Uppgift 3.8 c
Hur kan man veta att magnetfältetsriktning är riktad uppåt? Hur kan man se det mha högerhandsregeln?
Sätt en penna i punkten där det är 3,2 A. Håll om pennan med höger hand med tummen uppåt (man kan ju se på symbolen att strömmen går uppåt) på sådant sätt att dina fingrar är vid bokstaven R. Åt vilket håll pekar dina fingrar?
Sätt en penna i punkten där det är 1,2 A. Håll om pennan med höger hand med tummen neråt (man kan ju se på symbolen att strömmen går neråt) på sådant sätt att dina fingrar är vid bokstaven R. Åt vilket håll pekar dina fingrar?
Sätt en penna i punkten där det är 3,2 A. Håll om pennan med höger hand med tummen uppåt (man kan ju se på symbolen att strömmen går uppåt) på sådant sätt att dina fingrar är vid bokstaven R. Åt vilket håll pekar dina fingrar?
-
Mina fingrar pekar åt höger.. har jag gjort rätt med mina fingrar?
När dina fingrar pekar åt höger är de inte ovanför punkten R, utan då är de mellan pennan och dig. Du behöver vrida hela handen moturs så att fingrarna hamnar på rätt ställe.
Hur menar du med att jag måste vrida hela handen moturs? Hur ska man göra det och varför?
Håll på samma sätt men flytta armbågen framåt, bort från dig. Då kommer fingrarna att hamna på rätt ställe.
Jag hänger inte med, hur ska jag flytta på armbågen? How do you mean?
Jag försökte logga in på mobilen, så att jag skulle kunna lägga in bilder, men det blev jättekonstigt. Jag får försöka förklara med ord istället: Naglarna på dina fingrar skall vara på "klockan tre", inte på "klockan sex" som i din bild. Förstår du hur jag menar?
Smaragdalena skrev:Jag försökte logga in på mobilen, så att jag skulle kunna lägga in bilder, men det blev jättekonstigt. Jag får försöka förklara med ord istället: Naglarna på dina fingrar skall vara på "klockan tre", inte på "klockan sex" som i din bild. Förstår du hur jag menar?
Det låter förvirrande
Kan den här bilden ksk hjälpa?
Jag tror förvirringen kan komma från att de uppgifter du postat handlar om två olika aspekter av magnetfält:
a) magnetfältet runt en ledare
b) hur en ledare påverkas om den finns i ett magnetfält
a) Om du greppar runt en ledare med högerhanden så att tummen pekar i strömriktningen visar de andra fingrarna ett magnetfält som finns runt ledaren. Du kan snurra handen runt ledaren och fingrarna pekar ändå alltid medsols eller motsols (beroende på strömriktningen).
Det betyder att en punkt "till vänster" om en ledare där strömmen går uppåt har ett uppåtriktat magnetfält och en punkt "till höger" har ett nedåtriktat magnetfält. I 3.8a ligger P i ett uppåtriktat magnetfält.
Styrkan beräknas med formeln och beror på strömmen I och a (avståndet)
b) "FBI", alltså när långfingret är F, pekfingret är B och tummen I används på en ledare som utsätts för ett magnetfält. Dvs hur magnetfältet runt ledaren interagerar med det externa magnetfältet. När man vet riktningen på I och riktningen på B får man riktningen på F. F kan beräknas med F=B*I*l där l är längden av ledaren i magnetfältet.
Hittade den här sidan som jag tycker är tydlig: http://mattefysik.se/fysik2.kap5.html
Hur ska man veta när man ska använda FBI metoden eller den andra? Jag har försökt hänga med på din förklaring med det verkar inte klargöras för mig vad det är man ska göra samt hur.. Det vore bättre om du förklarar med hjälp av en bild, eller kanske med hjälp av ett exempel
Försök att läsa förklaringen igen. I uppgifterna du publicerat än så länge är det endast "a" du behöver, alltså ta reda på om magnetfältet går motsols eller medsols runt ledaren. Det "handgreppet" är mycket enklare än FBI. Jag tror förvirringen kommer av att båda handgreppen kallas "högerhandsregeln" på olika sidor på nätet.
