Tiopotens
Hej behöver hjälp med 9B, c
på c) jag använde miniräknare och gissade mig fram så? Hur kan jag förklara det på ett bra sätt.
Och b) jag förstår vad de vill komma fram till men hittar inte rätt siffror.
, kolla på potenslagarna så förstår du!
Ta det lugnt när du skickar iväg frågan! Nu har jag tagit bort 3 likadana trådar. /moderator
Förlåt, trodde att det var a) du ville ha hjälp med.
Lagarna säger ju att
Pikkart skrev:Förlåt, trodde att det var a) du ville ha hjälp med.
Lagarna säger ju att
Aa hur ska jag förklara på c? Ett bra sätt
Victoria0044 skrev:Pikkart skrev:Förlåt, trodde att det var a) du ville ha hjälp med.
Lagarna säger ju attAa hur ska jag förklara på c? Ett bra sätt
Genom att använda potenslagen .
Eftersom den här frågan ligger i åk 9 tycker jag att din förklaring var alldeles utmärkt:
jag använde miniräknare och gissade mig fram
På gymnasiet får du lära dig att använda potenslagarna, som Pikkart har skrivit om.
Vad säger facit om hur man gör?
Smaragdalena skrev:Eftersom den här frågan ligger i åk 9 tycker jag att din förklaring var alldeles utmärkt:
jag använde miniräknare och gissade mig fram
På gymnasiet får du lära dig att använda potenslagarna, som Pikkart har skrivit om.
Se där, det stämmer säkert. Länge sedan jag studerade detta.
Om man inte får använda potenslagarna (eller inte känner till dem) kan man göra så här:
Man skriver upp vad betyder, nämligen 2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2. Sedan eftersom basen ska vara 4 så gör man fyror där det går. 2·2 är ju 4.
(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2) = 4·4·4·4·4·4·4·4·4·4·4·4·4·4·4·4.
(Inte konstigt att vi föreslår potenslagarna i stället, eller hur?)
Laguna skrev:Om man inte får använda potenslagarna (eller inte känner till dem) kan man göra så här:
Man skriver upp vad betyder, nämligen 2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2. Sedan eftersom basen ska vara 4 så gör man fyror där det går. 2·2 är ju 4.
(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2)·(2·2) = 4·4·4·4·4·4·4·4·4·4·4·4·4·4·4·4.
(Inte konstigt att vi föreslår potenslagarna i stället, eller hur?)
Det finns inget facit i våra böcker när det gäller repititionsuppgifter
Smaragdalena skrev:Eftersom den här frågan ligger i åk 9 tycker jag att din förklaring var alldeles utmärkt:
jag använde miniräknare och gissade mig fram
På gymnasiet får du lära dig att använda potenslagarna, som Pikkart har skrivit om.
Ok tack
Pikkart skrev:Victoria0044 skrev:Pikkart skrev:Förlåt, trodde att det var a) du ville ha hjälp med.
Lagarna säger ju attAa hur ska jag förklara på c? Ett bra sätt
Genom att använda potenslagen .
Ok tackar!
Pikkart skrev:, kolla på potenslagarna så förstår du!
Det där är ju fyra som bas. Det skulle vara exponent.
woozah skrev:Pikkart skrev:, kolla på potenslagarna så förstår du!
Det där är ju fyra som bas. Det skulle vara exponent.
Jag visade tydligen också en lösning för a. Här är en för b:
Man skriver upp vad
betyder, nämligen 2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2·2.
Nu vill man att exponenten ska vara 4, så vi delar in ovanstående i fyra lika stora delar:
(2·2·2·2·2·2·2·2)·(2·2·2·2·2·2·2·2)·(2·2·2·2·2·2·2·2)·(2·2·2·2·2·2·2·2).
med andra ord , så det blir .
woozah skrev:Pikkart skrev:, kolla på potenslagarna så förstår du!
Det där är ju fyra som bas. Det skulle vara exponent.
Om du kollar mitt svar under så insåg jag att det var uppgift b) samt c) som skulle besvaras och inte a).