tycker differentialekvationer är svårt..
hej, jag tycker det är svårt att förstå differentialekvationer och hur man använder de, gått igenom en mängd olika förklaringar känns det som men lossnar ej.
Någon här som vill försöka förklara? Vore väldigt snällt.
Är det någon speciellt moment som du inte förstår? Generellt beskriver en differerentialekvation sambandet mellan någonting (en funktion) och hur snabbt detta någonting förändras (dess derivata/derivator).
Man kanske vet att ett lands årliga befolkningsökning (y') är proportionell mot antalet invånare i landet (y). Det skulle vi kunna ställa upp som differentialekvationen:
Om vi löser ekvationen får vi fram hur funktionsvärdet y varierar med tiden, dvs vad invånarantalet är i landet ett visst år.
Teraeagle skrev:Är det någon speciellt moment som du inte förstår? Generellt beskriver en differerentialekvation sambandet mellan någonting (en funktion) och hur snabbt detta någonting förändras (dess derivata/derivator).
Man kanske vet att ett lands årliga befolkningsökning (y') är proportionell mot antalet invånare i landet (y). Det skulle vi kunna ställa upp som differentialekvationen:
Om vi löser ekvationen får vi fram hur funktionsvärdet y varierar med tiden, dvs vad invånarantalet är i landet ett visst år.
Jag har svårt att förstå dessa frågor:
1. Varför vill man veta funktionens ursprungliga värde?
2. Varför använder man y=C*e^(-ax)?
Ett lösa sådana här uppgifter lärde du dig egentligen redan i Ma1, det är bara att vi stoppar in dem i en ny terminologi som gör dem besvärligare.
Om man vill kunna veta vilken befolkning ett land har om 10 år , måste man veta hur många som bor där från början. Om befolkningen ökar med t ex 2 % så blir det olika många om det är 2 miljoner eller 10 miljoner från början.
Om ett lands befolkning sökning är proportionell mot antalet invånare i landet, innebär det att befolkningen ökar med t ex 2 % varje år. Då får du fram funktionen . Denna kan skrivas om med e som bas, då blir det .
Smaragdalena skrev:Ett lösa sådana här uppgifter lärde du dig egentligen redan i Ma1, det är bara att vi stoppar in dem i en ny terminologi som gör dem besvärligare.
Om man vill kunna veta vilken befolkning ett land har om 10 år , måste man veta hur många som bor där från början. Om befolkningen ökar med t ex 2 % så blir det olika många om det är 2 miljoner eller 10 miljoner från början.
Om ett lands befolkning sökning är proportionell mot antalet invånare i landet, innebär det att befolkningen ökar med t ex 2 % varje år. Då får du fram funktionen . Denna kan skrivas om med e som bas, då blir det .
jaha! tack nu blev det mycket klarare i min hjärna!