Tolkning av en 3D graf
Jag gör ett gymnasiearbete där jag böjer svetsstavar med viss ämne i sig. Detta gör jag med hjälp av en vikt. Om jag exempelvis vill få fram en funktion som beskriver böjningen av en stav där vikten är 100g ser det ut soppas:
y=(x+24)(x-24)(-0,01726*100 -0,01027)/(-576). (x är horisontella längden i cm från stavens mitt)
Vill jag göra samma fast med en 110g vikt ser det ut soppas:
y=(x+24)(x-24)(-0,01726*110 -0,01027)/(-576).
Med andra ord fungerar samma ekvation med varierande vikter. Därför tänkte jag göra en ekvation där vikten varierar:
y=(x+24)(x-24)(-0,01726*m -0,01027)/(-576). (Där m är vikten i gram)
Jag har dock aldrig behövt använda mig av 3D grafer förut och är förvirrad av en viss sak: Jag vet att i funktionen y(x, m) borde y(0, 100)=-1,8 men det ser ut som att 3D grafen menar att detta inte är möjligt. Såhär ser 3D grafen ut:
m är z i detta fallet (ja, lite krångligt). Men vad jag menar är att borde inte det gröna planet täcka x=0, y=-1,8 och z=100? Jag vet ju att det är möjligt? Ah, jag är helt förvirrad haha, snälla hjälp!
Vad ser man på de liggande gröna axeln?
Z är massam m eller hur?
Det är svårt att få till en bra 3D-graf men det handlar om att ha tungan rätt i mun och kanske välja en bra grafritare och lämpliga koordinatgränser. Här har jag ritat i Octave och valt lite andra gränser på axlarna. Jag har också markerat punkten (x, m, y) = (0, 100, -1,7) (jag moddade y så att punkten skulle synas bättre ovanför ytan, en del av röd ring syns):
Peter skrev:Det är svårt att få till en bra 3D-graf men det handlar om att ha tungan rätt i mun och kanske välja en bra grafritare och lämpliga koordinatgränser. Här har jag ritat i Octave och valt lite andra gränser på axlarna. Jag har också markerat punkten (x, m, y) = (0, 100, -1,7) (jag moddade y så att punkten skulle synas bättre ovanför ytan, en del av röd ring syns):
Strålande. Bra att du bara tog med m > 0.
Peter skrev:Det är svårt att få till en bra 3D-graf men det handlar om att ha tungan rätt i mun och kanske välja en bra grafritare och lämpliga koordinatgränser. Här har jag ritat i Octave och valt lite andra gränser på axlarna. Jag har också markerat punkten (x, m, y) = (0, 100, -1,7) (jag moddade y så att punkten skulle synas bättre ovanför ytan, en del av röd ring syns):
OO den dära var superfin! Jag kanske får ladda ner detta programmet. Välldans tack för hjälpen!