fner 1579
Postad: 11 sep 17:01

Uppgifter när elever är färdiga

I klassrum blir det ofta oroligt när eleverna börjar bli klara med sin tilldelade uppgift innan lektionen är slut. Har de inget annat meningsfullt att göra är det lätt (och roligt!) att börja störa klasskompisar som ännu inte är färdiga eller tjata på vikarien om att de ska få sluta tidigt. Som vikarie är det också svårt att ha koll på vad de har för läxor/uppgifter i andra ämnen och eleverna hittar snabbt på att de inte har några hemuppgifter eller glosor alls eller att de redan är färdiga med allt. 

Därför skriver jag nu en lista på saker som eleverna kan få göra när de visat att de är färdiga med den planerade uppgiften. Vissa börjar självmant plugga lite i andra ämnen men långt ifrån alla. Jag upplever att detta är ett problem främst i högstadiet, så aktiviteter anpassade för 12-15-åringar skulle uppskattas. Förslagen får gärna komma från högstadieelever som hänger här på Pluggakuten! Ni vet nog bäst vad som skulle fungera som "belöning" för väl utfört arbete. Men mottar självklart förslag från alla håll och kanter. 

Främst datorfria aktiviteter som kan utföras i tystnad och som på något sätt utvecklar någon förmåga hos eleverna - kreativitet, problemlösningsförmåga, skrivande eller liknande. Aktiviteterna ska helst inte kräva massa papper eftersom det blir svårt att ta med överallt, annars hade sudoku/korsord/mattekluringar kanske varit bra.


Några exempel som jag har klurat ut/hittat på internet hittills:

  • Skriv om en färg. Berätta en historia om en valfri färg. Beskriv färgen och vad den färgen gör för skillnad. Fantisera om hur saker skulle se ut om färgen inte fanns.
  • Läs en bok. Välj en bok du tycker om och läs. Det kan vara på svenska, engelska eller något annat språk. Om du inte har någon bok är det bra att låna en på skolbiblioteket på rasten eller på stadsbiblioteket utanför skoltid. Att läsa främjar dina läsvanor och utvecklar ditt ordförråd.
  • Rita en fantasikarta. Använd blyerts eller färgpennor och rita din egen orienteringskarta över en skog eller en stad.
  • Hitta på ett recept. Skriv vad du behöver för ingredienser och hur du ska göra för att laga din måltid. Om du vill kan du måla en bild till receptet. Kanske kan du testa att laga rätten hemma någon dag?

Förbättringar, nya förslag... Allt uppskattas!

Kul tråd! 

Lästipset är nog väldigt värdefullt, särskilt med tanke på hur många som inte läser tillräckligt mycket. 

Ett tidsfördriv som oftast kräver lite research (passande att plocka fram under flera lektioner) är att bryta ned något i sina beståndsdelar, så långt det går. Ett passande sätt är att använda ett träddiagram, men inget måste.

Exempel: Lasagne

Består av: 1. Pastaplattor, 2. Bechamelsås, 3. Köttfärssås

 

1. Pastaplattor består av: 1.1 Ägg, 1.2 mjöl, 1.3 vatten, 1.4  salt, 1.5 olivolja

2. Bechamelsås består av: 2.1 Mjölk, 2.2 Smör, 2.3 Mjöl, 2.4 Salt, 2.5 Ost

3. Köttfärssås består av: 3.1 Köttfärs, 3.2 Tomat, 3.3 Basilika, 3.4. Salt, osv. 

1.1 Ägg består av: 1.1.1 Äggvita, 1.1.2 Äggula, 1.13 Äggskal

Och så vidare…

När man kommer ned på kvarkar och elektroner är man färdig. Det kan låta fruktansvärt nördigt, men kan faktiskt bli rätt kul. Dessutom ger det en påminnelse om hur köttfärs och elektroner hänger ihop. :)


Tillägg: 11 sep 2024 17:44

När man är klar (eller på vägen) kan man göra ett konstverk av sina slutsatser. :)

fner 1579
Postad: 11 sep 18:11

Dessutom ger det en påminnelse om hur köttfärs och elektroner hänger ihop. :)

Vilket vi alla behöver ägna en tanke åt dagligen :) Man ska inte underskatta hur lite köttfärs och basilika kan föra en in på de mest intressanta tankarna. Verkligen ett bra förslag!

Dagligen kanske är att ta i, men åtminstone någon gång per vecka bör väl köttfärs-till-kvarkar-pipelinen få plats i tankarna? 

