Tiondelar och Hundradelar.
Hur förklarar jag på ett bra sätt varför det blir samma resultat om man tex dividerar ett tal med 0.01 och multiplicerar samma tal med 100 tex 36*100 = 36/0.01
jag vet varför men jag får inte ner det bra på papper utan att det låter otroligt krångligt!
Jag ska alltså skriva en regel på hur decimalkommat flytts då ett tal multipliceras med 100 eller divideras med 0.01
det jag fick lära mig var att flytta decimalkommat lika många gånger det finns nollor, det var dock i åks 9 men det känns inte som en acceptabel förklaring längre? Så jag har försökt utveckla svaret men det blir inte bra!
tack på förhand för svar :D
Ett sätt är att använda räknereglerna för bråk. Sedan kombinerar du det med att man alltid kan skriva om 1 som ett tal delat med sig själv, till exempel så här:
Då kan man skriva så här:
Är det något sådant du är ute efter?
När det kommer till grundläggande saker så är det viktigt att försöka utveckla representationer som man kan använda för att rimliggöra matematiska samband.
Vad innebär det att dividera med något? Det finns många olika koncept som kan representeras av samma matematiska uttryck. Exempel kan vara:
a/b är svaret på frågan: Hur många kopior av b får plats i a? Ex: 12/4 är 3 eftersom 3st 4:or får plats i 12.
a/b är det du får om du delar upp a i b stycken grupper. Jag delar upp 12 i 4 lika stora grupper och blir då 3 i varje grupp så 12/4 = 3
a/b är det tal som om det multipliceras med b blir a. (12/4) * 3 = 12 så 12/4 = 3 eftersom 4*3 = 12
När vi väl bestämt oss för någon sådan idé om vad bråket är så kan vi börja fundera lite mer praktiskt om varför en viss kvot borde blir ett visst värde genom att fundera på hur vi räknar ut värde utifrån den principen.
Om jag ville ha svar på frågan hur många 0.01 som får plats i 36 hur skulle du räkna ut det stegvis? (Visualisera gärna något verkligt som en volym vatten eller en måttstock)