11 svar
75 visningar
rrt04 behöver inte mer hjälp
rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 9 mar 2018 18:25

Trädets längd i bråk

Hej jag behöver hjälp med denna uppgift: 

OBS. Är på uppgift C

Affe Jkpg 6630
Postad: 9 mar 2018 22:50

Hur löser du denna:
2=(1+15)x

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 9 mar 2018 22:59
Affe Jkpg skrev :

Hur löser du denna:
2=(1+15)x

Nu hänger jag inte med. Två står för den dubbla längden och det inom parantes står för....??

tomast80 4245
Postad: 9 mar 2018 23:02

Ökning med en femtedel är samma sak som ökning med 20% 20 \% , vilket ger förändringsfaktorn f= f = ?

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 9 mar 2018 23:03
tomast80 skrev :

Ökning med en femtedel är samma sak som ökning med 20% 20 \% , vilket ger förändringsfaktorn f= f = ?

Jag har inte gått igenom förrändringsfaktorn än :(

Affe Jkpg 6630
Postad: 9 mar 2018 23:15
rrt04 skrev :
tomast80 skrev :

Ökning med en femtedel är samma sak som ökning med 20% 20 \% , vilket ger förändringsfaktorn f= f = ?

Jag har inte gått igenom förrändringsfaktorn än :(

Du kan försöka lösa uppgiften, utan att fastna vid nomenklaturen runt "förändringsfaktorn".
Om du löste uppgift "b" borde du vara nära till att lösa uppgift "c" :-)

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 9 mar 2018 23:17
Affe Jkpg skrev :
rrt04 skrev :
tomast80 skrev :

Ökning med en femtedel är samma sak som ökning med 20% 20 \% , vilket ger förändringsfaktorn f= f = ?

Jag har inte gått igenom förrändringsfaktorn än :(

Du kan försöka lösa uppgiften, utan att fastna vid nomenklaturen runt "förändringsfaktorn".
Om du löste uppgift "b" borde du vara nära till att lösa uppgift "c" :-)

Ok, så jag ska pröva mig fram, men jag gjorde det och kom fram till svaret fem men enligt facit är svaret 4 

ConnyN 2582
Postad: 10 mar 2018 08:51

Du kanske kan tänka så här:

15×100=20, men du vill veta den nya längden så du lägger till 100

15×100+100=120

Nästa år 15×120+120=144 och det kan du skriva 1205+120=144 eller hur.

tredje året 1445+144=         och sedan gör du lika i fortsättningen.
Man kan göra det enklare med procenträkning, men det kanske du inte har gjort så mycket än?

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 10 mar 2018 09:30
ConnyN skrev :

Du kanske kan tänka så här:

15×100=20, men du vill veta den nya längden så du lägger till 100

15×100+100=120

Nästa år 15×120+120=144 och det kan du skriva 1205+120=144 eller hur.

tredje året 1445+144=         och sedan gör du lika i fortsättningen.
Man kan göra det enklare med procenträkning, men det kanske du inte har gjort så mycket än?

Nej, men jag kan grunden och så. Ok, men tack för hjälpen 

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 10 mar 2018 14:00
ConnyN skrev :

Du kanske kan tänka så här:

15×100=20, men du vill veta den nya längden så du lägger till 100

15×100+100=120

Nästa år 15×120+120=144 och det kan du skriva 1205+120=144 eller hur.

tredje året 1445+144=         och sedan gör du lika i fortsättningen.
Man kan göra det enklare med procenträkning, men det kanske du inte har gjort så mycket än?

Jag förstår bara inte varför man multiplicerar 

jonis10 1919
Postad: 10 mar 2018 14:09

Hej

Eftersom dom säger i frågan "en femtedel av höjden".

Om jag ställer dig frågan hur mycket är 10 % av 100? Det vill säga 10100·100=10

Om jag ställer dig frågan hur mycket är en femtedel av 100? Det vill säga 15·100=20

Om jag ställer dig frågan hur mycket är en femtedel av 100 cm? Det villa säga 15·100=20 cm

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 10 mar 2018 14:30
jonis10 skrev :

Hej

Eftersom dom säger i frågan "en femtedel av höjden".

Om jag ställer dig frågan hur mycket är 10 % av 100? Det vill säga 10100·100=10

Om jag ställer dig frågan hur mycket är en femtedel av 100? Det vill säga 15·100=20

Om jag ställer dig frågan hur mycket är en femtedel av 100 cm? Det villa säga 15·100=20 cm

Ok, så man multiplicerar med 100 för att det är av 100 cm 

Svara
Close