16 svar
273 visningar
N#!R är nöjd med hjälpen
N#!R 1215
Postad: 30 aug 2023 16:21

Uppdrag 2... Matte 3c

Hej jag har ännu problem med att lösa sådant uppgifter... hur löser man det steg för steg?

Tacksam för hjälp

 

Arktos 4278
Postad: 30 aug 2023 16:32

Vad är uppgiften?
Ska uttrycken förenklas så långt det går?

Då gäller det att faktorisera täljare och nämnare och sedan förkorta bråket med gemensam faktorer.

a)  Här är de redan faktoriserade.   Använd potensreglerna för att förenkla uttrycket.

N#!R 1215
Postad: 30 aug 2023 16:34
Arktos skrev:

Vad är uppgiften?
Ska uttrycken förenklas så långt det går?

Då gäller det att faktorisera täljare och nämnare och sedan förkorta bråket med gemensam faktorer.

a)  Här är de redan faktoriserade.   Använd potensreglerna för att förenkla uttrycket.

ja de ska förenklas.... lyssna jag har inte fått lära mig mycket om potenser och sånt inom grundskolan.. så det är därför jag behöver hjälp...

Tack så mycket!

N#!R 1215
Postad: 30 aug 2023 17:51 Redigerad: 30 aug 2023 17:54
Arktos skrev:

Vad är uppgiften?
Ska uttrycken förenklas så långt det går?

Då gäller det att faktorisera täljare och nämnare och sedan förkorta bråket med gemensam faktorer.

a)  Här är de redan faktoriserade.   Använd potensreglerna för att förenkla uttrycket.

Är svaret på A )

a/ c² ?   förkortade så långt så möjligt

 På B är svaret....)

xy²-y

Louis 3533
Postad: 30 aug 2023 17:57 Redigerad: 30 aug 2023 18:04

a3/a =a3/a1 = a3-1 = a2  (med potenslag).

eller a3/a = a*a*a/a = a*a = a

Så svaret är a2/c2.

I b) börjar du med att bryta ut y i täljaren.
Sedan kan du förkorta bråket med y.
xy2 är rätt men inte - y. Och så blir det en nämnare.

N#!R 1215
Postad: 30 aug 2023 21:16 Redigerad: 30 aug 2023 23:34
Louis skrev:

a3/a =a3/a1 = a3-1 = a2  (med potenslag).

eller a3/a = a*a*a/a = a*a = a

Så svaret är a2/c2.

I b) börjar du med att bryta ut y i täljaren.
Sedan kan du förkorta bråket med y.
xy2 är rätt men inte - y. Och så blir det en nämnare.

Förlåt men förstod inte riktigt... hur löser man det... ifall du kan skriva det som riktigt division lösning,. så borde det vara ännu tydligare... tack!!


Tillägg: 31 aug 2023 17:14

Jag förstod A men inte B.... hur ska jag göra?

N#!R 1215
Postad: 1 sep 2023 13:17 Redigerad: 1 sep 2023 13:17
Louis skrev:

a3/a =a3/a1 = a3-1 = a2  (med potenslag).

eller a3/a = a*a*a/a = a*a = a

Så svaret är a2/c2.

I b) börjar du med att bryta ut y i täljaren.
Sedan kan du förkorta bråket med y.
xy2 är rätt men inte - y. Och så blir det en nämnare.

Blir det inte på B)....

xy⁽³⁻¹⁾ = xy² 

så svaret blir  xy² -y ?? eller?

Louis 3533
Postad: 1 sep 2023 13:48

Att du får kvar - y tyder på att du "förkortar" i första termen (termer har plus eller minus mellan sig).
Det kan man inte göra.
Du har t ex att 5*2 + 45 = 145, inte 6 som du får om "stryker" 5:orna.
Också 4:an är ju delad med 5.

xy3 - yxy = y(xy2 - 1)xy = xy2 - 1x

Här blev y faktor (gånger) i både täljare och nämnare och kunde förkortas bort.
Sedan kan du inte göra något mer. 

Du kan dock skriva y2 - 1x.

Vart tog ditt x i nämnaren vägen?

