Trädets längd i bråk
Hej jag behöver hjälp med denna uppgift:
OBS. Är på uppgift C
Hur löser du denna:
Affe Jkpg skrev :Hur löser du denna:
Nu hänger jag inte med. Två står för den dubbla längden och det inom parantes står för....??
Ökning med en femtedel är samma sak som ökning med , vilket ger förändringsfaktorn ?
tomast80 skrev :Ökning med en femtedel är samma sak som ökning med , vilket ger förändringsfaktorn ?
Jag har inte gått igenom förrändringsfaktorn än :(
rrt04 skrev :tomast80 skrev :Ökning med en femtedel är samma sak som ökning med , vilket ger förändringsfaktorn ?
Jag har inte gått igenom förrändringsfaktorn än :(
Du kan försöka lösa uppgiften, utan att fastna vid nomenklaturen runt "förändringsfaktorn".
Om du löste uppgift "b" borde du vara nära till att lösa uppgift "c" :-)
Affe Jkpg skrev :rrt04 skrev :tomast80 skrev :Ökning med en femtedel är samma sak som ökning med , vilket ger förändringsfaktorn ?
Jag har inte gått igenom förrändringsfaktorn än :(
Du kan försöka lösa uppgiften, utan att fastna vid nomenklaturen runt "förändringsfaktorn".
Om du löste uppgift "b" borde du vara nära till att lösa uppgift "c" :-)
Ok, så jag ska pröva mig fram, men jag gjorde det och kom fram till svaret fem men enligt facit är svaret 4
Du kanske kan tänka så här:
, men du vill veta den nya längden så du lägger till 100
Nästa år och det kan du skriva eller hur.
tredje året och sedan gör du lika i fortsättningen.
Man kan göra det enklare med procenträkning, men det kanske du inte har gjort så mycket än?
ConnyN skrev :Du kanske kan tänka så här:
, men du vill veta den nya längden så du lägger till 100
Nästa år och det kan du skriva eller hur.
tredje året och sedan gör du lika i fortsättningen.
Man kan göra det enklare med procenträkning, men det kanske du inte har gjort så mycket än?
Nej, men jag kan grunden och så. Ok, men tack för hjälpen
ConnyN skrev :Du kanske kan tänka så här:
, men du vill veta den nya längden så du lägger till 100
Nästa år och det kan du skriva eller hur.
tredje året och sedan gör du lika i fortsättningen.
Man kan göra det enklare med procenträkning, men det kanske du inte har gjort så mycket än?
Jag förstår bara inte varför man multiplicerar
Hej
Eftersom dom säger i frågan "en femtedel av höjden".
Om jag ställer dig frågan hur mycket är 10 % av 100? Det vill säga
Om jag ställer dig frågan hur mycket är en femtedel av 100? Det vill säga
Om jag ställer dig frågan hur mycket är en femtedel av 100 cm? Det villa säga
jonis10 skrev :Hej
Eftersom dom säger i frågan "en femtedel av höjden".
Om jag ställer dig frågan hur mycket är 10 % av 100? Det vill säga
Om jag ställer dig frågan hur mycket är en femtedel av 100? Det vill säga
Om jag ställer dig frågan hur mycket är en femtedel av 100 cm? Det villa säga
Ok, så man multiplicerar med 100 för att det är av 100 cm