I exemplet i frågan ovan finns en ledare. Som ger upphov till ett magnetfält. Det finns ju inget annat magnetfält som ledaren påverkas av. Uppgiften är enklare än du kanske tror, du ska inte blanda in "FBI" alls.
fattar ju inte trots att jag har läst igenom det du skrivit. Det här området är helt nytt för mig. Kan vi ta det stegvist istället? Bilder är alltid bra att förklara med
Du är inte dum, det är ofta förvirrande i början av ett område. Exempel:
I 3.8 a ovan:
Greppa ledaren med högerhanden. Tummen åt höger.
Övriga fingrar ringlar sig runt ledaren. De pekar mot dig (eller uppåt). Magnetfältet går alltså RUNT ledaren. Ett "varv" kommer upp bakom papperet och passerar ut genom papperet pekande mot dig en bit ovanför ledaren. Mitt för ledaren pekar det nedåt och när det träffar papperet igen (det är ju som en ring runt ledaren) så pekar det från dig in i papperet.
I punkten P är alltså magnetfältet riktat rakt mot dig upp ur papperet.
Creative Commons Attribution 4.0
I uppgift c är det på sätt och vis enklare att förklara eftersom ledarna går ut från respektive in i papperet.
Den som är 3.2A kommer mot oss, ut ur papperet. Rita en ring runt ledaren. "Greppa" ledaren och titta på fingrarna. De pekar motsols, eller hur? Rita ut riktningen av magnetfältet på ringen. Mellan ledarna blir motsols uppåt.
Den som är 1.2A går från oss, in i papperet. Greppa ledaren. Fingrarna pekar medsols. Mellan ledarna bir medsols uppåt. Rita ut.
Magnetfälten från ledarna i punkten R förstärker varandra. De ska adderas för att få fram det total fätet i punkten R.
Jag undrar varför är metallstaven på bilden riktad åt vänster? Borde den inte vara riktad uppåt som på a uppgiften?
Programmeraren skrev:Du är inte dum, det är ofta förvirrande i början av ett område. Exempel:
I 3.8 a ovan:
Greppa ledaren med högerhanden. Tummen åt höger.
Övriga fingrar ringlar sig runt ledaren. De pekar mot dig (eller uppåt). Magnetfältet går alltså RUNT ledaren. Ett "varv" kommer upp bakom papperet och passerar ut genom papperet pekande mot dig en bit ovanför ledaren. Mitt för ledaren pekar det nedåt och när det träffar papperet igen (det är ju som en ring runt ledaren) så pekar det från dig in i papperet.
I punkten P är alltså magnetfältet riktat rakt mot dig upp ur papperet.Creative Commons Attribution 4.0
I uppgift c är det på sätt och vis enklare att förklara eftersom ledarna går ut från respektive in i papperet.
Den som är 3.2A kommer mot oss, ut ur papperet. Rita en ring runt ledaren. "Greppa" ledaren och titta på fingrarna. De pekar motsols, eller hur? Rita ut riktningen av magnetfältet på ringen. Mellan ledarna blir motsols uppåt.
Den som är 1.2A går från oss, in i papperet. Greppa ledaren. Fingrarna pekar medsols. Mellan ledarna bir medsols uppåt. Rita ut.
Magnetfälten från ledarna i punkten R förstärker varandra. De ska adderas för att få fram det total fätet i punkten R.
Hur menar du med ”Rita en ring runt ledaren”
Ledaren i 3.8a ä riktad åt höger. Den streckade pilen är bara avståndet till P. Bilden jag postade har ledaren (metallstaven) i samma riktning.
Vad är ledaren? Är det inte det vertikala sträcket som pekar mot punkten P?
Nej den streckade linjen är en avståndsmarkering. Om du tolkat det så förstår jag varför det blir obegripligt! Jag tyckte också avståndet var lite fult utritat.
Jaha tummen ska alltså vara riktad mot ledaren som är i horisontell riktning. Därefter vad ska jag göra för att hitta riktning? Ska jag vrida på min hand ?dvs ringla sig runt ledaren.
Fältet går i en cirkel runt ledaren. Greppa runt ledaren. Du ska bara titta på fingrarna om det är medsols eller motsols.
Vad är skillnaden mellan medsols och motsols?
