Tryck
7. Den varma luften har lägre densitet än luften i cykeldäcket, vilket betyder att den innehåller färre luftmolekyler per volymenhet. Alltså kommer den varma luften att utöva ett mindre tryck på cykeldäckets ytskikt än luften inuti däcket. Då uppstår en tryckskillnad, som i sin tur orsakar ett övertryck. Övertrycket ger upphov till en resulterande kraft (riktad mot väggen inuti cykeldäcket). Den resulterande kraften gör att kvoten P = F/A växer (stötte täljare ger större kvot) och därför ökar trycket i däcket.
Är min förklaring riktig? Har inget facit till frågan. Tack på förhand
theg0d321 skrev:
7. Den varma luften har lägre densitet än luften i cykeldäcket,
Den varma luften är inuti cykeldäcket. Det gör att hela ditt resonemang faller.
vilket betyder att den innehåller färre luftmolekyler per volymenhet. Alltså kommer den varma luften att utöva ett mindre tryck på cykeldäckets ytskikt än luften inuti däcket. Då uppstår en tryckskillnad, som i sin tur orsakar ett övertryck. Övertrycket ger upphov till en resulterande kraft (riktad mot väggen inuti cykeldäcket). Den resulterande kraften gör att kvoten P = F/A växer (stötte täljare ger större kvot) och därför ökar trycket i däcket.
Är min förklaring riktig? Har inget facit till frågan. Tack på förhand
Högre temperatur gör att gasmolekylerna inuti däcket rör sig fortare, så varje gasmolekyl har större rörelseenergi och kan därmed krocka med däckets insida med större kraft. Kommer du vidare?
Aha tror jag missade att densiteten på luften hela tiden var samma både inne och utanför däcket. När cyklisten cyklar så uträttas ett arbete som omsätter kemisk energi (från maten) till rörelseenergi i luftmolekyler. Precis som du säger kommer en ökad rörelseenergi hos luftmolekylerna göra att de åker in i väggen på cykeldäcket med större kraft. Större kraft ger större tryck enligt P=F/A
Verkar det som ett rimligt resonemang?
Större delen av värmen kommer nog från att det är en varm sommardag. Slutet av resonemanget stämmer.