tvåpunktsformeln ej definierad
Hej! Man skall ta reda på ekvationen för linjen som går genom (-3;4) & (-3;3)
Om jag använder tvåpunktsformeln som vanligt blir RK ej definierad då det blir -1/0. Facit säger x=-3 men det känns inte rimligt att jag ska få en ekvation då formeln inte är väldefinierad i dessa punkter. Hur kan K vara 0 om den inte är väldefinierad?
Vanligen beskriver man räta linjer med formeln y = kx+m. Det fungerar för alla linjer utom dem som är parallella med y-axeln, för då är k inte definierat.
Här kan man ansätta Ax+By = 1 (1)
Sätt in (–3; 4): –3A+4B = 1
Sätt in (–3; 3): –3A+3B = 1
Subtrahera ekvationerna ledvis: B = 0
Det ger –3A = 1 och A = –1/3
Sätt in i (1): –x/3 = 1 ger x = –3.
Detta är ganska klumpigt. Enklare är att rita linjen, man ser att alla punkter har x-koordinat –3. Inga punkter med annan x-koordinat ligger på linjen. Alltså är x = –3 ett sätt att beskriva linjen.
Okej tack! Märkte nu att man ser direkt att det borde vara en parallell linje med x-axeln då x1=x2. Borde det vara tillräcklig motivering att säga att x=-3 då x1=-3=x2 eller finns det undantag?
Matteq skrev:Okej tack! Märkte nu att man ser direkt att det borde vara en parallell linje med x-axeln då x1=x2.
Om du menar parallell med y-axeln så är det rätt.OmBO
Borde det vara tillräcklig motivering att säga att x=-3 då x1=-3=x2 eller finns det undantag?
Om alla punkter har samma x-värde så tycker jag att det är en tillräcklig motivering.
Men rita gärna även ett koordinatsystem, pricka in de två punkterna och dra en linje genom dem. Då ser din lärare tydligt att du har förstått uppgiften.
Yngve skrev:Matteq skrev:Okej tack! Märkte nu att man ser direkt att det borde vara en parallell linje med x-axeln då x1=x2.
Om du menar parallell med y-axeln så är det rätt.OmBO
Borde det vara tillräcklig motivering att säga att x=-3 då x1=-3=x2 eller finns det undantag?
Om alla punkter har samma x-värde så tycker jag att det är en tillräcklig motivering.
Men rita gärna även ett koordinatsystem, pricka in de två punkterna och dra en linje genom dem. Då ser din lärare tydligt att du har förstått uppgiften.
Ja exakt, skrev fel. Tack!