Medsols = som klockan går. Motsols är tvärtom.
Hur vet jag om ett elektriskt fält går motsols eller medsols
Det är det som är greppet. Du ser det på handen. Greppa ledaren (eller en penna). Tummen i strömriktningen. De andra fingrarna går runt ledaren/pennan. Det är riktningen på fältet. Fältet är som ringar runt ledaren.
Titta på bilden jag postade så ser du att fingrarna pekar som pilarna på de blå ringarna.
Är det så handen ska vara i a uppgiften? Vad säger detta? Hur ska man uppfatta det här?
Ja. Fingrarna pekar på riktningen RUNT ledaren. Dvs ovanför ledaren pekar fältet uppåt. Nere vid din handled pekar fältet nedåt.
Är svaret alltså att det elektriskta fältet pekar runt ledaren?
Ja, det är som en ring. Och då blir det ju olika på olika sidor om ledaren eller hur?
I b uppgiften blir handen så här.. vad kan vi uppfatta av det här? Att handen går snett åt höger?
Programmeraren skrev:Ja, det är som en ring. Och då blir det ju olika på olika sidor om ledaren eller hur?
Hur menar du?
Titta på bilden i mitt inlägg. Där är fältet inritat som ringar. Med pilar så du ser riktningen
I b är strömriktningen in i papperet. Då ska tummen peka in i papperet.
Programmeraren skrev:Ja, det är som en ring. Och då blir det ju olika på olika sidor om ledaren eller hur?
Menar du att den elektriska strömmen kommer att snurra runt ledaren i ringar ?
Menar du så häri b
Nej. Strömmen går i ledaren. Det som snurrar runt är det magnetiska fältet.
Programmeraren skrev:Nej. Strömmen går i ledaren. Det som snurrar runt är det magnetiska fältet.
Du menar alltså att det magnetiska fältet kommer Att snurra runt ledaren i ringar
Ja exakt, det magnetiska fältet går i cirkel runt ledaren.
Senate bilden på handen är korrekt för b. Rita en cirkel runt ledarsymbolen. Åt vilket håll "snurrar" den?
den snurrar runt? Fattar inte hur ska jag veta hur den snurrar.. Hur ska jag tänka? Är det åt vänster
Hur menar du
”Rita en cirkel runt ledarsymbolen.”
I b finns en symbol för ledaren. En ring med ett kryss i. Rita en cirkel runt symbolen en liten bit ut (kanske tredubbla radien). Det är det magnetiska fältet.
Sen sätter du en pil på cirkeln för att markera åt vilket håll fältet "snurrar".
Oj nu hängde jag inte med. … den här meningen förstod jag inte riktigt ”En ring med ett kryss i. Rita en cirkel runt symbolen en liten bit ut (kanske tredubbla radien). ”
Menar du så?
Hur ska jag rikta min hand i C? Det är ju både en pil som har X och en som har •
Ena ledaren går mot dig, andra ifrån dig. Tummen i strömriktningen. Gör en ring runt varje ledare och sätt ut riktning i båda ringarna.
Hur menar du att ena går mot mig ?
Den andra är riktad inåt
Ja på båda.
Hur ska jag rita en cirkel runt symbolen?
Det är två ledare. Du ska rita en ring runt var och en.
Ja men hur ska pilarna ritas runt varje ring? Det kommer ju vara 2 ringar för det är 2 ledare. Om min hand är riktad inåt hur ska jag rita pilarna?
Det vet du på samma sätt som i a och i b. Du greppar ledarn med högerhanden, tummen i strömriktningen. Fingrarna visar då åt vilket håll fältet "snurrar".
Att det är två har ingen betydelse. Ta en ledare i taget.
Har jag inte gjort det på rätt sätt i mina två senaste bilder?
Katarina149 skrev:Den andra är riktad inåt
Katarina149 skrev:Hur ska jag rikta min hand i C? Det är ju både en pil som har X och en som har •
Om en ledare har ström som går mot dig ska tummen peka mot dig.
Om en ledare har ström som ifrån dig ska tummen peka ifrån dig.
Ser du varför det blir så här?
Programmeraren skrev:
Jag gjorde isåfall rätt va?
