uttryck
Kan man förenkla detta uttryck? (3x-5) + 8 ?
Jag tror jag gjorde rätt med detta uttryck : 5x-(x3-1) Svar : 2x -1 ?
Ditt nedre uttryck är helt rätt! Jättebra! Du kan förenkla ditt första uttryck ännu mer.
Du kan tänka likadant som du gjorde med 5x-(x3-1), hur kom du fram till ditt svar där?
Tomte123 skrev:Ditt nedre uttryck är helt rätt! Jättebra! Du kan förenkla ditt första uttryck ännu mer.
Du kan tänka likadant som du gjorde med 5x-(x3-1), hur kom du fram till ditt svar där?
På 5x-(3x-1) så tänker jag 5x-3x = 2x . alltså att minustecknet tillhör 3x, och kvar blir -1. och då blir det 2x-1 , Men den andra har inga X, fast det kanske inte spelar någon roll? (3x-5 )+ 8, Kanske blir: -5+8 = 3 fast jag då vet jag inte om det blir 3x+3 eller 3x-3 ?
Tomte123 skrev:Ditt nedre uttryck är helt rätt! Jättebra! Du kan förenkla ditt första uttryck ännu mer.
Du kan tänka likadant som du gjorde med 5x-(x3-1), hur kom du fram till ditt svar där?
Nej, det blir 2x+1.
I alla fall om man tolkar x3 som 3x, men det är mycket ovanligt att skriva så. Ska det kanske betyda ?
Laguna skrev:Tomte123 skrev:Ditt nedre uttryck är helt rätt! Jättebra! Du kan förenkla ditt första uttryck ännu mer.
Du kan tänka likadant som du gjorde med 5x-(x3-1), hur kom du fram till ditt svar där?
Nej, det blir 2x+1.
I alla fall om man tolkar x3 som 3x, men det är mycket ovanligt att skriva så. Ska det kanske betyda ?
Oj.. slarvfel ser jag. I uppgiften står det : a) 5x – (3x – 1) :( det var inte meningen. Men hade det varit 2x+1 om3x hade varit vänd som jag förstått det?
Tjockiskatt skrev:Laguna skrev:Tomte123 skrev:Ditt nedre uttryck är helt rätt! Jättebra! Du kan förenkla ditt första uttryck ännu mer.
Du kan tänka likadant som du gjorde med 5x-(x3-1), hur kom du fram till ditt svar där?
Nej, det blir 2x+1.
I alla fall om man tolkar x3 som 3x, men det är mycket ovanligt att skriva så. Ska det kanske betyda ?
Oj.. slarvfel ser jag. I uppgiften står det : a) 5x – (3x – 1) :( det var inte meningen. Men hade det varit 2x+1 om3x hade varit vänd som jag förstått det?
Sätt in t.ex. x = 2, och se vad som händer.
Laguna skrev:Tjockiskatt skrev:Laguna skrev:Tomte123 skrev:Ditt nedre uttryck är helt rätt! Jättebra! Du kan förenkla ditt första uttryck ännu mer.
Du kan tänka likadant som du gjorde med 5x-(x3-1), hur kom du fram till ditt svar där?
Nej, det blir 2x+1.
I alla fall om man tolkar x3 som 3x, men det är mycket ovanligt att skriva så. Ska det kanske betyda ?
Oj.. slarvfel ser jag. I uppgiften står det : a) 5x – (3x – 1) :( det var inte meningen. Men hade det varit 2x+1 om3x hade varit vänd som jag förstått det?
Sätt in t.ex. x = 2, och se vad som händer.
5x*2x= x10 3x*2x= x6 x10-x6 = x4 x4 -1 Eller hur menar du? Jag kanske tänker fel här att jag ska tänka att x är 2?
När det står 3x eller x3 betyder det egentligen , och när det är multiplikation så spelar det ingen roll i vilken ordning det står.
Minns du var det finns för räkneregler för parenteser? Vad är det för skillnad på exempelvis 2(-3) och 2-(3)?
Tjockiskatt skrev:Laguna skrev:Tjockiskatt skrev:Laguna skrev:Tomte123 skrev:Ditt nedre uttryck är helt rätt! Jättebra! Du kan förenkla ditt första uttryck ännu mer.
