Tentafrågor för mattekurs på Malmöuniversitet årskurs 1-6
Jag fick underkänt på denna tenta. Fick tillbaka tentan men blev inte klokare på hur jag ska tänka och räkna. Det står bara fel eller streck och inte på allt. Jag ska göra omtenta om några veckor och vill lära mig hur jag ska räkna. Har valt ut en fråga här.
Åsa har en korg med påskgodis. det finns 58 ägg i olika sorter: chokladägg, geleägg. ägg med mandel i och marsipanägg.
Det är dubbelt så många chokladägg som geleägg, men det är tre fler geleägg än marsipanägg. Det är tre gånger så många ägg med mandel i som det finns marsipanägg.
A skriv ett algebraiskt uttryck till påståendet ovan som visar förhållandet mellan de olika godisäggen.
B hur många godisägg av varje sort har Åsa? Visa din lösning med två olika uttrycksformer, varav en ska vara algebraisk, en ekvation och kan utgå från påstående i a.
C ge exempel på två grundläggande saker som eleverna behöver förstå för att kunna tillgodogöra sig undervisningen om ekvationslösning.
Min uträckning
A 1x+3x+1x+3+2x=58
B har jag försökt rita upp hur jag tänker med alla x.
C skrev jag att eleverna måste ha strategier i de fyra räknesätten. Vara trygg med algebraiskt uttryck.
Hoppas någon kan förklara och visa hur jag ska tänka och räkna. För en liknande fråga kommer komma på omtentan.
Tack på förhand.
Den uppställning du gjort saknar heltalslösning och kan därför inte vara korrekt. Det är väldigt oklart vad x är i din ekvation.
För att vara tydlig bör du först redovisa vilket sorts godisägg som är . T.ex.
Antal Geléägg:
Antal Chokladägg: (Dubbelt så många)
Antal Marsipanägg: (Det finns 3 fler Geléägg än Marsipanägg)
Antal Mandelägg: (Det finns 3 gånger så många Mandelägg som Marsipanägg)
Lägger vi ihop äggen ska vi få 58 stycken.