Det tror jag men lite svårt hänga med med så många korta inlägg
Katarina149 skrev:
Den här är ju precis som den du ritade
Ja. Den är rätt
Vänta med den, vi måste göra klart c i detalj först.
Om du tittar på den här bilden, kommer fälten från ledarna att samverka eller motverka varandra i punkten R?
Programmeraren skrev:Vänta med den, vi måste göra klart c i detalj först.
Om du tittar på den här bilden, kommer fälten från ledarna att samverka eller motverka varandra i punkten R?
Vad menar du med samverka? Menar du att de ska gå i samma riktning?
Ringarna vi ritat visar fältets riktning.
Det betyder inte att fältet bara finns in en smal ring.
Fälten finns i punkten R också.
Vilken riktning har fältet från den vänstra ledaren i punkten R?
Vilken riktning har fältet från den högra ledaren i punkten R?
Hur kan man veta det? Hmm?
Kanske hjälper detta?
Magnetfälten är inritade i figuren. Pilarna visar riktningen.
Programmeraren skrev:Magnetfälten är inritade i figuren. Pilarna visar riktningen.
Ok . Vilken riktning har pilarna? Räcker det med att rita. Elr måste man förklara med ord?
I punkten R är magnetfältet från den vänstra ledaren riktat uppåt
I punkten R är magnetfältet från den högra ledaren riktat uppåt
Ser du det?
Nej? Hur kan magnetfältet från den vänstra ledaren riktas uppåt? Jag ser inte det? Jag ser att den går runt åt vänster i banor och vänder tillbaka
Fältet går ju i cirkel runt ledaren. Med en rotationsriktning. Då ju riktningen olika i varje punkt.
Till höger om den vänstra ledaren är fältet riktat uppåt
Ovanför den vänstra ledaren är fältet riktat åt vänster
Till vänster om den vänstra ledaren är fältet riktat nedåt
Nedanför den vänstra ledaren är fältet riktat åt höger
Programmeraren skrev:Magnetfälten är inritade i figuren. Pilarna visar riktningen.
Hur kommer det sig att pilarna i den vänstra magnetsfältet är ritade på det sättet? Hur ska man kunna se att pilarna ska vara riktade åt det hållet… Nu inser jag att jag inte förstår
Programmeraren skrev:Fältet går ju i cirkel runt ledaren. Med en rotationsriktning. Då ju riktningen olika i varje punkt.
Till höger om den vänstra ledaren är fältet riktat uppåt
Ovanför den vänstra ledaren är fältet riktat åt vänster
Till vänster om den vänstra ledaren är fältet riktat nedåt
Nedanför den vänstra ledaren är fältet riktat åt höger
Jag förstår inte hur du menar..Då jag inte ser hur fältet kan vara riktad uppåt
Genom att greppa ledaren med tummen i strömriktningen. Fingrarna visar rotationsriktningen,
Jämför med: Om du åker karusell och tittar i tangentens riktning kommer du titta åt olika håll när karusellen snurrar.
Fältets riktning är som riktningen för tangenten till en cirkel.
Kanske är det den där andra varianten av "Högerhandsregeln", "FBI" som ligger kvar i bakhuvudet. Men den har inte med detta att göra.
Så här eller? Hur ska jag kunna veta riktningen? Mina fingrar kommer riktas uppåt
Inte säker på vad tummen pekar mot. Men vi fortsätter med c där strömmen i en ledare går mot oss och den andra ifrån oss.
På bilden ser det ut som tummen pekar åt vänster. Men strömmen är ut från respektive in mot papperet
Ja men först måste ju jag med hjälp av högerhands regeln veta strömriktninigen . Det försöker jag göra för punkten •
fingarna ska peka ut
Du blandar ihop ström och magnetfält.
Tummen ska peka i strömriktningen. Då visar fingrarna "rotationsriktningen" på magnetfältet.
Vart går strömmen? Vart går magnetfältet? Är magnetfältet det horisontella i C
Prova att "nollställa" tanken.
Vi tittar på b. En ledare med strömriktningen rakt in i papperet. Tummen pekar in i papperet.Fingrarna ritar en cirkel runt ledaren som "roterar" som klockan går.
