Tredje juridiskr kön? Vad säger kristna
Hej!
Jag ska bevsvara vad kristna/ kristendomen tycker om att ha tredje juridiskt kön:
Dygdetik:
Pliktetik:
Konsekvensetik:
Sinnelagsetik:
Situationsetik:
Jag vet inte hur jag kan börja eller hur jag kan besvara dessa genom att tänka som en kristen. Kan någon hjälpa mig och börja
Jag tycker frågan är väldigt dum och felställd.
Kristendomen är en religion som baseras på Guds och Jesus budskap och därmed på tolkningar av de texter som finns ex. Bibeln. Detta är kopplat till framför allt dygdetik och pliktetik. De andra är inte applicerbara på samma sätt.
Dessutom är kristna en väldigt stor grupp men människor som har helt olika tankar om dessa frågorna. Kristendomen har absolut en etik men det finns kristna människor i alla olika politiska partier som har helt olika uppfattning om könsfrågor.
Jag tycker därmed detta inte är någon uppgift som är alls relevant att lösa på detta sätt efter denna modell.
Det man kan säga om frågan är att vad det gäller frågor om kön, sexualitet, HBTQ-frågor m.m. så har det funnits en väldigt konservativ hållning hos många kristna samfund, att man varit kritisk till att erkänna fler sexualiteter och andra könsidentiteter och motverkat sådana förändringar. Det bygger framför allt på att det inom de bibliska texterna pratas väldigt tydligt om två kön, kvinnan och mannen. Framför allt genom att Gud i sin skapelse skapade människan som kvinna och man efter sin avbild. Vad gäller exempelvis avvikande sexualitet ex. homosexualitet så finns det ganska bryska beskrivelser av hur dessa skulle hanteras och straffas. Genom detta har generellt inom kyrkan funnits en ganska kritisk syn på detta.
Andra kristna ser religionen på ett helt annat sätt och är inte lika bokstavstroende när de läser bibeln. En del utgår snarare efter den kristna etiken och det kristna huvudsakliga budskapet nämligen Jesu kärleksbudskap. Att Jesus och även Bibeln betonar att kärleken är det viktigaste, omsorg om människor och de svaga eller utsatta och omsorg om varandra. Då kan man ha en liberalare syn på frågor likt dessa, att det är viktigt att bry sig om dem som har det jobbigt och svårt med könsidentitet och könsdysfori samt att det viktigaste är att människan mår bra och är trygg i sig själv. Att Jesus och Gud visar omsorg om alla människor.
Svenska kyrkan som är den största företrädaren för kristendom i Sverige har nu oftast en ganska liberal syn och arbetar mycket med Pride och HBTQI-frågor.
Jag tror att vad man tycker i en sådan här fråga, inte framför allt präglas av vilken trosuppfattning som man har, åtminstone inte när jag tar ställning till detta trots att jag är kristen.
Jag kanske ställde frågan fel eller har missförstått uppgiften men det stod så:
- Sex utanför äktenskapet
- Onani
- Tredje juridiskt kön
Gör en handlingsanalys där du använder de normativa etiska teorierna och dygdetiken och presentera alternativa lösningar.
Hej,
Jag håller med Jonto om att frågan är konstigt ställd. Dock präglas jag själv av min trosuppfattning i alla moraliska och etiska frågor, då den i mening utgör hela min morala och etiska grund.
Kristna är tyvärr inte en enhetlig grupp utan består av olika trosinriktningar. Vissa av dessa har en gemensam patriark eller råd som beslutar i olika etiska frågor, medan andra inte har någon sådan struktur utan tolkar Bibeln fritt, vilket tyvärr ofta resulterar i att det uppstår förvirring och motsägelser.
Själv är jag romersk Katolik, och tillhör den Katolska kyrkan, som leds av Påven (nutida påven heter Franciskus). I Kyrkan finns ett Magesterium som består av Påven och biskopar. Magesteriumet beslutar (med ledningen av Den Helige Anden) i frågor som rör nutida etik och moral baserat på Bibeln, dogma, tradition och etablerade lagar i den Kanoniska rätten (en bok som beskriver ALLA delar av den Katolska kyrkans tro). Som Katolik råder det därför mycket sällan förvirring om vad Kyrkan tycker i olika frågor eftersom dessa utreds grundligt och tas upp, vilket för mig som troende gör det enkelt att veta vad vad min tro säger.
Nu när den ytliga bakgrunden fastställts, går vi över till din fråga, jag kommer skriva svar till dig från Ungdomarnas Katekes (YouCat) som förklarar på ett enkelt sätt:
1. Sex utanför äktenskapet
"Att vara man eller att vara kvinna ligger mycket djupt inpräglat i den enskilda människan; det är ett särskilt sätt att känna, ett särskilt sätt att älska, en särskild kallelse när det gäller barn, ett annat sätt att tro. Eftersom hans avsikt var att de skulle finns till för varandra och komplettera varandra i kärleken så gjorde Gud mannen och kvinnan olika. Det är därför som man och kvinna dras till varandra sexuellt och intellektuellt. När en man och en hustru uttrycker sin kärlek till varandra i kroppslig förening, får deras kärlek sitt djupaste sensuella uttryck. Liksom Gud är skapande i sin kärlek, så kan också människan vara skapande i kärleken och ge liv."