Ett annat uppdrag eleverna kan få är att rita av ett föremål från olika vinklar. Exempelvis kan de rita av en penna från sidan, uppifrån, framifrån, och snett framifrån. Objekt som kan vara lämpliga är pennor, frukter, sudd, block, mugg, eller något annat som finns i elevens närhet.

Om en elev ritat några skisser, kan de sedan få i uppdrag att rita skisser utifrån ett objekt de föreställer sig, exempelvis en katt, ett hus, ett halvöppet fönster, en bil, en husvagn, och så vidare. 

Ett annat förslag: Skriv början på några olika noveller, och låt eleverna skriva färdigt dem. Exempel: 

Det är märkligt det där, morgonen då allt hände vaknade jag och trodde att det skulle vara en helt vanlig, tråkig dag. Kläder på, precis som alla andra dagar. Frukost uppäten, precis som alla andra dagar. Tänderna borstade, precis som alla andra dagar. 

Ja, allt var precis som alla andra dagar, ingen kunde då ana att…

Eleverna får sedan själva skriva en fortsättning på historien om vad det var som hände den där dagen. Kanske aliens, kanske krig, kanske en anhörig är med om en bilolycka, kanske blir protagonisten störtkär, kanske hittar de en magisk dörr. De elever som skrivit färdigt kan läsa varandras och jämföra eller ge feedback. 

Det kan också vara värt att ge eleverna några reflektionsfrågor. Börja med ”Vad har jag lärt mig idag?” och ”Vad mer behöver jag lära mig om detta?”. Egentligen skulle det nog vara bra för alla elever att fundera över vad de lärt sig eller övat på under lektionen, men den tiden finns ju inte alltid. 

naytte 5151 – Moderator
Postad: 12 sep 12:49

Ett förslag för mattelärare:

Ge dem (väldigt) kluriga matteuppgifter de kan göra i utbyte mot ett antal extrapoäng på nästa prov i matematik. Då får man definitivt öva sin problemlösning och man får motivation att faktiskt försöka. Vi har det så hos oss att laborationer som inte behöver revideras ger extrapoäng på sluttentamen. Då kan man ge sig fanken på att de görs bra! :D

fner 1579
Postad: 12 sep 16:56

Ett annat uppdrag eleverna kan få är att rita av ett föremål från olika vinklar.

Toppen, kräver inte mycket förklaring heller och de kan hålla sig sysselsatta ett tag!

Ett annat förslag: Skriv början på några olika noveller, och låt eleverna skriva färdigt dem.

Verkligen bra det också! Risken är väl bara att det kan vara lite likt det de redan gör i exempelvis svenska, att det känns som ytterligare en "tråkig" uppgift som "straff" för att man är klar tidigt. Det upplevde jag senast idag: "men vi har ju två veckor till på oss att räkna detta kapitel, jag tänker inte jobba idag för då har jag inget att göra nästa lektion". Sudoku var faktiskt uppskattat dock!

Det kan också vara värt att ge eleverna några reflektionsfrågor.

Detta har jag faktiskt på min lista! Tveksamt om någon skulle uppskatta det men det får tiden utvisa. Helt klart ett produktivt sätt att använda tiden i alla fall. Att reflektera är ju något de har med sig genom hela livet sedan!

fner 1579
Postad: 12 sep 19:34

Ge dem (väldigt) kluriga matteuppgifter de kan göra i utbyte mot ett antal extrapoäng på nästa prov i matematik.

Ja detta kan verkligen fungera som en morot! Märks ju tydligt på Chalmers att det hjälper dem som i vanliga fall kanske har svårt att komma igång eller ofta gör ett något ofullständigt första utkast. Dessvärre fungerar ju detta dåligt för vikarier, men det borde verkligen implementeras av ordinarie lärare :)

Smutstvätt 25191 – Moderator
Postad: 12 sep 21:31 Redigerad: 12 sep 21:32
fner skrev:

Ett annat förslag: Skriv början på några olika noveller, och låt eleverna skriva färdigt dem.

Verkligen bra det också! Risken är väl bara att det kan vara lite likt det de redan gör i exempelvis svenska, att det känns som ytterligare en "tråkig" uppgift som "straff" för att man är klar tidigt. Det upplevde jag senast idag: "men vi har ju två veckor till på oss att räkna detta kapitel, jag tänker inte jobba idag för då har jag inget att göra nästa lektion". Sudoku var faktiskt uppskattat dock!

