8 svar
2194 visningar
sigvardssonen behöver inte mer hjälp
sigvardssonen 17 – Fd. Medlem
Postad: 10 dec 2017 20:24 Redigerad: 10 dec 2017 20:35

magnesiumjoner och kalciumjoner!!!

Jag har kemiprov imorgon och har panik över en fråga i finalen som jag vet att kommer komma på provet, men som jag verkligen inte kan. Den lyder såhär:

 

Det finns en typ av antibiotika som heter tetracykliner. De fungerar sämre om man tar tabletterna tillsammans med mjölk. Det beror på att det finns kalciumjoner i mjölken som binder tetracyklinerna så att de inte kan döda bakterierna. En forskare misstänker att livsmedel som innehåller mycket magnesiumjoner - som kakao, sojabönor och cashewnötter - också försämrar effekten av tetracykliner. Använd det periodiska systemet och dina kunskaper om hur joner är uppbyggda och försök förklara hur det kan hänga ihop.

 Jag har försökt att tänka själv men det enda jag kan tänka mig är om magnesiumjonerna/kalciumjonerna (om de är positiva) fångar upp en elektron ifrån tetracyklinen, vilket gör att tetracyklinatomen blir positiv och får andra egenskaper.. Längre än så har jag inte kommit, och det låter inte riktigt rätt det heller.. Snälla Akut Hjälp!

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 10 dec 2017 20:48

Man kan se i periodiska systemet att både kalciumjoner och magnesiumjoner har laddningen +2, och man kan tänka sig att magnesiumjonerna kan fastna på samma ställen som kalciumjonerna gör, fastän kalciumjonerna är större än magnesiumjonerna.

Jag tror inte att man väntar sig mer ingående svar än så. Framför allt tror jag inte att man inbillar sig att man skall kunna förklara vad som händer med tetracyklinmolekylen.

sigvardssonen 17 – Fd. Medlem
Postad: 10 dec 2017 21:01
Förstår inte riktigt vad du menar..:/ 
Att man ska kunna något om tetracyklinmolekylen skulle jag inte tro, då vi inte alls gått igenom något liknande. Dock tror jag att man ska kunna förklara vad som händer med jonerna / elektronerna om de på något vis binder ihop sig eller lämnar av/ plockar upp elektroner från tetrac. Hur förklarar man det? och vad händer ens?
Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 10 dec 2017 21:02

Se mitt förra svar. Jag tror att nyckeln är att hänvisa till att kalcium och magnesium finns i samma grupp i periodiska systemet, och därför kan förväntas ha liknande kemiska egenkaper.

sigvardssonen 17 – Fd. Medlem
Postad: 10 dec 2017 22:03

Okej, har nu kommit fram till ett svar (vet inte om det är rätt resonerat men).

Eftersom att Mg och Ca båda ingår i grupp 2 - alkaliska jordartsmetaller, betyder de att dem har 2 valenselektroner. Detta ger dem liknande egenskaper. Båda vill lämna av sina 2 valenselektroner, så att de bilder positiva joner = med ädelgasstruktur. Tetracyklinet borde därför vara ett ämne som är instabilt, som behöver dessa elektroner för att stabiliseras. Därför skulle tetracyklinet reagera med kalciumjonerna om du drack mjölk till medicinen. Det skulle alltså bildas en kemisk förening, olösliga komplex, som skulle vara svårt för kroppen att ta upp: vilket gör att kroppen inte tar upp antibiotikan och mindre bakterier kan dödas. 

Har även hittat formeln för Tetracyklinet: C22H24N2O8, men jag tror inte att den ska behövas, va? Och inte heller hur den ser ut? Med de fyra ringarna..

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 10 dec 2017 22:24

Nej, för tredje gången, de vill att du skall se att kalcium och magnesium finns i samma grupp i det periodiska systemet och därför har liknande kemiska egenskaper. Du snackar alldeles för mycket goja om sådant du inte vet - varför skulle det ämne som skulle kunna bildas vara olösligt? Svara på den fråga de ställer och låt bli att svamla om annat som inte hör till uppgiften.

sigvardssonen 17 – Fd. Medlem
Postad: 11 dec 2017 15:41

Jo självklart fattar jag det, men tänkte att man för ett A måste utveckla frågan och resonemangen mera, liksom veta mer varför kalcium & tetracyklinet inte fungerar så bra tillsammans, och hur det kan minska dess effekt...

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 11 dec 2017 16:21

Nej, det hör inte till kemikursen på högstadiet - inte på gymnasiet heller, åtminstone inte i Ke1. Vill du ta reda på det, får du läsa till exempelvis apotekare eller läkare och sedan genomgå en forskarutbidning och doktorera på det. Att komma med en massa ovidkommande svammel kommer inte att höja ditt betyg, det får dig bara att verka osäker och desperat.

sigvardssonen 17 – Fd. Medlem
Postad: 11 dec 2017 16:42

Okej, kommer nog stöta på detta på läkarlinjen sen då!😉 Tack så mycket för din hjälp & ditt tålamod, nu vet jag vad jag ska skriva!😃

Svara
Close