N#!R 1215
Postad: 1 sep 2023 14:23
Louis skrev:

Att du får kvar - y tyder på att du "förkortar" i första termen (termer har plus eller minus mellan sig).
Det kan man inte göra.
Du har t ex att 5*2 + 45 = 145, inte 6 som du får om "stryker" 5:orna.
Också 4:an är ju delad med 5.

xy3 - yxy = y(xy2 - 1)xy = xy2 - 1x

Här blev y faktor (gånger) i både täljare och nämnare och kunde förkortas bort.
Sedan kan du inte göra något mer. 

Du kan dock skriva y2 - 1x.

Vart tog ditt x i nämnaren vägen?

x tog vägen med..... 1/x.... eller?

Louis 3533
Postad: 1 sep 2023 14:38

Jag menade när du fick xy2 - y och nämnaren x försvann.

N#!R 1215
Postad: 1 sep 2023 15:07
Louis skrev:

Jag menade när du fick xy2 - y och nämnaren x försvann.

ahaaa... jag gjorde som första uppgiften a)

Potenslagar.....xy³ ⁻¹ för det finns en xy i täljaren...eller är det fel?

Louis 3533
Postad: 1 sep 2023 15:23

Nämnaren är xy och du har xy som faktor i täljarens första term.
Men som jag skrev förut kan du inte förkorta i termer.
Jag var nyfiken på hur du tänkte, eftersom x försvann i nämnaren men var kvar i täljaren.
Tänkte du att jag har xy3, förkortar med xy, då blir det xy2 kvar?

Men xy3 betyder x*y*y*y (3:an är bara exponent till y) och om du kan förkorta med xy (som du inte kan här) blir det y2 kvar.

Se min lösning i #8. Du måste först faktorisera täljaren och kan bara förkorta bort faktorer som är lika i täljaren och nämnaren.

N#!R 1215
Postad: 1 sep 2023 18:23
Louis skrev:

Nämnaren är xy och du har xy som faktor i täljarens första term.
Men som jag skrev förut kan du inte förkorta i termer.
Jag var nyfiken på hur du tänkte, eftersom x försvann i nämnaren men var kvar i täljaren.
Tänkte du att jag har xy3, förkortar med xy, då blir det xy2 kvar?

Men xy3 betyder x*y*y*y (3:an är bara exponent till y) och om du kan förkorta med xy (som du inte kan här) blir det y2 kvar.

Se min lösning i #8. Du måste först faktorisera täljaren och kan bara förkorta bort faktorer som är lika i täljaren och nämnaren.

ahaaa... jag tänkte att hela xy tas tre gånger.....

så det är därför jag gjorde xy³ - xy så det är xy² kvar...

nu förstår jag din lösning....

men hur ska jag skriva det som slutlig lösning steg för steg?

Louis 3533
Postad: 1 sep 2023 18:33

Det jag skrev i #8 är hela lösningen: bryt ut y i täljaren, förkorta med y.
I den här uppgiften gick det inte att förenkla mer.
I både a) och c) kunde man förenkla mer (så att det inte blev så mycket kvar).

N#!R 1215
Postad: 1 sep 2023 19:37
Louis skrev:

Det jag skrev i #8 är hela lösningen: bryt ut y i täljaren, förkorta med y.
I den här uppgiften gick det inte att förenkla mer.
I både a) och c) kunde man förenkla mer (så att det inte blev så mycket kvar).

så är detta rätt?

xy³-y / xy = x*y*y*y-y/x*y = y*y-y = y²-y

eller??

 för jag förkortade med y på nämnaren och täljaren.... samma med x på såda sidorna. för det finns x i både leden så jag förkortade de oxå.... rätt eller?

Louis 3533
Postad: 1 sep 2023 20:08 Redigerad: 1 sep 2023 21:52

Inlägget redigerat, eftersom jag nu tycker mig se vad du gör.

Om du jämför med lösningen i #8 ser du att det inte är rätt.

Det ser fortfarande ut som att du förkortar i termer.
I #8 visade jag ett exempel med bara tal varför man inte kan "stryka" en faktor inne i en term i täljaren mot en faktor i nämnaren, 5 i det exemplet.

