skrev:=?
Exakt såhär är det uppställt i frågan. Vet inte om det gör skillnad på svaret?
Jag tycker inte att det finns någon tvetydighet. Såsom det är skrivet är värdet 18.
Sen är det en annan sak vad den som skrev uttrycket menade. Där kan mycket väl avsikten ha varit att det ska betyda 6/(2*(3+3)).
Yngve skrev:zibpka skrev:=?
Exakt såhär är det uppställt i frågan. Vet inte om det gör skillnad på svaret?
Jag tycker inte att det finns någon tvetydighet. Såsom det är skrivet är värdet 18.
Sen är det en annan sak vad den som skrev uttrycket menade. Där kan mycket väl avsikten ha varit att det ska betyda 6/(2*(3+3)).
Exakt. Huvudet på spiken. Det står 18 men skribenten kan ha menat 1/2.
Jaomen då finns de egentligen inte 100%igt svar med andra ord
Nja, jag tycker nog att Yngve formulerar det bäst.
Här skriver Matteboken om räkneordning:
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/aritmetik/rakneordning#!/