Uppgift 30 KTH/Chalmers matematik och fysikprovet 2015
Försökte ställa upp en rätvinklig triangel, men förstår inte riktigt hur det ska se ut. Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få tips.
- Börja med att rita en rätvinklig triangel
- Markera ut A B C vid hörnen. Endast viktigt att C är den räta.
- D ligger på AB, dvs på hypotenusan, och ska vara sådan att linjen CD blir en höjd i triangeln. Dvs DC ska vara vinkelrät mot AB.
- Markera ut kända storheter 5, 7 osv i diagrammet.
Denna sekvens borde ge dig ett korrekt diagram men det är särskillt viktigt att du förstår vad en "höjd" är i en triangel då en triangel inte bara har en höjd utan 3st även om man ofta bara markerar ut en i problem.
Eftersom de säger höjden CD så är denna vinkelrät mot hypotenusan AB. Därför blir detta en likformighetsuppgift.
Lyckas inte skapa inte skapa fler likformighetssamband. Skulle vara vaäldigt uppmärksamt om någon kunde ge mig tips
Tips: När det står "Höjden CD" i uppgiften betyder det att höjden går mellan C och D. Den sträcka du har skrivit 5 bredvid är inte en höjd och går inte mellan C och D!
Det är linjen CD som ska vara en höjd och ha längden 5. Du verkar ha hittat på en ny punkt (E?) på CA som du dragit till D och givit längd 5 vilket inte passar med beskrivningen.
Här är en bild!
Kommer inte längre(inte så bra på geometri dock). Det känns som det är för många obekanta.
Sätt ut beteckningar i din bild. Jag skulle kalla den korta kateten i triangeln där den långa kateten är 5 för x och hypotenusan för y, och den korta kateten i triangeln där hypotenusan är 7 för z. Du har en tredje likformig triangel också.
SvanteR skrev:Här är en bild!
Fattar inte hur man kan ska sätta upp likheterna, känns som man behöver fler sidor
Du har 3 likformiga trianglar: ABC ACD BCD.
Löste uppgiften nu, tack så mycket smaragdalena
Varför blir detta fel?
Annanspizza, skapa en ny tråd med ditt försök, så blir det mindre rörigt. Länka gärna till denna tråd och berätta var du fastnar, så är det lättare för oss att hjälpa dig. Det blir dock förvirrande om två olika personers tolkning av samma uppgift bor i samma tråd. /moderator