Tankegångskompetens
Tankegångskompetensen innebär "en förståelse för abstraktion och generalisering samt en åtskillnad mellan å ena sidan definitioner, satser och bevis och å andra sidan fenomenologiska påståenden och enskilda fall"(matematik för lärare, 2010, s. 268).
Det som jag inte hänger med i den här texten är där det står "fenomenologiska påståenden och enskilda fall". Kan någon förtydliga det eller förklara med något exempel?
Texten är hämtad ur kapitlet om matematiska kompetenser i "Matematik för lärare".
Jag tolkar det som att man har förmågan att tillämpa matematik på verkligheten, att inte tro att matematik är något man bara sysslar med i skolan.
Eftersom fenomenologi handlar om hur folk subjektivt upplever något och texten handlar om lärares kompetens så skulle jag tolka meningen som att de (i korta drag) skiljer på bevis och förklaringar. Alltså att man behöver förstå skillnaden på att t.ex. bevisa en sats och att förklara den för någon—att å ena sidan visa att den faktiskt är sann, och att å andra sidan göra det intuitivt för någon varför den är det. Typ...
Smaragdalena skrev:Jag tolkar det som att man har förmågan att tillämpa matematik på verkligheten, att inte tro att matematik är något man bara sysslar med i skolan.
Men är det inte "Modelleringsförmågan" som uppfyller det målet?
Russell skrev:Eftersom fenomenologi handlar om hur folk subjektivt upplever något och texten handlar om lärares kompetens så skulle jag tolka meningen som att de (i korta drag) skiljer på bevis och förklaringar. Alltså att man behöver förstå skillnaden på att t.ex. bevisa en sats och att förklara den för någon—att å ena sidan visa att den faktiskt är sann, och att å andra sidan göra det intuitivt för någon varför den är det. Typ...
Det här låter väldigt rimligt! Tack! jag tänkte att det borde vara skillnaden mellan bevisföring som är generell och sann, och ens egen uppfattning av olika fenomen i naturen vilket är subjektiv.
Detta handlar dock inte om lärarens kompetens utan en förmåga som förhoppningsvis ska uppfyllas av de som läser matemaik i skolan och på högre nivå.