Vad är det läraren vill ha svar på?
Frågan är :
Ekvationen x2 = 9 har två rötter, x1= 3 och x2=-3 Rita en graf till f(x)=x2 och till f(x)=9 i ett och samma koordinatsystem på ett papper. Förklara varför det finns två rötter till ekvationen med hjälp av grafer. Använd sedan Geogebra för att rita dessa två funktioner. Läs av skärningspunkter. Stämmer x-koordinaterna med ekvationens rötter?
Har skrivit upp en värdetabell från -3 till 3 och ritat upp hur det blir. -3 och 3 möts på 9. Är det bara det som är svaret?
Nej, du ska rita grafen till y = x2 (en parabel) och grafen y = 9 (en horisontell linje).
Först för hand på ett papper och sedan med hjälp av ett digitalt verktyg (Geogebra).
Du ska sedan resonera kring hur dessa grafer hänger ihop med ekvationen x2 = 9.
Jag har ritat upp exakt samma sak för hand men kan inte föra över foton från mobilen till den här datorn.
Om det inte har att göra med punkterna -3, 3 och 9 vet jag inte vad som efterfrågas alls.
Du har ritat några punkter med geogebra, det är bra. Uppgiften säger nu att du ska rita graferna för y = 9 och y = x2.
Ja jag har som sagt ritat upp det för hand men det besvarar inte min fråga.
Du ska med hjälp av dina grafer förklara varför det finns två lösningar till ekvationen x2 = 9.
För att göra det så bör du använda ett resonemang kring hur lösningarna till en ekvation g(x) = h(x) hänger ihop med graferna till y = g(x) och y = h(x).
====
Är det här en inlämningsuppgift?