4 svar
1017 visningar
Richard.C 34 – Fd. Medlem
Postad: 1 nov 2017 21:35

Tryck och temperatur (flygplan)

Har fastnat lite och behöver lite hjälp! :)

En Boeing 747 har en marschöjd på 10 300 meter. På denna höjd är luftens tryck och
temperatur betydligt lägre än vid havsnivån (24 kPa och -60 °C respektive). Då det är kostsamt att
hålla samma tryck som vid marken håller flygplanen typiskt ett lägre kabintryck, för en Boeing 747
ligger detta på 84 kPa, vilket är mycket högre en lufttrycket utanför men fortfarande lägre än vad de flesta människor är vana att leva med. Kabinens temperatur hålls under färden konstant på 23°C.


När luft utifrån ventileras in i flygplanet behöver den komprimeras för att uppnå kabinens tryck. Till
vilken temperatur höjs luften till när detta sker?

Vet inte riktigt hur jag ska använda ex. ideala gaslagen då vi varken har någon substansmängd eller antalet partiklar? Någon som har tips på hur jag kan göra?

Guggle 1364
Postad: 1 nov 2017 23:44

Om processen sker snabbt utan värmeöverföring till omgivningen kan man göra en adiabatisk approximation. Det är förmodligen tänkt att ni ska göra en enkel överslagsberäkning.

Richard.C 34 – Fd. Medlem
Postad: 2 nov 2017 09:17

Vår lektor gick igenom den barometriska höjdformeln och det ser ut som det vi ska använda men vet fortfarande ej hur.

Vad är en adiabatisk approximation och hur gör man en sådan?

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 2 nov 2017 11:36

En adiabatisk process är en där man inte har något värmeutbyte med omgivningen. I wikipeda-artikeln finns det formler som verkar användbara.

Guggle 1364
Postad: 2 nov 2017 17:14 Redigerad: 2 nov 2017 18:00

pVγ pV^{\gamma} =konstant ger

T2=T1p2p1γ-1γ T_2=T_1\left(\frac{p_2}{p_1} \right )^{\frac{\gamma-1}{\gamma}}

Tänk på att uttrycka temperaturen i Kelvin.

Svara
Close