Upphöjt till
Hej,
Detta är grundläggande. Kikade video med en uppgift o detta är bara en parentes till själva uppgiften som inte spelar någon roll i detta sammanhang. Men det går ju snabbt när det körs igenom o ibland blir det slarvfel även från dem bästa,heheh, om det nu var ett fel här, vet inte,osäker.
Jo, -22 blir väl inte -4, som då läraren skrev o fortsatte att räkna på utan det blir 4 iom två negativa tal multiplicerat med varandra?
Men sedan när jag slår det på räknaren så säger räknaren också att det blir -4 så förvirrad..:)
Mvh/H
Det är skillnad mellan -22 och (-2)2
-22 = -1 * 22 = -1 * 4 = -4
(-2)2 = -2 * -2 = 4
Om du slår in (-2)2 i räknaren borde den ge dig 4
Aha, man måste vara så noggran här ja.
Varför blir/sätter man en -1 framför -2? Så -1*22=-1*4=-4. Så man ska tänka att -22 egentligen är -1*2 2?
Ok inom parentes(-2)2=4
Mvh/H
Bra notering,men förstår inte,än,varför man ska tänka på att det är -1 framför 2, och tvån blir då i sig positiv?
Mvh/H
Vet inte hur jag ska riktigt svara på frågan, men jag ska försöka.
Egentligen kan du bryta ut -1 av alla negativa naturliga tal. Exempel: -42 = -1 * 42
Du kan göra det eftersom det ändrar inte på termen, det förblir samma oavsett sättet du skriver det på, det är det likhetstecknet betyder. Man kan tillämpa detta även på (-2)2
(-2)2 = (-1 * 2)2 = (-1)2 * 22 = -1 * -1 * 2 * 2 = 4
Att bryta ut -1 är bara ett sätt för att vissa varför -22 blir -4 och (-2)2 = 4. Sånt är bra att veta i fall där man har funktioner som till exempel: y =-x2 där om x = 5 så blir y = -25 och inte 25 då man kan skriva om funktionen till y = -1 * x2
Hej,
Ja, jag har aldrig tänkt att man bryter ut -1 från ett positivt tal som då blir negativt när man upphöjer det, men vet att två negativa tal blir positivit men då inom parentes.
Mvh/H