Kan du "läsa av" ett uttryck med avseende på termer (plus och  minus) och faktorer (gånger)?
Alltså se hur det är uppbyggt. I uppgift b) består täljaren av två termer. 
Första termen xy3 består av två eller fyra faktorer, beroende på om vi räknar y3 som en eller tre faktorer (y*y*y).
Nämnaren består av två faktorer, x och y.
Det här är viktigt, för att du ska se vad du kan göra med ett uttryck.
Du kan alltså inte "stryka" faktorn xy i nämnaren (hela nämnaren kan också uppfattas som en faktor) mot xy i täljarens första term. Båda termerna i täljaren är ju delade med nämnarens xy. Du måste först faktorisera täljaren, och det kan du göra genom att bryta ut y (se #8). x-faktorerna kan du inte göra något med i den här uppgiften.
Är du med på de här resonemangen?

Eller om vi tar ett sådant här exempel där du genast ser svaret:
3 personer ska dela på 3 äpplen och 6 päron. Vad får var och en?
Då skulle du inte säga (3 äpplen + 6 päron)/3, det är en 3:a både uppe och nere, då kan jag stryka dem så att svaret blir 1 äpple och 6 päron till var och en.
Däremot kan du bryta ut 3 i täljaren så att du får 3(1 äpple + 2 päron)/3.
Då 3 är en faktor både i täljare och nämnare kan du "stryka" dem, dvs förkorta med 3
(dela täljare och nämnare med 3), så att svaret blir det du visste från början:
1 äpple + 2 päron till var och en.
Det är samma sak i uppgift b), alltså varför du inte kan "stryka" nämnarens xy mot xy i täljarens första term.

Om du använder / som divisionstecken/bråkstreck behöver du använda parenteser: (xy3-y)/xy.
Det du skriver betyder xy3yxy och det är något annat.

N#!R 1215
Postad: 19 sep 2023 16:50
Louis skrev:

Inlägget redigerat, eftersom jag nu tycker mig se vad du gör.

Om du jämför med lösningen i #8 ser du att det inte är rätt.

Det ser fortfarande ut som att du förkortar i termer.
I #8 visade jag ett exempel med bara tal varför man inte kan "stryka" en faktor inne i en term i täljaren mot en faktor i nämnaren, 5 i det exemplet.

Kan du "läsa av" ett uttryck med avseende på termer (plus och  minus) och faktorer (gånger)?
Alltså se hur det är uppbyggt. I uppgift b) består täljaren av två termer. 
Första termen xy3 består av två eller fyra faktorer, beroende på om vi räknar y3 som en eller tre faktorer (y*y*y).
Nämnaren består av två faktorer, x och y.
Det här är viktigt, för att du ska se vad du kan göra med ett uttryck.
Du kan alltså inte "stryka" faktorn xy i nämnaren (hela nämnaren kan också uppfattas som en faktor) mot xy i täljarens första term. Båda termerna i täljaren är ju delade med nämnarens xy. Du måste först faktorisera täljaren, och det kan du göra genom att bryta ut y (se #8). x-faktorerna kan du inte göra något med i den här uppgiften.
Är du med på de här resonemangen?

Eller om vi tar ett sådant här exempel där du genast ser svaret:
3 personer ska dela på 3 äpplen och 6 päron. Vad får var och en?
Då skulle du inte säga (3 äpplen + 6 päron)/3, det är en 3:a både uppe och nere, då kan jag stryka dem så att svaret blir 1 äpple och 6 päron till var och en.
Däremot kan du bryta ut 3 i täljaren så att du får 3(1 äpple + 2 päron)/3.
Då 3 är en faktor både i täljare och nämnare kan du "stryka" dem, dvs förkorta med 3
(dela täljare och nämnare med 3), så att svaret blir det du visste från början:
1 äpple + 2 päron till var och en.
Det är samma sak i uppgift b), alltså varför du inte kan "stryka" nämnarens xy mot xy i täljarens första term.

Om du använder / som divisionstecken/bråkstreck behöver du använda parenteser: (xy3-y)/xy.
Det du skriver betyder xy3yxy och det är något annat.

Tack för all hjälp!!

Svara
Close