11 svar
142 visningar
MasterMats 9
Postad: 10 sep 21:54

Trappan ÷ Liggandestolen

Vilken metod lär man ut i skolan i dag när man löser division.  

Om man bytt från trappan vad är då fördelarna med den nya metoden. M.V.H Mats 

MasterMats skrev:

Vilken metod lär man ut i skolan i dag när man löser division.  

Om man bytt från trappan vad är då fördelarna med den nya metoden. M.V.H Mats 

Jag tror knappast att man lär ut något mer avancerat än kort division, tyvärr. Kort division funkar hyfsat när man delar med ensiffriga nämnare, men är hopplös när det blir lite krångligare.

Smutstvätt 25061 – Moderator
Postad: 10 sep 22:05 Redigerad: 10 sep 22:07

Liggande stolen används vid polynomdivision, som lärs ut i någon av gymnasiets senare årskurser (de har möblerat om, så jag vet inte om det ligger kvar i Ma4 eller inte). 

Ja, när man skall undervisa om polynomdivision så behöver man börja med liggande stolen.

AlexMu Online 202
Postad: 10 sep 23:25
Smutstvätt skrev:

Liggande stolen används vid polynomdivision, som lärs ut i någon av gymnasiets senare årskurser (de har möblerat om, så jag vet inte om det ligger kvar i Ma4 eller inte). 

Den ligger i matte 4 

Smaragdalena skrev:

Ja, när man skall undervisa om polynomdivision så behöver man börja med liggande stolen.

Jag kan erkänna att vi inte fick lära oss liggande stolen för division av vanliga tal, pinsamt nog. Kan dividera komplexa polynom med liggande stolen, men att räkna ut 180 / 15 med samma metod skulle kräva klart mer tankemöda. 😅

Liggande stolen eller trappan är ju så mycket enklare än kort division om man t ex skall dela något med 23 (tips: Skriv ner hela 23:ans tabell från början så att man slipper gissa om något t ex går 6 eller 7 ggr). Kort division kräver så mycker mer av arbetsminnet!

MasterMats 9
Postad: 11 sep 11:10

Tack för era svar.När jag gick i skolan räknade vi trappan. Frågade min fru vad de räknade, hon berättade att de räknade liggandestolen (hon är något yngre en mig).Min tanke med frågan hur räknarman i dag var kanske mer en förhoppning om att man hittat på en metod som är enklare och bättre än trappan/liggandestolen. Som jag förstår av era svar räknar man kort division i grundskolan. Sedan introducerar man liggandestolen i gymnasiet. Är då kortdivition än bra metod att räkna.Onekligen blir uträkningarna mycket kortare, sliter inte lika mycket på pennan.Men är den bättre om man får lära sig en ny metod i gymnasiet. M.V.H Mats 

Smutsmunnen 1050
Postad: 11 sep 12:45

Har nog redan sagts i tråden men kort division är utmärkt när man delar med ett ental men ska man dela med säg 1,72 blir det grisigt.

farfarMats 1189
Postad: 11 sep 15:15

Är inte både trappan och liggande stolen bara två olika sätt att skriva ut Euklides divisionsalgoritm? Då borde de ju vara fullständigt likvärdiga.

Å ursäkta en gamling men vad f-n är kort division?

Samma sak, men mindre att skriva (och mer man måste räkna i huvudet).

farfarMats 1189
Postad: 13 sep 12:25

Tack Smaragdlena ( och Euklides)

Svara
Close