vad är kvoten?
på vilka posetiva heltalsvärden är kvoten 36/(a/10) mindre än 1?
och hur räknar man ut detta tal så man får fram a?
behöver hjälp med hela uppställningen vet inte alls hur jag ska börja
Börja med att förenkla uttrycket.
Nu vill du att det ska gälla att
Då a är positivt så kan vi multiplicera båda leden med a och få att
Så det gäller för alla heltal större än 360.
ok men hur vet man att man tar bort 10 i nämnaren och sktiver 360 i täljaren
ska man ta 36x10 för at få fram 360 och hur vet man i såfall när man ska flytta upp talet i nämnaren och ta det gånger täljaren??
och hur vet man att a är posetivt
går detta att förklara på ett enklare sätt till en helt nybörjare
Man vet att a är positivt eftersom det står i frågan.
Sedan har du att förläng nu bråket med 10 så du får
hur menar ni att man kan multiplicera båda leden a då båda är posetiva och multiplicera med vad?
jag tror inte ens jag förstår själva frågan
känner mig hel usel😓
möjligt att jag räknat för mycket idag eller så har jag kört fast helt
förstår upställningen men inte riktigt varför
varför väljer man att förlänga med just tio?
Eftersom det är delat med tio nere i nämnaren, så blir det lämpligt att förlänga bråket med 10 eftersom det gör att du blir av med divisionen nere i nämnaren. Det gäller så att säga att .
Själva frågan är att du ska beskriva vilka positiva heltal a som gör att är mindre än 1.
Att det är mindre än 1 skriver man som
Nu använder vi att och får att
Multiplicerar vi nu båda sidorna med a så får man
och detta är lösningen på problemet.
Testa att ta några tal som är mindre än 360, exempelvis a = 60, a = 90, a = 359, för alla dessa kan du testa räkna ut vad är, och notera att det är större än 1.
Sedan testa välja några a större än 360 och notera att uttrycket kommer vara minder än 1.
Känn dig inte usel, att hitta något man inte riktigt förstår är första steget i att förstå det. Sen måste man bara vrida och vända lite på det tills man börjar greppa det, det är sällan förståelsen bara klickar till och man förstår det, det är oftast en långsam process.
Nu blir det ännu virrigare
jag har dyslexi så för mycket text infon med a hit och dit gör att detta är så svårt att greppa
jag vet ju att bara man får den där aha så är det ja då flyter det på sen men nu står jag och stampar med olika tal som inte går in
ok vi försöker igen
hur vet jag att det är mindre än 1?
hur vet jag att det är mindre än 1?
Att vad är mindre än 1?
Är du med på vad själva frågan innebär?
Säg att a = 60, då är uttrycket
Detta är ju större än 1, så a = 60 fungerar inte.
Säg att a = 359 då är uttrycket
Detta är också större än 1, så detta a fungerar inte.
Sedan a = 600 exempelvis, då är
detta är mindre än 1, så a = 600 fungerar.
Nu vill vi hitta en beskrivning för de a:n som gör att uttrycket är mindre än 1. Är du med såhär långt?
ja nu tror jag att jag är med
men att A blir = 360
vet jag inte om jag förstår då 360 står som täljare och a som nämnare hur blir a då 360
Att är mindre än 1 uttrycks matematiskt som
Vi förlänger bråket med 10 eftersom då försvinner / 10 i nämnaren
Nu multiplicerar vi båda leden med a, så vi får
Så vi får att a ska vara större än 360 genom att multiplicera båda leden med a.