Vad är kvoten mellan antalet pojkar och totala antalet elever i klassen?
Hej!
Jag skulle behöva hjälp med att ställa upp något samband för att lösa denna fråga.
Hej
Ett sätt att tänka här är att kalla sannolikheten att en flicka väljs för p.
Då är sannolikheten att en pojke väljs lika med (2/3)p.
Eftersom just denna klass tydligen endast består av fluckor och pojkar så är sannolikheten att en pojke eller en flicka väljs då p+(2/3)p.
Du vet att denna sannolikhet är lika med 1.
Kommer du vidare då?
=====
Ett annat liknande sätt.är att anta att det finns typ 100 elever i klassen och börja klura ut hur många av dessa som bör vara pojkar och flickor.
Yngve skrev:Hej
Ett sätt att tänka här är att kalla sannolikheten att en flicka väljs för p.
Då är sannolikheten att en pojke väljs lika med (2/3)p.
Eftersom just denna klass tydligen endast består av fluckor och pojkar så är sannolikheten att en pojke eller en flicka väljs då p+(2/3)p.
Du vet att denna sannolikhet är lika med 1.
Kommer du vidare då?
=====
Ett annat liknande sätt.är att anta att det finns typ 100 elever i klassen och börja klura ut hur många av dessa som bör vara pojkar och flickor.
Varför skriver du 2/3*p? Jag förstår ej heller varför du skriver att sannolikheten är p+2/3*p samt varför denna addition är lika med 1?
Utan att röra till det för mycket här skulle jag föreslå en variant av den sista metoden som Yngve gav, fast betrakta så få personer som möjligt.
Så vi vet att det andelen pojkar till flickor är 2/3. Då kan vi som minst ha 3 flickor, och då får vi 2 pojkar. Hur många är det i klassen totalt? Hur stor andel pojkar finns det i klassen?
Calle_K skrev:Utan att röra till det för mycket här skulle jag föreslå en variant av den sista metoden som Yngve gav, fast betrakta så få personer som möjligt.
Så vi vet att det andelen pojkar till flickor är 2/3. Då kan vi som minst ha 3 flickor, och då får vi 2 pojkar. Hur många är det i klassen totalt? Hur stor andel pojkar finns det i klassen?
Hej Calle!
Jag hänger ej med på var du får andelen 2/3 pojkar ifrån? En annan sak jag inte hänger med på är var du får 3 flickor och 2 pojkar ifrån? Det gick lite snabbt där. Jag kan ej svara på de sista frågorna ännu.
Det står i uppgiften att sannolikheten att en pojke väljs är 2/3 av sannolikheten att en flicka väljs.
Därmed är det 2/3 så många pojkar som flickor, alternativt om vi säger att det är x flickor så finns det 2x/3 pojkar.
Calle_K skrev:Det står i uppgiften att sannolikheten att en pojke väljs är 2/3 av sannolikheten att en flicka väljs.
Därmed är det 2/3 så många pojkar som flickor, alternativt om vi säger att det är x flickor så finns det 2x/3 pojkar.
Är det därför man delar 2/3 att en pojke väljs med att en flicka väljs på grund av det som står givet i texten " Det står i uppgiften att sannolikheten att en pojke väljs är 2/3 av sannolikheten att en flicka väljs" ?
Isåfall antar jag att vi har 2 pojkar och totalt 3 elever om 2/3 är andel där täljaren är delen dvs antal pojkar och nämnaren är det totala. Kanske fel tolkning av mig,men du får gärna korrigera mig!
Om det är 3 elever totalt och 2 av dem är pojkar, så är sannolikheten att man väljer en pojke 2/3 och att man väljer en föicka 1/3, d v s sannolikheten att man väljer en pojke är dubbelt så stor som att man väljer en flicka. Detta stämmer inte med förutsättningarna i uppgiften.
Smaragdalena skrev:Om det är 3 elever totalt och 2 av dem är pojkar, så är sannolikheten att man väljer en pojke 2/3 och att man väljer en föicka 1/3, d v s sannolikheten att man väljer en pojke är dubbelt så stor som att man väljer en flicka. Detta stämmer inte med förutsättningarna i uppgiften.
Okej men då vet jag ej hur man ska göra tyvärr.
destiny99 skrev:Yngve skrev:Hej
Ett sätt att tänka här är att kalla sannolikheten att en flicka väljs för p.
Då är sannolikheten att en pojke väljs lika med (2/3)p.
Eftersom just denna klass tydligen endast består av fluckor och pojkar så är sannolikheten att en pojke eller en flicka väljs då p+(2/3)p.
Du vet att denna sannolikhet är lika med 1.
Kommer du vidare då?
=====
Ett annat liknande sätt.är att anta att det finns typ 100 elever i klassen och börja klura ut hur många av dessa som bör vara pojkar och flickor.
Varför skriver du 2/3*p? Jag förstår ej heller varför du skriver att sannolikheten är p+2/3*p samt varför denna addition är lika med 1?
Det står i uppgiften att sannolikheten för pojke är lika med 2/3 av sannolikheten för flicka. Sannolikheten för flicka kallade vi p, så sannolikheten för pojke är därmed 2/3 * p.
Summan är 1 för att dessa två är de enda möjligheterna: varje barn är antingen en flicka eller en pojke, så sannolikheten att det är antingen pojke eller flicka är 1 (100%).
Laguna skrev:destiny99 skrev:Yngve skrev:Hej
Ett sätt att tänka här är att kalla sannolikheten att en flicka väljs för p.
Då är sannolikheten att en pojke väljs lika med (2/3)p.
Eftersom just denna klass tydligen endast består av fluckor och pojkar så är sannolikheten att en pojke eller en flicka väljs då p+(2/3)p.
Du vet att denna sannolikhet är lika med 1.
Kommer du vidare då?
=====
Ett annat liknande sätt.är att anta att det finns typ 100 elever i klassen och börja klura ut hur många av dessa som bör vara pojkar och flickor.
Varför skriver du 2/3*p? Jag förstår ej heller varför du skriver att sannolikheten är p+2/3*p samt varför denna addition är lika med 1?
Det står i uppgiften att sannolikheten för pojke är lika med 2/3 av sannolikheten för flicka. Sannolikheten för flicka kallade vi p, så sannolikheten för pojke är därmed 2/3 * p.
Summan är 1 för att dessa två är de enda möjligheterna: varje barn är antingen en flicka eller en pojke, så sannolikheten att det är antingen pojke eller flicka är 1 (100%).
Okej så p= 3/5 då vi vet att 2/3*p+p=1?
sannolikheten för flicka blir 3/5 och för pojke blir det 2/5. Totalt blir det 1.
Ja, och eftersom antalet pojkar och antalet flickor måste vara heltal, så kan det vara 3 flickor och 2 pojkar, eller 6 flickor och 4 pojkar, eller 9 flickor och 6 pojkar, eller...
Smaragdalena skrev:Ja, och eftersom antalet pojkar och antalet flickor måste vara heltal, så kan det vara 3 flickor och 2 pojkar, eller 6 flickor och 4 pojkar, eller 9 flickor och 6 pojkar, eller...
Aa okej