Du ritade den förut. Är du med på att strömmen får "in i papperet" och att magnetfältet går runt ledaren och har riktningen medsols, alltså som klockan går?
Ok så långt hänger jag med jag ska försöka nollställa tanken
Vilken riktning har magnetfältet till höger om ledaren? Det är samma sak som tangentens riktning av magnetfältet.
Om du menar i C uppgiften
så är ju det mot höger
Vi kör vidare med b så vi håller oss till en ledare till att börja med
Till höger om ledaren är magnetfältet riktat nedåt. Det är ju så "tangenten" av cirkeln som visar magnetfältet är riktad (till höger om ledaren).
Jag har svårt att förstå hur jag ska göra med fingrarna . Tummen ska pekas nedåt , vad ska fingrarna pekas åt?
Du behöver inte fingrarna nu. Du har redan ritat en cirkel med pilar på. Vi tittar ju på samma ledare, inget har ändrats.
Vi ska analysera riktningen på magnetfältet på olika punkter runt ledaren.
Programmeraren skrev:
Okej, men varför ritade du de stora pilarna? Vad visar de?
De visar magnetfältets riktning i några olika punkter. De är som tangenter till cirkeln.
Ok. Så långt hänger jag med
Till höger om ledaren, vilken riktning har magnetfältet?
Till vänster om ledaren?
Ovanför ledaren?
Nedanför ledaren?
Till höger om ledaren, vilken riktning har magnetfältet -> nedåt riktad fältlinje
Till vänster om ledaren -> uppåt riktad linje
Ovanför ledaren -> horisontell fältlinje riktad åt höger
nedanför ->horisontell riktad åt vänster
[Edit) ändrade på riktningen
Bra.
Om vi tittar på c igen så är högra ledaren likadant riktad som den vi hade i b.
Den vänstra ledaren går mot oss. Vi har magnetfälten:
Kan du nu se hur den vänstra ledarens magnetfält är riktat i punkten R?
Kanske såhär?
Snyggt. Så vad säger du om punkten R? Vilken riktning har fältet från den vänstra ledaren i punkten R?
Samverkar (pekar åt samma håll) eller motverkar (pekar åt motsatt håll) fälten från de två ledarna varandra i punkten R?
De motverkar för pilarna pekar inte åt samma håll i Den vänstra magnetiska fältlinjen som i den högra
Nej. Båda ledarnas magnetfält pekar uppåt i punkten R. Titta på din ritning igen.
Jaha ok.. Nu ser jag det . Men vad säger detta ?
Dessa pilar visar att de samverkar väl?
Ja, eftersom båda är riktade uppåt samverkar de. Dvs magnetfältet är summan av bidragen från båda ledarna. Man räknar ut dem var för sig och adderar.
I exemplet räknar de ut fältets styrka. Nu när du vet hur du får fram fälten, gå igenom a, b, och c igen så du är med på alla detaljer. Kolla hur boken räknar också.
Du kan det tydligare om du ritar om din figur men låter cirklarna vara precis så stora att de snuddar R (min bild ovan gör nästan det).
Ok.. Om vi ska sammanfatta hur man ska veta riktningen för magnetfältet : visst ska man rikta tummen antingen nedåt om det står ett ”x” eller uppåt om det står ”•”. Därefter se hur fingrarna slingrar . Detta kommer ge oss en riktning till hur magnetfältet ska vara vilket kan illustreras med en bild som den vi gjorde ovan.
Är det rätt?
Exakt så, tummen i strömriktningen, fingrarna visar magnetfältets riktning runt ledaren.
Nu kan du!
Om ledaren går åt sidan får man tänka att man greppar runt den och att cirklarna går runt den. Kolla bilden jag hade kopierat från nätet ovan (för många inlägg sen)
Åhhh känns så bra att äntligen förstå!!! Tack så himla mycket!!:)
Du är räddaren i nöden! :)
Programmeraren skrev:Exakt så, tummen i strömriktningen, fingrarna visar magnetfältets riktning runt ledaren.
Nu kan du!
Om ledaren går åt sidan får man tänka att nan greppar runt den och att cirklarna går runt den. Kolla bilden jag hade kopierat från nätet ovan (för många inlägg sen)
Japp . Det kan jag även nu! :)