Vad är inre resistans??
Hej Pluggakuten. Just nu sitter jag o tuggar genom en laborationsrapport sent på kvällen och funderar på vad som ger batteriet en inre resistans?
Överallt jag söker får jag inga speciella svar, basically är det bara så för att det är så, men därför vänder jag mig till er och frågar:
Vad är det egentligen som ger batteriet en så kallad "inre resistans"? Har det med elektronernas repulsiva kraft att göra? eller bara att det endast kommer ut en viss mängd elektroner som "max" ?? Svar TaCK!! :-)))))
I princip fungerar det på samma sätt som med en ”yttre” resistans. Det är allt som gör det svårare för strömmen att flöda genom den del av kretsen som finns inne i själva batteriet. Några exempel som påverkar det hela är elektrodernas utseende och material, koncentrationen hos och val av elektrolyt samt eventuella beläggningar som har bildats på elektroderna. Ett blybatteri kan t.ex. råka ut för sulfatering, vilket innebär att blyelektroderna får en tunn hinna av isolerande blysulfat. Det ger betydligt högre inre resistans och därmed lägre polspänning vid drift.
Teraeagle skrev:I princip fungerar det på samma sätt som med en ”yttre” resistans. Det är allt som gör det svårare för strömmen att flöda genom den del av kretsen som finns inne i själva batteriet. Några exempel som påverkar det hela är elektrodernas utseende och material, koncentrationen hos och val av elektrolyt samt eventuella beläggningar som har bildats på elektroderna. Ett blybatteri kan t.ex. råka ut för sulfatering, vilket innebär att blyelektroderna får en tunn hinna av isolerande blysulfat. Det ger betydligt högre inre resistans och därmed lägre polspänning vid drift.
Om jag förstår dig rätt beror inre resistansen på elektrolytens fysikaliska egenskaper att förflytta sig inom ett batteri? Har det möjligtvis någonting med repulsiva laddningskrafter att göra?
Elektrolyten är själva vätskan som finns i batteriet och den förflyttas inte. Om du läser kemi 1 kommer du att få veta mer om galvaniska celler och hur de är uppbyggda rent kemiskt. De kemiska processerna har stor inverkan på den inre resistansen.
Det är inte helt enkelt att förklara vad resistans är för något eftersom vi inte har någon naturlig koppling till det. Man brukar beskriva det som att elektronerna krockar med atomer i ledningen så att de får svårare att ta sig fram i den. När de krockar avges en del av elektronernas energi i form av värme.
Nu är inte det en särskilt korrekt beskrivning, utan snarare ett första steg för att kunna visualisera det hela. Annars kan man göra en liknelse mellan elektrisk resistans och termisk resistans, dvs värmeisolering. Om du har en husvägg med en viss temperatur ute och en annan inomhus så är temperaturskillnaden analog med spänning. Strömmen motsvarar värmet som flödar genom väggen. Resistansen är då själva värmeisoleringen i väggen, dvs ett sorts motstånd till värmeflödet. Har man en stor temperaturskillnad krävs mer värmeisolering och har man en hög spänning krävs större resistans för att inte få en större ström.
Om vi går tillbaka till batteriet så skulle t.ex. en elektrod med stor yta ge en lägre resistans eftersom det finns en större kontaktyta mot elektorlyten. Silverelektroder skulle ge lägre resistans än järnelektroder eftersom silver är en bättre ledare än järn, samtidigt som järn lätt korroderar sönder och får en tunn rosthinna som hindrar strömmen.
Teraeagle skrev:Elektrolyten är själva vätskan som finns i batteriet och den förflyttas inte. Om du läser kemi 1 kommer du att få veta mer om galvaniska celler och hur de är uppbyggda rent kemiskt. De kemiska processerna har stor inverkan på den inre resistansen.
Det är inte helt enkelt att förklara vad resistans är för något eftersom vi inte har någon naturlig koppling till det. Man brukar beskriva det som att elektronerna krockar med atomer i ledningen så att de får svårare att ta sig fram i den. När de krockar avges en del av elektronernas energi i form av värme.
Nu är inte det en särskilt korrekt beskrivning, utan snarare ett första steg för att kunna visualisera det hela. Annars kan man göra en liknelse mellan elektrisk resistans och termisk resistans, dvs värmeisolering. Om du har en husvägg med en viss temperatur ute och en annan inomhus så är temperaturskillnaden analog med spänning. Strömmen motsvarar värmet som flödar genom väggen. Resistansen är då själva värmeisoleringen i väggen, dvs ett sorts motstånd till värmeflödet. Har man en stor temperaturskillnad krävs mer värmeisolering och har man en hög spänning krävs större resistans för att inte få en större ström.
Om vi går tillbaka till batteriet så skulle t.ex. en elektrod med stor yta ge en lägre resistans eftersom det finns en större kontaktyta mot elektorlyten. Silverelektroder skulle ge lägre resistans än järnelektroder eftersom silver är en bättre ledare än järn, samtidigt som järn lätt korroderar sönder och får en tunn rosthinna som hindrar strömmen.
Tack! Förstår det en gnutta mer nu :P