9 svar
240 visningar
Agoico 12
Postad: 14 aug 2023 13:17

Vad är ett A-svar i matematik?

Jag går på komvux, och har aldrig tagit ett nationellt prov. Från vad jag förstår räcker det inte med bara rätt svar, man måste ha uträkningar osv. Hur gör man det på ett A-nivå sätt? 

När lär man sig detta om hur man svarar på nationella prov, är det något elever i ettan på gymnasiet redan kan från tidigare NP?

naytte Online 4985 – Moderator
Postad: 14 aug 2023 13:27

Att visa hur man kommer fram till svaret genom att redovisa sin lösning stegvis brukar räcka.

Teraeagle 21020 – Moderator
Postad: 14 aug 2023 13:41

En grundregel är att någon på samma nivå som dig själv ska kunna förstå din lösning, dvs den ska vara så pass tydlig att den går att följa. Sen ska du såklart använda rätt notationer och ett i övrigt korrekt matematiskt språk. 

naytte Online 4985 – Moderator
Postad: 14 aug 2023 13:45

Ett tips om du är osäker på notation är att skriva med ord. Det brukar ge poäng också.

Agoico 12
Postad: 14 aug 2023 14:01

Vad är notationer? Jag har endast haft en e-bok och har ingen lärare och kan inte matematiskt språk så bra.

naytte Online 4985 – Moderator
Postad: 14 aug 2023 14:21

Exempel på notation är tecken som:

, , >, <

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 14 aug 2023 14:57 Redigerad: 14 aug 2023 15:17

Ofta är det något i dessa stilarna:

  • Lös uppgiften på ett generellt sätt (1)
  • Lösa en uppgift algebraiskt istället för numeriskt (2)
  • Beräkna ett iterativt uttryck algebraiskt (3)

 


Exempel på (1):


Du har en kvadrat med arean 100cm2100cm^2.

a) Hur mycket mindre är arean om längden på sidorna minskar med 20%?

Kalla arean för kvadraten för AkA_k. Vi vet att Ak=100cm2L=B=10A_k=100cm^2 \implies L=B=10

Här kan man räkna på att man drar bort 20% av 10, och jämför arean. Men, det är bättre att tänka sig det generella fallet. Längden efter minskningen är 0.8L0.8L och bredden 0.8B0.8B, så den nya Arean är:

0.82B2=0.82L20.8^2B^2=0.8^2L^2. Om du har problem att räkna detta i huvudet, beräkna detta som (8·8)100\dfrac{(8 \cdot 8)}{100} istället så blir det enklare. Arean är alltså 36%36% mindre. Det fiffiga nu är att detta sambandet gäller generellt. 

För den ursprungliga kvadraten hade vi arean 100cm2100cm^2, för den nya kvadraten 6464 och det är nog ingen chock att 100·0.64=64100\cdot 0.64 = 64.

Antag istället att kvadraten hade sidlängden 73, och vi gör samma minskning:

732=532973^2=5329

Minska med 20%20%:

58.42=3410.5658.4^2=3410.56 och det borde inte komma som en chock att man får samma resultat med 5329·0.64=3410.565329 \cdot 0.64 = 3410.56

Vi har alltså tagit fram ett samband för en kvadrat med sidlängden xx.


Exempel på (2-3):

Antag att du sätter in 100kr på banken och banken betalar dig en ränta på 25% varje månad. Hur mycket pengar har du på kontot efter 12 månader?

Ett sätt att lösa det på är att iterativt beräkna hur mycket pengar du har varje månad:

Månad 1: 100·1.25=125100 \cdot 1.25 = 125
Månad 2: 125·1.25=150125 \cdot 1.25 = 150

.

.

.

Men ett bättre och snabbare sätt är att inse att det är en geometrisk serie, vilket direkt ger dig att pengarna du har på banken månad 12 ges av: 100·1.212=1455.19100 \cdot 1.2^{12} = 1455.19


Återigen rekommenderar jag att kika på bedömingsmallen för äldre prov. Se ex från NP 2016 HT:


Fråga om något är oklart. :)

JohanF 5373 – Moderator
Postad: 14 aug 2023 15:32 Redigerad: 14 aug 2023 16:09

Ett tips är att gå in och titta på de gamla nationella prov som skolverket frisläppt från sekretess:

https://www.su.se/primgruppen/nationella-prov/kurs-1-1.587762?open-collapse-boxes=ccbd-frisl%C3%A4pptaprov,ccbd-frisl%C3%A4pptaprovmatematik1c

Speciellt de bedömninganvisningar för lärare, som består av verkliga elevlösningar på olika nivå och hur dessa elevers lösningar ska bedömas utifrån vissa aspekter (ibland finns även till och med en motivering varför bedömningen görs på ett visst sätt).

Jättenyttigt! 

