Utbud och efterfrågan
Hej allesammans! Jag har en uppgift som jag skulle vilja få hjälp på och uppgiften är:
Förklara hur priset på en vara bestäms av utbud och efterfrågan.
Jag tänkte att om utbudet är stort så blir priset lägre men det kan finnas undantag som när det är billig produktionskostnad till exempel arbetskraft och om flera företag säljer samma vara ökar konkurrensen och då sänks ofta priserna och om efterfrågan är större än utbudet brukar priset öka. Men det finns undantag då högre pris kan göra att en vara känns lyxig och därmed öka efterfrågan på varan och ett annat undantag kan vara om priset på andra varor ökar till exempel Pepsi skulle gå upp mycket i pris skulle kanske fler handla Coca-Cola.
Kan ni hjälpa mig så att jag kan utveckla min förklaring till A nivå och vad har jag skrivit som är fel? Kan ni hjälpa mig med att hitta ett bättre svar? Är oerhört tacksam över all hjälp och jag hoppas jag kan få hjälp så fort som möjligt! Tack på förhand! (:
Om det finns en stor efterfrågan på en vara exempelvis att det är många som vill gå på konserten med en känd artist(hög efterfrågan) men utbudet är väldigt litet eftersom det inte finns så många platser på den lilla arenan där han ska spela. Kommer arrangören som säljer biljetter sätta ett högt eller lågt pris på biljetterna tror du? Varför kan arrangörerna sätta det priset och varför kan de göra det?
Om en medioker inte så känd artist som inte så många är intresserade av att titta på(låg efterfrågan) men man ändå har bokat en stor arena likt Globen med plats för hundra tusentals(högt utbud). Vad måste arrangören tänka på vad gäller priserna för att i alla fall få lyckats sålt de flesta biljetterna? Varför måste arrangören sätta det priset och varför kan det hjälpa till att få sålt biljetterna?
Tänk lite kring det och återkom eventuellt med svar.
Du bör utgå från dom enklaste sambanden först och sedan beskriva undantag.
Om utbudet är större än efterfrågan så blir priset....
Om utbudet är mindre än efterfrågan så blir priset....
https://www.slideshare.net/pecall/utbud-och-efterfrgan
Om utbudet är lägre än efterfrågan så kommer priset bli högre. Alltså kommer arrangören sätta högre pris på biljetterna eftersom att utbudet är litet och efterfrågan är stor och de vill sälja biljetterna till de som ger mest pengar för biljetten så att de ska tjäna mycket.
Fattar inte vad ni menar, är mitt svar alltså fel?
Hur utvecklar jag mitt svar? Gjorde jag inte som du sa i mitt svar? Är lite förvirrad
Du är nog inne på det i ditt svar men det framgår inte supertydligt; det kan du förtydliga.
Det som går att lägga till är kanske att väva in begreppet "marknadsjämvikt"(kolla upp detta) och förklara mee hur man tänker när man sätter priser.
einsteinpros123, det står i Pluggakutens regler att man skall vänta åtminstone 24 timmar innan man bumpar sin tråd. Tre inlägginom tio minuter är inte OK. Du vet väl att du skulle ha kunnat redigera ditt gamla inlägg (inom 2 timmar) om du kom på att du hade velat tillägga något? /moderator
Dom två enklaste fallen
1. I försäljningledet kan man sätta ett högre pris på varor och tjänster när utbudet är litet och efterfrågan är stor. Då kan försäljningsledet kompensera med högre priser, för låga inkomster pga. bristen på varor.
2. I försäljningledet kan man tvingas sätta ett lägre pris på varor och tjänster när utbudet är stort och efterfrågan är liten. Då kan försäljningsledet tvingas sätta ett lägre pris för att inte få ett kostsamt lager med osålda varor.
Som Jonto skriver kan du gå vidare med resonemang om jämviktspris och jämviktskvantitet...
Förlåt mig Smaragdelana glömmer bort det hela tiden, ska skärpa mig kommer inte göra så igen. Tack så mycket Jonto och Affe jag förstår vad jag behöver utveckla men har lite svårt med det, ska försöka göra det med hjälpen ni gett mig! Kan man säga att jämviktspris är när efterfrågan och utbud är lika, är det vad företag strävar efter för att få bra ekonomi och när man höjer priset när efterfrågan är stor och utbudet är litet så höjer man priset för att få jämviktspris? De här sambanden jag gav resulterar till att det blir jämviktspris och jämviktskvantitet till slut alltså konsumtionen är lika med utbudet? Eller är jag ute och cyklar nu?
Man ska hålla reda på hönan och ägget...
Vid jämviktskvantiteten är efterfrågan och utbud är lika. Företag strävar efter att justera/balansera sina priser (till jämviktspriset) för att nå jämviktskvantitet. Helst ska det ske utan att man t.ex. ska behöva billigt realisera en för stor producerad kvantitet.
aha okej jag förstår nu tack så mycket!