Utgift/kostnad/utbetalning bokföring
Hej!
Sitter just nu med en uppgift jag inte helt får ihop, har 2 svar rätt av 5 vet dock inte vilka. Nedan skriver jag uppgiften samt vad jag har fått fram.
Uppgift:
Ett företag köper datasystem för 2 000 000 kr som betalas jämnt fördelat under 2 år. Totalt beräknas systemet kunna användas under 5 år. För att finansiera köpet upptas ett banklån på 1 000 000kr. Lånevillkor: årlig ränta 8%, årlig amortering 200 000kr, utbetalningarna sker i slutet av året.
1. Hur stor är företagets utgift år 1? 2 000 000
2. Hur stor är kostnaden år 1? (System)2 000 000/5 = 400 000. (Ränta) 1 000 000 - 8% = 80 000.
400 000+ 80 000 = 480 000.
3. Hur stor är kostnaden år 2? (System)2 000 000/5 = 400 000. (Ränta) 800 000 - 8% = 64 000.
400 000 + 64 000 = 464 000
Lånebeloppet har sänkts till 800 000kr pga amortering på 200 000/år.
4. Hur stor är utbetalningen år 1?
(Amortering)200 000 + (Ränta) 80 000 + ( 2 000 000/5) = 400 000 = 680 000
5. Hur stor är utbetalningen år 2?
(Amortering)200 000 + (Ränta) 64 000 + ( 2 000 000/5) = 400 000 = 664 000
Annat alternativ på avbetalning på två år
4. Hur stor är utbetalningen år 1?
(Amortering)200 000 + (Ränta) 80 000 + (datasystem)1 000 000 = 1 128 000
5. Hur stor är utbetalningen år 2?
(Amortering)200 000 + (Ränta) 64 000 + (datasystem) 1 000 000 = 1 264 000