Utveckling
Beskriv varför Idéselektion, marknadsanalys och patentansökan hör ihop.
I början behöver man en ide för att ens kunna göra något med det, därför behövs en ideselektion där man har flera olika förslag på problem som behövs lösas. När ett problem har tagit fram och ska lösas, så vet man inte om det ens finns en marknad för produkt eller om det är ens bra ide och att det finns ett behov. Därför genomför man en marknadsanalys för att se om vad dina framtida konsumenter tycker etc. När det är klart så kanske du vill ta patent på din uppfinning eller produkt.
Hur skulle ni ha utvecklat svaret mer?
Ja, det var ganska bra skrivet. Man kan dock göra diverse språkliga justeringar i din text.
Jag har några patent själv.
Det räcker att man tror sig ha en unik lösning på ett problem, som t.ex. "Columbi ägg".
Ett patent kan skapas i syfte, att bara skapa ett hinder för en konkurrent.
Sedan ingår det en analys av om idén är patenterbar och om det redan finns andra patent som redan beskriver något av det ditt patent avser.
Man ska analysera vilka länder och regioner som man vill ha patentskydd och förstå vilka kostnader som finns knutna till att hålla patentet "vid liv".
Jag har fått hjälp av en advokatbyrå för att hantera det juridiska runt patentansökan.