Tolka frågan
Hej.
Fastnat på följande fråga:
Finns det något värde på x som stämmer med följande?
Värdet av uttrycket 3 - 2x är 5 mer än dubbla värdet av uttrycket.
Jag ställer upp en ekvation som följande:
3 - 2x = 2(3 - 2x) - 5
Facit säger x = 4
Har ofta problem med att tolka frågeställningar så viktigt att jag vänjer mig vid vad de egentligen menar.
Tack på förhand!
Hej igen. Inser att jag måste tänka "tvärtom" då inversen av -5 ger differensen av de två utfallen x = -1 och x = 4.
Händer mig hela tiden. Blir alltid att jag tänker tvärtom så något jag måste bli bättre på..
marre.py skrev:Hej igen. Inser att jag måste tänka "tvärtom" då inversen av -5 ger differensen av de två utfallen x = -1 och x = 4.
Jag förstår inte riktigt vad du menade här.
Men jag antar att du insåg att ursprungsekvationen skulle vara 3 - 2x = 2(3 - 2x) + 5 eftersom värdet av 3-2x skulle vara 5 mer än värdet av 2(3-2x)?
Yngve skrev:marre.py skrev:Hej igen. Inser att jag måste tänka "tvärtom" då inversen av -5 ger differensen av de två utfallen x = -1 och x = 4.
Jag förstår inte riktigt vad du menade här.
Men jag antar att du insåg att ursprungsekvationen skulle vara 3 - 2x = 2(3 - 2x) + 5 eftersom värdet av 3-2x skulle vara 5 mer än värdet av 2(3-2x)?
Hej Yngve.
Det jag menade var bara att jag insåg att mitt svar och facit hade en differens på 5 så istället för -5 behövde jag göra det motsatta. Dock låter det fortfarande konstigt i mitt huvud.. men när du beskriver det låter det som att jag hajar. Svajar lite på den punkten då det inte är första gången jag missförstår logik genom att göra precis det motsatta. Värdet av 3-2x är alltså HL ska vara 5 mer än 2(3-2x). Då blir det rätt i huvudet. Annars tänker jag "värdet av 3-2x är 5 mer" än HL. Dvs 3-2x + 5 eller 3(3-2x) - 5. Fallerar på den semantiska innebörden. Får verkligen inte missa sånt då jag går igenom Matte 1, ..., 5 i "sen" ålder för att komma in på teknisk högskola. Tack för dina snabba svar Yngve. :-) Kommer bli en del frågor närmsta månaderna innan jag tar ett tekniskt basår.