4 svar
41 visningar
pluggare77 behöver inte mer hjälp
pluggare77 163
Postad: 20 nov 2022 21:02

Trigonometri

Hur har man räknat i exemplet? Vad har man gjort för att komma fram till där detta? En del av talen verkar bara magiskt ha adderats/subtraherats in i de båda bråken.

Henning 2063
Postad: 20 nov 2022 21:09

Man ser att nämnarna är delar av ett konjugat ochatt multiplikationen av dessa nämnare ger ett förenklat uttryck med hjälp av konjugatregeln, som säger att (a+b)·(a-b) = a2-b2

Efter att ha fått gemensam nämnare kan uttrycket i täljaren förenklas, vilket leder fram till beviset

Har du fler frågor ?

pluggare77 163
Postad: 20 nov 2022 21:32
Henning skrev:

Man ser att nämnarna är delar av ett konjugat ochatt multiplikationen av dessa nämnare ger ett förenklat uttryck med hjälp av konjugatregeln, som säger att (a+b)·(a-b) = a2-b2

Efter att ha fått gemensam nämnare kan uttrycket i täljaren förenklas, vilket leder fram till beviset

Har du fler frågor ?

Vid sista steget, hur använder de trigonometriska ettan när de bara har sin att arbeta med? Vad hände också med nämnaren?

pluggare77 163
Postad: 20 nov 2022 21:40
pluggare77 skrev:
Henning skrev:

Man ser att nämnarna är delar av ett konjugat ochatt multiplikationen av dessa nämnare ger ett förenklat uttryck med hjälp av konjugatregeln, som säger att (a+b)·(a-b) = a2-b2

Efter att ha fått gemensam nämnare kan uttrycket i täljaren förenklas, vilket leder fram till beviset

Har du fler frågor ?

Vid sista steget, hur använder de trigonometriska ettan när de bara har "sin" att arbeta med? Vad hände också med nämnaren?

Henning 2063
Postad: 20 nov 2022 22:04

Trig. ettan säger: sin2x+cos2x=1 Vilket ger: cos2x=1-sin2x

Detta används i nämnaren
I täljaren får vi 2 sinx-termer att adderas medan 'sin-kvadrat termerna' tar ut varandra

Svara
Close