Varför är kyrkan emot föräktenskapliga sexuella relationer?
"Därför att hon vill skydda kärleken. En person kan inte ge någon annan en större gåva än sig själv. "Jag älskar dig" betyder för båda: "Jag vill bara ha dig, jag vill ha allt som är du, och jag vill ge me själv till dig för evigt!" Eftersom det är så, kan vi inte, inte ens med våra kroppar, verkligen säga "Jag älskar dig" för tillfället eller på försök.
Många människor tar sina föräktenskapliga relationer på allvar. Ändå finns det två reservationer inblandade som är oförenliga med kärlek: "avhoppsalternativet" och rädslan för att bli med barn. Eftersom kärleken är så stor, så helig och så unik, lär Kyrkan unga människor förpliktelsen att vänta tills de gär gifta med att inleda sexuella relationer."
2. Masturbation
Är masturbation ett brott mot kärleken?
"Masturbation är ett brott mot kärleken, eftersom den gör den sexuella njutningens upphetsning till ett mål i sig och frånkopplar den från det holistiska utvecklandet av kärleken mellan man och kvinna. Därför är "sex med dig själv" en självmotsägelse.
Kyrkan demoniserar inte masturbation, men hon varnar för att bagatellisera den. Många unga och vuxna löper faktiskt risk att bli isolerade i sin konsumtion av oanständiga bilder, filmer och internettjänster istället för att finna kärlek i en personlig relation. Ensamhet kan leda till en återvändsgränd där masturbation blir till ett beroende. Att leva efter mottot "För sex behövs ingen annan; det sköter jag själv, hur och när jag behöver det" gör ingen människa glad."
3. Tredje juridiskt kön
Här besvaras detta genom den nyligen publicerade deklarationen av Vatikanen om Människans Värdighet, där detta och övriga frågor om könsidentitet behandlas. Dokumentet beskriver i detalj vad Kyrkan tycker om detta (om många andra sociala frågor för den intresserade).
Så här står det, och tar upp aspekterna som du efterfrågar:
Gender Theory
55. The Church wishes, first of all, “to reaffirm that every person, regardless of sexual orientation, ought to be respected in his or her dignity and treated with consideration, while ‘every sign of unjust discrimination’ is to be carefully avoided, particularly any form of aggression and violence.”[101] For this reason, it should be denounced as contrary to human dignity the fact that, in some places, not a few people are imprisoned, tortured, and even deprived of the good of life solely because of their sexual orientation.
56. At the same time, the Church highlights the definite critical issues present in gender theory. On this point, Pope Francis has reminded us that “the path to peace calls for respect for human rights, in accordance with the simple yet clear formulation contained in the Universal Declaration of Human Rights, whose seventy-fifth anniversary we recently celebrated. These principles are self-evident and commonly accepted. Regrettably, in recent decades, attempts have been made to introduce new rights that are neither fully consistent with those originally defined nor always acceptable. They have led to instances of ideological colonization, in which gender theory plays a central role; the latter is extremely dangerous since it cancels differences in its claim to make everyone equal.”[102]
57. Regarding gender theory, whose scientific coherence is the subject of considerable debate among experts, the Church recalls that human life in all its dimensions, both physical and spiritual, is a gift from God. This gift is to be accepted with gratitude and placed at the service of the good. Desiring a personal self-determination, as gender theory prescribes, apart from this fundamental truth that human life is a gift, amounts to a concession to the age-old temptation to make oneself God, entering into competition with the true God of love revealed to us in the Gospel.
58. Another prominent aspect of gender theory is that it intends to deny the greatest possible difference that exists between living beings: sexual difference. This foundational difference is not only the greatest imaginable difference but is also the most beautiful and most powerful of them. In the male-female couple, this difference achieves the most marvelous of reciprocities. It thus becomes the source of that miracle that never ceases to surprise us: the arrival of new human beings in the world.
59. In this sense, respect for both one’s own body and that of others is crucial in light of the proliferation of claims to new rights advanced by gender theory. This ideology “envisages a society without sexual differences, thereby eliminating the anthropological basis of the family.”[103] It thus becomes unacceptable that “some ideologies of this sort, which seek to respond to what are at times understandable aspirations, manage to assert themselves as absolute and unquestionable, even dictating how children should be raised. It needs to be emphasized that ‘biological sex and the socio-cultural role of sex (gender) can be distinguished but not separated.’”[104] Therefore, all attempts to obscure reference to the ineliminable sexual difference between man and woman are to be rejected: “We cannot separate the masculine and the feminine from God’s work of creation, which is prior to all our decisions and experiences, and where biological elements exist which are impossible to ignore.”[105] Only by acknowledging and accepting this difference in reciprocity can each person fully discover themselves, their dignity, and their identity.
Källa: Declaration of the Dicastery for the Doctrine of the Faith “Dignitas Infinita” on Human Dignity, 08.04.2024 https://press.vatican.va/content/salastampa/en/bollettino/pubblico/2024/04/08/240408c.html
Om du har andra frågor, skriv dessa här, så ska jag försöka förklara på bästa möjliga sätt.
Lycka till!