Vad är amplitud inom fysik?
Hej! Jag har skrivit en labbrapport om svängnings tid jag lämnat in på.
och jag fick frågan om att lägga till
”vad händer med amplitud?”
”vad händer med olika massor”?
jag har googlat och fått fram (enligt Google) att amplitud är
både höjden på ljudvågor.
jag hade inget ljud mätt på labben så jag tolkar det som området med vinkeln.
Är arean under grafen en annan sak eller tillhör det samma som amplitud?
jag har bara läst till MA3C så vart inom matematiken används amplitud?
Vad är det du skriver din labbrapport om? Vad är det för labb du har gjort?
Som jag förstår av motfrågorna kanske det handlar om harmonisk svängningsrörelse, detta vore dock konstigt då jag har för mig att det är först i fysik 2 som man går igenom detta.
OILOL skrev:Vad är det du skriver din labbrapport om? Vad är det för labb du har gjort?
Som jag förstår av motfrågorna kanske det handlar om harmonisk svängningsrörelse, detta vore dock konstigt då jag har för mig att det är först i fysik 2 som man går igenom detta.
Syfte:
Mäta en pendels svängningstid. Besvara frågorna:
(Del 1) Vilka faktor(er) inverkar på en pendels svängningstid”?
(Del 2) “Hur varierar pendelns svängningstid med dess längd”?
Jag har gjort en labb där vi hade olika vikter i olika material. Vi skulle ha så vi inte hamnade i amplituden (vilket beskrevs då som området utanför vinkeln).
vi hade en gradskiva på ett stativ.(vinkel hängde ”upp och ner”).
tack! Jag kommer fråga läraren lite mer imorgon.
Felikz skrev:
Vi skulle ha så vi inte hamnade i amplituden (vilket beskrevs då som området utanför vinkeln).
Det är en obegriplig mening.
Det kan ha var så att ni skulle använda amplituder som inte var för stora, att maximalt vinkelutslag skulle vara mindre än t ex 30o.
Felikz skrev:OILOL skrev:Vad är det du skriver din labbrapport om? Vad är det för labb du har gjort?
Som jag förstår av motfrågorna kanske det handlar om harmonisk svängningsrörelse, detta vore dock konstigt då jag har för mig att det är först i fysik 2 som man går igenom detta.
Syfte:
Mäta en pendels svängningstid. Besvara frågorna:
(Del 1) Vilka faktor(er) inverkar på en pendels svängningstid”?
(Del 2) “Hur varierar pendelns svängningstid med dess längd”?
Jag har gjort en labb där vi hade olika vikter i olika material. Vi skulle ha så vi inte hamnade i amplituden (vilket beskrevs då som området utanför vinkeln).
vi hade en gradskiva på ett stativ.(vinkel hängde ”upp och ner”).
tack! Jag kommer fråga läraren lite mer imorgon.
UPPDATERING: Läraren svarade:
”Amplitud är avståndet mellan ett ytterläge och ett nolläge i en svängningsrörelse.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Amplitud”.
(jag vet inte hur man taggar/ citerar två personer med mobilen).