testa variablers värden i en formel/ekvation även med negativa tal
Jag ska skriva Högskoleprovet imorgon. Något som ställer till det för mig på KVA är att jag inte vet riktigt när jag ska testa en formel/ekvation även med negativa tal. Och inte testa. Det har hänt flera gånger att jag löst en uppgift korrekt men börjat fundera om jag även borde testa med negativa tal. Det här har fått till följd att jag under tidsbrist gjort en värdetabell och ”hittat” flera olika lösningar och därmed valt svarsalternativ D, att informationen är otillräcklig. Och fått fel på uppgiften. Jag krånglar till det i onödan. Finns det något bra sätt att avgöra när jag ska testa med negativa tal? En slags tumregel?
Att jag måste testa med negativa tal:
1) om det är potenser med förstår jag,
2) även när en variabel är exponent.
3) även att tecknen byts vid dubbla negationer.
4) om talet är i intervallet 0–1.
Ibland är ju provskaparnas huvudsyfte med uppgiften att just testa att man tänkt på negativa tal vid lösningen.
Det beror helt på hur problemet/frågan ser ut, men oftast är det väldigt bra att ta hänsyn till alla värden variabeln kan anta då negativa värden i praktiska exempel oftast brukar innebära att något exempelvis har minskat i värde över tid, eller att man har gått med förlust på något sätt/skuld. Jag vet inte riktigt vart de där villkoren 1-4 kom ifrån men det bästa är att utgå ifrån att det okända talet man jobbar med kan vara precis vad som helst, sedan så kan man begränsa det till bara positiva heltal i vissa situationer, exempelvis om x betecknar hur många fotbollar någon har samlat, sedan kan x vara alla reella tal om vi pratar om tid eller förflyttning.
Tack för svaret. De tre första punkterna är nog relevanta för test av negativa tal som värden för variabler i en ekvation men:
4) om talet är i intervallet 0–1. Spelar ju bara roll för potenser.
Jag gillar ditt sätt att tackla en uppgift genom att resonera istället för att räkna.