Lite komplicerat att förklara kortfattat, men enligt läroplanen för gymnasiet ska eleven bedömas i ett antal olika förmågor. dessa är:

- Begreppsförmåga

- Matematisk metod

- Kommunikation

- Resonemang

- Problemlösning 

- Kommunikation

 

Så teoretiskt sätt så kan en elev ligga på e-nivå i en förmåga, men a-nivå i en annan, på samma uppgift - men det är förmodligen inte speciellt sannolikt...   Det enklaste och mest lärorika tror jag är att granska några elevlösningar av samma uppgift men olika kvalitet och konstatera hur de deras olika förmågor har bedömts.

Agoico 12
Postad: 15 aug 2023 02:00
Dracaena skrev:

Ofta är det något i dessa stilarna:

  • Lös uppgiften på ett generellt sätt (1)
  • Lösa en uppgift algebraiskt istället för numeriskt (2)
  • Beräkna ett iterativt uttryck algebraiskt (3)

 


Exempel på (1):


Du har en kvadrat med arean 100cm2100cm^2.

a) Hur mycket mindre är arean om längden på sidorna minskar med 20%?

Kalla arean för kvadraten för AkA_k. Vi vet att Ak=100cm2L=B=10A_k=100cm^2 \implies L=B=10

Här kan man räkna på att man drar bort 20% av 10, och jämför arean. Men, det är bättre att tänka sig det generella fallet. Längden efter minskningen är 0.8L0.8L och bredden 0.8B0.8B, så den nya Arean är:

0.82B2=0.82L20.8^2B^2=0.8^2L^2. Om du har problem att räkna detta i huvudet, beräkna detta som (8·8)100\dfrac{(8 \cdot 8)}{100} istället så blir det enklare. Arean är alltså 36%36% mindre. Det fiffiga nu är att detta sambandet gäller generellt. 

För den ursprungliga kvadraten hade vi arean 100cm2100cm^2, för den nya kvadraten 6464 och det är nog ingen chock att 100·0.64=64100\cdot 0.64 = 64.

Antag istället att kvadraten hade sidlängden 73, och vi gör samma minskning:

732=532973^2=5329

Minska med 20%20%:

58.42=3410.5658.4^2=3410.56 och det borde inte komma som en chock att man får samma resultat med 5329·0.64=3410.565329 \cdot 0.64 = 3410.56

Vi har alltså tagit fram ett samband för en kvadrat med sidlängden xx.


Exempel på (2-3):

Antag att du sätter in 100kr på banken och banken betalar dig en ränta på 25% varje månad. Hur mycket pengar har du på kontot efter 12 månader?

Ett sätt att lösa det på är att iterativt beräkna hur mycket pengar du har varje månad:

Månad 1: 100·1.25=125100 \cdot 1.25 = 125
Månad 2: 125·1.25=150125 \cdot 1.25 = 150

.

.

.

Men ett bättre och snabbare sätt är att inse att det är en geometrisk serie, vilket direkt ger dig att pengarna du har på banken månad 12 ges av: 100·1.212=1455.19100 \cdot 1.2^{12} = 1455.19


Återigen rekommenderar jag att kika på bedömingsmallen för äldre prov. Se ex från NP 2016 HT:


Fråga om något är oklart. :)

Exempel 1 och 2, är det så du skulle svara på provet? Med så många ord?

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 15 aug 2023 02:30

Nej, du behöver inte skriva lika mycket som jag skrev. Det var mest för att visa dig nyansen bland de olika sätten att lösa uppgifterna, och trycka på vad jag menade i början av mitt inlägg. På första exemplet skulle jag säga att räkna skillnaden mellan de två areorna numeriskt är ett e - svar, medan att svara mer generellt (sambandet jag visade ovan) är ett A - svar. Samma sak gäller ex 2, att iterativt beräkna det är mer på e - nivå, medan att inse att det är en geometrisk serie, varvid vi kan motivera formeln ovan som direkt ger svaret är ett A -nivå. En A elev (tycker jag) ska alltid kunna motivera varför hen gör som den gör. Det ska vara metodiskt, du ska kunna argumentera för vad du gör och varför du gör det. Räkna smart, inte hårt. :)

Du ser ganska snabbt i elevlösningen ovan vad som skiljer. lösning 3 är bara ett fall, man har inte visat att det gäller för alla B, utan bara för ett värde. 

lösning 6 motiverar varför för alla B det måste råda att kvoten blir större och större. Ser du hur detta speglas i första exemplet? Lösning 3 kan ses som lösningen där vi jämför numeriska areor. Lösning 6 kan speglas i fallet då vi för ett allmänt fall tog fram en formeln som berättar exakt hur mycket större (eller mindre) arean av två kvadrater blir oavsett dimensionerna av kvadraten.

Svara
Close