Hmmm, ja det är sant – det kanske är en sådan uppgift som man får erbjuda tillsammans med några andra, mindre skolliknande uppgifter. Det kan nog absolut finnas en viss grupp studenter som skulle tycka om en sådan uppgift, men som du säger är det nog långt ifrån alla. 

När det gäller sudoku, kan ett tips vara att ha några olika typer av sudokun. Det är lätt att börja fundera i tankegångarna "varför gör jag det här egentligen – det är ju bara siffror i nio rutor" när man löst en tio, tjugo stycken. Men sudokun går att variera i all evighet! 

Det kan också vara värt att ge eleverna några reflektionsfrågor.

Detta har jag faktiskt på min lista! Tveksamt om någon skulle uppskatta det men det får tiden utvisa. Helt klart ett produktivt sätt att använda tiden i alla fall. Att reflektera är ju något de har med sig genom hela livet sedan!

Kul! Ja, det är inte alltid tonåringar är så sugna på att göra reflektionsövningar, hur användbara de än är. Å andra sidan, hur ofta gör vi vuxna några liknande övningar?

Det kanske är lättare att få eleverna att skriva dagbok? Det blir ofta mer konkret än bara "tänk på vad du lärt dig idag". Om något särskilt har hänt, eller om någon elev verkar vilja prata om något men inte vet hur, kan du erbjuda att de kan visa upp sitt dagboksinlägg för dig om de vill. Självklart måste det då göras väldigt tydligt att det är helt frivilligt, och att ingen kommer att läsa vad de skrivit om de inte explicit ber om det.

 

En övning som både hjälper till att visualisera stora tal, och är ganska meditativ, är att rita väldigt många, små cirklar. Gärna i något mönster, kanske tusen cirklar är en bra början, men även rena cirkelsamlingar fungerar utmärkt de med. När man vant sig vid konceptet, kan man (om man vill!) koppla antalet cirklar till något verkligt och konkret, exempelvis antal tusen dödsfall av olika sjukdomar i världen under ett år, eller en cirkel för varje hund i Sverige, vad som helst som eleverna känner något för. Det fina med att ha en verklighetsbaserad koppling till de små cirklarna är att det, förutom inlärningen som kommer på köpet, finns mer syfte med att rita cirklarna. 

Självklart behöver man inte ha ett syfte, men det kan vara lättare att motivera en elev med en sådan uppgift, än att bara säga "rita tusen små cirklar". Det låter lite som ett "sitt ner och rulla tummarna". 

fner 1579
Postad: 13 sep 16:21

En övning som både hjälper till att visualisera stora tal, och är ganska meditativ, är att rita väldigt många, små cirklar. Gärna i något mönster, kanske tusen cirklar är en bra början, men även rena cirkelsamlingar fungerar utmärkt de med.

Kul idé! Då har de verkligen att göra resten av lektionen :)

Hehe, ja det tar ett tag. Men det är skönt för hjärnan att få koppla av lite, utan att det blir så ostimulerande att hjärnan hittar på egna hyss. :)

fner 1579
Postad: 16 sep 19:35

Idag fick jag glädjande nog användning av "lasagneuppgiften" :) En elev som valde kött som "ämne" hann grotta ner sig i både nerver, blodceller och järn!

Smutstvätt 25191 – Moderator
Postad: 16 sep 19:37 Redigerad: 16 sep 19:37

Oohhhh spännande! 

"Lasagneuppgiften" 😂

Smutstvätt 25191 – Moderator
Postad: 16 sep 22:13 Redigerad: 17 sep 07:26

Vad tyckte eleven om uppgiften förresten? Tyckte (eller verkade tycka) hen att det kändes intressant eller meningsfullt, eller mest en ”sitta av tiden”-syssla? 


Tillägg: 16 sep 2024 22:14

Jag inser att det nog kan vara en uppgift som en del elever tycker känns som ett meningslöst Sisyfosarbete. Men så måste ju inte alla uppgifter passa alla elever. :)

fner 1579
Postad: 17 sep 09:56

Jodå, jag tror ändå att han uppskattade det. Ett tag diskuterade han flitigt tillsammans med en kompis och de hjälptes åt att dela upp köttet. Framför allt var de för uppslukade för att springa runt och störa sina ännu inte färdiga klasskamrater och det tar jag som ett gott tecken!

Åh vad roligt att höra! Om du har samma elever igen kan de fortsätta nedåt. 😄

Svara
Close