Tryck uppgift med volym
Kolven i en cykelpump är 28 cm lång. Trycket i cykelslangen är 2,4 atmosfärer.
a) Hur långt måste kolven tryckas in, innan ventilen öppnas?
b) Hur mycket ökar trycket i däcket om det har volymen 2,7 liter och pumpen har innerdiametern 3,0 cm?
Den första fick jag redan 12 cm.
Men den andra får jag pumpvolymen är 0,2 l. Då är antalet molekyler där lika med n=0,2/TR vid normalt lyft tryck p1. Antalet molekyler i ett däck vid normalt lyft tryck är 2,7/TR. Jag adderade och infogade pV=nRT i formeln, med volymen 2,7 oförändrad.
Hur ska jag göra och var tänker jag fel?
Vad fick du på b och vad säger facit?
Laguna skrev:Vad fick du på b och vad säger facit?
Jag fick 2,9/2,7=1,074 och i facit står 6,68/6,48=1.031
Jag tänkte som du först, men däckets volym ökar, så det stämmer inte.
Hur man gör vet jag däremot inte, det här var aldrig mitt favoritämne.
Laguna skrev:Jag tänkte som du först, men däckets volym ökar, så det stämmer inte.
Hur man gör vet jag däremot inte, det här var aldrig mitt favoritäm
I facit står att däcket inuti redan har ett tryck på 2,4 och inte normal lufttrycket. Såvolymen ändras inte. Men jag förstår helt ärligt inte varför det redan finns det här trycket där🥲
Tja, om de tror det, så får vi väl acceptera det. Men frågan är var 6,68 kommer ifrån.
6,48 = 2,4*2,7.
Alltså 6,48 = p0V0.
6,68 = p0V0 + 1*Vp
(Pumpens volym är Vp.)
Jag förstår inte helt denna uträkning.
Hur har du fått fram 12 cm i a uppgiften och tycker facit att det är rätt? (Jag tycker att det är fel eftersom 12 cm intryckning inte ens är en halvering av volymen och då borde trycket ha ökat till mindre än det dubbla)
På b kan man tänka så här
P0*Vd +P0*Vp = P*Vd
Där P0 är slangens tryck från början
Vd är däckets volym
Vp är pumpens volym när kolven är intryckt så långt att trycket i den är 2,4 bar
P är det sökta trycket
Som ofta råder det förvirring kring absoluttryck och övertryck.
i Pumpen är det från början 1 bar absoluttryck (dvs atmosfärstryck)
När vi mäter tryck i ett däck mäter vi oftast övertryck, undrar vad uppgiftsskaparen har tänkt sig här? Eller står det ngt i uppgiften om det?
Ture skrev:Hur har du fått fram 12 cm i a uppgiften och tycker facit att det är rätt? (Jag tycker att det är fel eftersom 12 cm intryckning inte ens är en halvering av volymen och då borde trycket ha ökat till mindre än det dubbla)
På b kan man tänka så här
P0*Vd +P0*Vp = P*Vd
Där P0 är slangens tryck från början
Vd är däckets volym
Vp är pumpens volym när kolven är intryckt så långt att trycket i den är 2,4 bar
P är det sökta trycketSom ofta råder det förvirring kring absoluttryck och övertryck.
i Pumpen är det från början 1 bar absoluttryck (dvs atmosfärstryck)
När vi mäter tryck i ett däck mäter vi oftast övertryck, undrar vad uppgiftsskapasren har tänkt sig här? Eller står det ngt i uppgiften om det?
Oj, jag skrev snabbt, den var den volym som får pumpen när trycket är 2,4atm. Så länge var 28-12=16.
Ok då verkar det rimligt 16 cm hoptryckning ger en ökning av trycket från 1 till 2,4 bar.
Är det rätt enligt facit?
Ture skrev:Ok då verkar det rimligt 16 cm hoptryckning ger en ökning av trycket från 1 till 2,4 bar.
Är det rätt enligt facit?
Ja, men jag förstår fortfarande inte den andra. För att jag tänkte att jag tog förhållande rätt. Jag skrev också att att pumpen och däcket har absoluttryck från början vilket är p. Sen hittade jag total molekyl mängden med hjälp av pumpsvolym och däcketsvolym, då fick jag n=2,9/TR. Och skrev att den lika med 2,7p för att volym ändras inte enligt uppgiften. Men i uppgiften står att däcket har redan trycket 2,4p med den 2,7 l volym. Så jag förstår inte riktigt varför