Tryck på vägen
F=1300*g=12766 N
A=2*10^(-6) m^2
Fyra hjul —> 50*4=200st
Totala arean = 200 * 2*10^(-6)=4*10^(-4) m^2
p=F/(total Area)= 32 MPa
Enligt facit är svaret 130 MPa
Jag vet inte heller, men facits svar råkar vara fyra gånger ditt...
Qetsiyah skrev:Jag vet inte heller, men facits svar råkar vara fyra gånger ditt...
Jag antar att det beror på att man multiplicerar med 4 eftersom det finns fyra däck, men jag hade tagit hänsyn till det när jag skulle räkna ut den totala arean?
Vardagsbilisten åker inte på dubbdäck, där bara dubben har kontakt med underlaget!
Affe Jkpg skrev:Vardagsbilisten åker inte på dubbdäck, där bara dubben har kontakt med underlaget!
Vad innebär det för min uträkning?
Det kanske bara är så att du ska räkna ut på ett hjul. Jag skulle definitivt också anta att det är alla fyra om jag gjorde uppgiften, skumt
Vad innebär det för min uträkning?
Vardagsbilisten åker inte på dubbdäck, där bara dubben har kontakt med underlaget!
Det betyder att din uträkning bara blir "akademisk".
En modell av verkligheten, som beskriver dubbtrycket är komplicerad.
Affe Jkpg skrev:
Vardagsbilisten åker inte på dubbdäck, där bara dubben har kontakt med underlaget!
Det betyder att din uträkning bara blir "akademisk".
En modell av verkligheten, som beskriver dubbtrycket är komplicerad.
Det har du väldigt rätt i men vad innebär det? Frågan frågar ju fortfarande "vilket tryck blir det mellan debbarna och vägen?"
Du vill veta trycket P mellan dubbarna samt vägen.
1 däcks area motsvarar därför: A = (2*10-6)*50
P=F/A
P=mg/(2*10-6)*50=127660000 ~ 130Mpa
Leonhart skrev:
Jag antar att det beror på att man multiplicerar med 4 eftersom det finns fyra däck, men jag hade tagit hänsyn till det när jag skulle räkna ut den totala arean?
Det står fel i facit. Rätt svar är 32 MPa. Bilens tyngd fördelas approximativt jämnt på de fyra hjulen vilket gör att kraften på varje hjul blir . Denna kraft fördelas sedan på dubbarnas yta som:
Affe Jkpg skrev:Vardagsbilisten åker inte på dubbdäck, där bara dubben har kontakt med underlaget!
Det betyder att din uträkning bara blir "akademisk".
En modell av verkligheten, som beskriver dubbtrycket är komplicerad.
Idén med denna uträkning är att ta fram trycket som underlaget utsätts för i ögonblicket då dubbarna kommer i kontakt med underlaget. Detta för att beskriva översiktligt varför dubbarna så enkelt kan tränga igenom underlaget vilket är poängen med deras tillämpning.
Detta går i linje med övrig inlärning i Fysik 1 gällande tryck som exempelvis ska förklara varför en nålspets lättare tränger igenom något.
Ett akademiskt svar:
1300 / 200 = 6.5 kg / dubb
P = F / A = g*6.5 / 2 … nästan … 32 N / mm2 = 32 MPa
Ebola skrev:Detta går i linje med övrig inlärning i Fysik 1 gällande tryck som exempelvis ska förklara varför en nålspets lättare tränger igenom något.
Eller det där med att klacksko skadar ett trägolv mer än en elefant!
Idén med denna uträkning är att ta fram trycket som underlaget utsätts för i ögonblicket då dubbarna kommer i kontakt med underlaget.
Om du tänker dig ett roterande däck, vid ögonblicket då dubben kommer i kontakt med underlaget, så är modellen för kontakttrycket låååångt utöver vad som förväntas i denna uppgift.
Om fyra däck vilar hela bilens tyngd på 199 dubb, i ögonblicket då nästa dubb kommer i kontakt med underlaget. Då tänker jag på isracing-däck och rally-däck på hårt isunderlag.
Jag vidhåller att uppgiften är extremt akademisk.
Affe Jkpg skrev:
Om du tänker dig ett roterande däck, vid ögonblicket då dubben kommer i kontakt med underlaget, så är modellen för kontakttrycket låååångt utöver vad som förväntas i denna uppgift.
Vad baserar du den uppskattningen på? Du kan betrakta en bilfärd som kvasi-statisk och ta ett kort vid varje tidsenhet av godtycklig storlek. Du kan även bortse från randeffekter (de yttre dubbarna) utan att förändra situationen nämnvärt då det i så fall högst blir en rad som tas bort och felet blir mindre än ~5 %. Således kan du jämlika en bil i rörelse som lik den när bilen står stilla i termer av trycket som söks. Vidare från detta kan du dela upp situationen till att enbart betrakta ett av hjulen.
Om jag tar ett bildäck med dubbar och trycker det mot ett underlag med en konstant kraft på 3200 N, vilket tryck blir det då mellan varje enskild dubb och underlaget?
Det blir inte särskilt komplicerat att modellera ovan situation genom att ta fram en bra uppskattning av antal dubbar som är i kontakt med underlaget och ett medelvärde på kontaktytan hos varje enskild dubb.
Om jag tar ett bildäck med dubbar och trycker det mot ett underlag med en konstant kraft på 3200 N, vilket tryck blir det då mellan varje enskild dubb och underlaget?
Du bortser från många enkla fakta, som att vardagsbilisten dubbdäck, har kontakt med underlaget, inte bara med dubben. Om man för enkelhets skull förenklar däckets kontakt med underlaget som en handflata. Sedan förenklar vi det ännu mer och antar är det motsvarar ca 100cm2. Uppgiftens dubbar upptar 50*2 = 100mm2. Klarar du själv att dra en slutsats?
Det blir inte särskilt komplicerat att modellera ovan situation genom att ta fram en bra uppskattning av antal dubbar som är i kontakt med underlaget och ett medelvärde på kontaktytan hos varje enskild dubb.
Du skriver "...trycket som underlaget utsätts för i ögonblicket då dubbarna kommer i kontakt med underlaget. "
Då tolkar jag det som att du menar att däcket roterar. I det ögonblick en dubb träffar underlaget, utsätts den för krafter, som är låååångt utöver vad som förväntas beskrivas i denna uppgift. Har du funderat över varför dubben med tiden "lägger sig" i en viss riktning?