Tolkning av kunskapskrav Historia 1b
Hej! Jag skriver om berlinmurensfall och har svårt att förstå hur jag ska väva in dessa kunskapskraven i min text, jag skriver om hur allt var innan, under och efter murens tid. Borde jag prata om att murens fall resulterade i att kommunismen försvann? och hur ska jag koppla denna händelse med förhållande i nutiden? Ska jag sedan prata om den ändringen och hur förändringen påverkar framtiden? Tacksam för hjälp!
Eleven ger enkla exempel på, och förklarar översiktligt, samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden.
Dessutom kan eleven dra några enkla slutsatser om vad skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden kan ha för betydelse för framtiden.
Eleven ger enkla exempel på, och förklarar översiktligt, samband mellan skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden.
Eleven kan ge några enkla exempel (och enkelt förklara dessa) på samband mellan dåtida händelser och nutida liv och händelser. Ett enkelt sådant exempel är att säga att 11:te september-dåden ledde till skärpta säkerhetskontroller, då det fanns en stor rädsla för liknande dåd. Ett mer komplext exempel kan vara att förklara hur 11:te september-dåden (och USAs efterföljande invasioner av Mellanöstern) påverkade den politiska situationen, och hur det hjälpte till att forma dagens situation i Mellanöstern.
Dessutom kan eleven dra några enkla slutsatser om vad skeenden i det förflutna och förhållanden i nutiden kan ha för betydelse för framtiden.
Eleven kan också dra enkla slutsatser om hur dåtida händelser och nutida liv och händelser kan påverka framtiden.
Att kommunismens dominans i östra Europa minskade är absolut en konsekvens av berlinmurens fall (även om det inte var den enda anledningen!). Vilka spår av muren ser vi idag, både bokstavligt och figurativt?