7 svar
227 visningar
archetyper 4 – Fd. Medlem
Postad: 10 jun 2018 16:26 Redigerad: 10 jun 2018 16:39

Utred huruvida en berg-och-dalbana går snabbare om den är fullsatt eller inte

Jag har en fysikuppgift där jag ska resonera och räkna ut olika moment på en berg-och-dalbana. En av delarna är en utredning huruvida berg-och-dalbanans maxhastighet påverkas om den är fullsatt eller inte. Man ska både resonera utifrån fördummad friktion och luftmotstånd men också när man tar hänsyn till friktion och luftmotstånd.   

Jag har redan bevisat att massan inte har någon påverkan på maxhastigheten om man bortser från friktion och luftmotstånd. Jag använde mig av energiprincipen och förenklade mgh=mv22 till v=2gh. Massan har alltså ingen påverkan på maxhastigheten.

Jag fick lite problem när jag kom till delen med luftmotstånd och friktion. I min erfarenhet påverkar massan hastigheten när man tex åker skidor - tyngre=snabbare. Jag förstår dock inte helt varför och hur ska man resonera? 

Hittills har jag resonerat att den kommer få en högre maxhastighet då luftmotståndet är beroende av ytan inte massan. Samt att en högre massa kommer resultera i en högre drivkraft, F1 nedåt då det är en komposant av mg. Friktionskraften kommer ju också öka med massan. Tänker jag rätt eller är det något jag har glömt/missuppfattat? 

Dr. G 9484
Postad: 10 jun 2018 16:40

Vilka parametrar har betydelse för

friktion?

luftmotstånd?

archetyper 4 – Fd. Medlem
Postad: 10 jun 2018 16:54
Dr. G skrev:

Vilka parametrar har betydelse för

friktion?

luftmotstånd?

 Uppdaterade och visade min lösning hittills. Friktionskraften är ju beroende av normalkraften som i sin tur är beroende av tyngdkraften.

Det enda jag vet om luftmotstånd är att det är beroende av ytan på föremålet.

Affe Jkpg 6630
Postad: 10 jun 2018 20:28

Fundera gärna över att samtidigt släppa en fjäder och en kula med lite tyngd.

archetyper 4 – Fd. Medlem
Postad: 10 jun 2018 21:09
Affe Jkpg skrev:

Fundera gärna över att samtidigt släppa en fjäder och en kula med lite tyngd.

 Kulan kommer ju definitivt landa snabbare. Den har ju betydligt mindre luftmotstånd. Men det jag inte förstår är hur massan påverkar detta, i ett vakuum spelar ju varken massan eller ytan roll, allt faller ju lika snabbt.  

Affe Jkpg 6630
Postad: 10 jun 2018 21:35
archetyper skrev:
Affe Jkpg skrev:

Fundera gärna över att samtidigt släppa en fjäder och en kula med lite tyngd.

 Kulan kommer ju definitivt landa snabbare. Den har ju betydligt mindre luftmotstånd. Men det jag inte förstår är hur massan påverkar detta, i ett vakuum spelar ju varken massan eller ytan roll, allt faller ju lika snabbt.  

Om fjädern och kulan haft samma "motande yta" när dom faller. Då har dom väl samma luftmotstånd?
Fundera över om Arkimedes kan hjälpa dig i funderingarna.

archetyper 4 – Fd. Medlem
Postad: 10 jun 2018 22:17 Redigerad: 10 jun 2018 22:38
Affe Jkpg skrev:
archetyper skrev:
Affe Jkpg skrev:

Fundera gärna över att samtidigt släppa en fjäder och en kula med lite tyngd.

 Kulan kommer ju definitivt landa snabbare. Den har ju betydligt mindre luftmotstånd. Men det jag inte förstår är hur massan påverkar detta, i ett vakuum spelar ju varken massan eller ytan roll, allt faller ju lika snabbt.  

Om fjädern och kulan haft samma "motande yta" när dom faller. Då har dom väl samma luftmotstånd?
Fundera över om Arkimedes kan hjälpa dig i funderingarna.

 

Jag förstår att massan inte har någon påverkan på fritt fall men i det här fallet rullar den ju. Friktion kommer ju då spela in även fast luftmotståndet är detsamma. En tyngre vagn kommer ju ha högre friktion, men också högre drivkraft framåt. Är jag på rätt spår eller tänker jag fel?

Affe Jkpg 6630
Postad: 10 jun 2018 22:42

När jag rullar med cykeln ner för backen till jobbet, rullar (växel i friläge) alla bilar lätt förbi mig. Ändå är deras luftmotstånd och rullfriktion långt större än mitt på cykeln, men jag är mer som fjädern, som "flyter omkring i lufthavet".

Svara
Close