Du kan tänka likadant som du gjorde med 5x-(x3-1), hur kom du fram till ditt svar där?
Nej, det blir 2x+1.
I alla fall om man tolkar x3 som 3x, men det är mycket ovanligt att skriva så. Ska det kanske betyda ?
Oj.. slarvfel ser jag. I uppgiften står det : a) 5x – (3x – 1) :( det var inte meningen. Men hade det varit 2x+1 om3x hade varit vänd som jag förstått det?
Sätt in t.ex. x = 2, och se vad som händer.
5x*2x= x10 3x*2x= x6 x10-x6 = x4 x4 -1 Eller hur menar du? Jag kanske tänker fel här att jag ska tänka att x är 2?
Det du skriver här förstår jag inte alls.
Jag menar: om x = 2, så är 5x = 10, 3x = 6, 3x-1 = 5, så 5x-(3x-1) = 10-5 = 5. 2x-1 är däremot 3.
Tomte123 skrev:När det står 3x eller x3 betyder det egentligen , och när det är multiplikation så spelar det ingen roll i vilken ordning det står.
Minns du var det finns för räkneregler för parenteser? Vad är det för skillnad på exempelvis 2(-3) och 2-(3)?
ah jag förstår det nu xD hm.. skillnaden mellan de två vet jag nog inte riktigt.. jag är totalt nybörjare på detta ^^ Hoppas ni har tålamod
Det är helt lungt!
När det står 2(-3) betyder det "två gånger minus tre". Man kan alltså skriva en parentes istället för ett multiplikationstecken om man vill. Och när man ska multiplicera -3 så måste det stå i en parentes.
Så 2(-3) = -6
När det istället står 2-(3) så sitter minustecknet inte ihop med trean längre. Man kan tänka att det står "två minus tre", alltså bara ta bort parentesen. Det kan du alltid göra om det står + eller - innan en parentes, fast innan du tar bort en parentes behöver du räkna ut vad som står i den. Här är några exempel
2-(3) = -1
Om vi tittar på ditt uttryck 5x-(x3-1) så ser man att det går att sudda ut parentesen direkt, eftersom att den inte går att förenkla mer.
Tomte123 skrev:När det står 3x eller x3 betyder det egentligen , och när det är multiplikation så spelar det ingen roll i vilken ordning det står.
Minns du var det finns för räkneregler för parenteser? Vad är det för skillnad på exempelvis 2(-3) och 2-(3)?
Det är säkrast att skriva 3x och aldrig skriva x3. Det händer på pluggakuten att folk menar x^3 i stället. Den rimligaste tolkningen av x3 är det som skulle skrivas x med en nedsänkt 3:a.
Läs vid "räkneordning" i det här kapitlet så förklaras det lite tydligare
https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-7/uttryck-och-ekvationer/teckna-och-berakna-uttryck
Laguna skrev:Tomte123 skrev:När det står 3x eller x3 betyder det egentligen , och när det är multiplikation så spelar det ingen roll i vilken ordning det står.
Minns du var det finns för räkneregler för parenteser? Vad är det för skillnad på exempelvis 2(-3) och 2-(3)?
Det är säkrast att skriva 3x och aldrig skriva x3. Det händer på pluggakuten att folk menar x^3 i stället. Den rimligaste tolkningen av x3 är det som skulle skrivas x med en nedsänkt 3:a.
Jo visserligen men matematik är matematik och i åk 7 räknar man inte med x^3 eller x med nedsänkt 3:a. Då betyder 3x även x3. Som det alltid gör. Man kan ju inte rätta sig efter att andra kanske skriver fel ibland, här är det istället viktigt att lära sig att det betyder samma sak, var det jag menade.
Laguna skrev:Tjockiskatt skrev:Laguna skrev:Tjockiskatt skrev:Laguna skrev:Tomte123 skrev:Ditt nedre uttryck är helt rätt! Jättebra! Du kan förenkla ditt första uttryck ännu mer.
Du kan tänka likadant som du gjorde med 5x-(x3-1), hur kom du fram till ditt svar där?
Nej, det blir 2x+1.
I alla fall om man tolkar x3 som 3x, men det är mycket ovanligt att skriva så. Ska det kanske betyda ?
Oj.. slarvfel ser jag. I uppgiften står det : a) 5x – (3x – 1) :( det var inte meningen. Men hade det varit 2x+1 om3x hade varit vänd som jag förstått det?
Sätt in t.ex. x = 2, och se vad som händer.
5x*2x= x10 3x*2x= x6 x10-x6 = x4 x4 -1 Eller hur menar du? Jag kanske tänker fel här att jag ska tänka att x är 2?
Det du skriver här förstår jag inte alls.
Jag menar: om x = 2, så är 5x = 10, 3x = 6, 3x-1 = 5, så 5x-(3x-1) = 10-5 = 5. 2x-1 är däremot 3.
aha, Okej så förenklingen blir 5 ? Var mitt svar fel ? 2x -1 på uttrycket 5x – (3x – 1) ? Om jag förstått rätt?
Hej!
Det gäller att när man tar bort parenteser så ändras tecken som finns mellan parenteser bara om parentesen är multiplicerad med ett negativt tal.
- ; eftersom parentesen är multiplicerad med det positiva talet så ändras inte tecken som finns inom parenteserna när dessa tas bort.
- ; eftersom parentesen är multiplicerad med det negativa talet så ändras tecken som finns inom parenteserna ( blir och blir ).
Tomte123 skrev:Laguna skrev:Tomte123 skrev:När det står 3x eller x3 betyder det egentligen , och när det är multiplikation så spelar det ingen roll i vilken ordning det står.
Minns du var det finns för räkneregler för parenteser? Vad är det för skillnad på exempelvis 2(-3) och 2-(3)?
Det är säkrast att skriva 3x och aldrig skriva x3. Det händer på pluggakuten att folk menar x^3 i stället. Den rimligaste tolkningen av x3 är det som skulle skrivas x med en nedsänkt 3:a.
Jo visserligen men matematik är matematik och i åk 7 räknar man inte med x^3 eller x med nedsänkt 3:a. Då betyder 3x även x3. Som det alltid gör. Man kan ju inte rätta sig efter att andra kanske skriver fel ibland, här är det istället viktigt att lära sig att det betyder samma sak, var det jag menade.
Det är inte hjälpsamt att lära sjundeklassarna ett skrivsätt som aldrig används i verkligheten.
Tjockiskatt skrev:Laguna skrev:Tjockiskatt skrev:Laguna skrev:Tjockiskatt skrev:Laguna skrev:Tomte123 skrev:Ditt nedre uttryck är helt rätt! Jättebra! Du kan förenkla ditt första uttryck ännu mer.
Du kan tänka likadant som du gjorde med 5x-(x3-1), hur kom du fram till ditt svar där?
Nej, det blir 2x+1.
I alla fall om man tolkar x3 som 3x, men det är mycket ovanligt att skriva så. Ska det kanske betyda ?
Oj.. slarvfel ser jag. I uppgiften står det : a) 5x – (3x – 1) :( det var inte meningen. Men hade det varit 2x+1 om3x hade varit vänd som jag förstått det?
Sätt in t.ex. x = 2, och se vad som händer.
5x*2x= x10 3x*2x= x6 x10-x6 = x4 x4 -1 Eller hur menar du? Jag kanske tänker fel här att jag ska tänka att x är 2?
Det du skriver här förstår jag inte alls.
Jag menar: om x = 2, så är 5x = 10, 3x = 6, 3x-1 = 5, så 5x-(3x-1) = 10-5 = 5. 2x-1 är däremot 3.
aha, Okej så förenklingen blir 5 ? Var mitt svar fel ? 2x -1 på uttrycket 5x – (3x – 1) ? Om jag förstått rätt?
När du förenklar ett uttryck så ska det fortfarande bli samma resultat om du sätter in värden på variablerna. Jag tog värdet 2 ur luften, du kan ta ditt favorittal. Så om uttrycket får värdet 5 från början så måste förenklingen också ge 5, annars har du förenklat fel. Så 2x-1 var fel, ja.