7 svar
259 visningar
mekatronik 625
Postad: 11 aug 2022 16:28

Tangential och normalacceleration

Hej, jag har nästan löst denna uppgift helt utan konstigheter tills jag kommer till det sista steget. Här är uppgiften:

Nu hade jag inga problem med de första delarna i att lösa uppgiften, men när jag skulle lösa den totala accelerationen tog det stop i mitt huvud. Jag har ringat in delarna i lösningsförslaget som jag inte alls förstår:

Förstår inte detta:

1. Varför har använder man inte normalaccelerationen i uträkningen?

2. Varför normal och tangentialaccelerationen är samma förutom det negativa tecknet?

3. Varför multiplicerar de normalaccelerationen med svaret som man fick fram?

Har försökt lista ut det på egen hand men jag hittar inga tidigare exempel där de räknat såhär...

Tack!

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 11 aug 2022 17:16 Redigerad: 11 aug 2022 17:31

Jag förstår inte riktigt. Kör bilen här på en horisontell sträcka eller går detta vertikalt? (jag ser mgmg)

Och vad är dd? Är det sträckan eller är det banans radie? Det är tre stycken dd i figuren!
Men vinkeln stämmer inte med 1 radian 57°\approx 57^\circ.

 

mekatronik 625
Postad: 11 aug 2022 17:32
Pieter Kuiper skrev:

Jag förstår inte riktigt. Kör bilen här på en horisontell sträcka eller går detta vertikalt? (jag ser mgmg)

Och vad är dd? Är det sträckan eller är det banans radie? Det är tre stycken dd i figuren!

 

Bilen kör först rakt fram sedan in i kurvan, den kör alltså sträcka AB->BC/2. Sträcka d är först den horisontella sträckan men sedan blir den även cirkelsektorns sträcka, d är även radien på cirkelsektorn!

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 11 aug 2022 17:43

Så bilen kör en strecka 2d2d med likformig inbromsning från v0v_0 till stillstående.

Då bestämmer facit först accelerationen.

Och sedan hastigheten efter att bilen har kört trefjärdedel av streckan.

Och sedan centripetalaccelerationen där.

Och sedan vektorsumman av dessa båda.

mekatronik 625
Postad: 11 aug 2022 17:49
Pieter Kuiper skrev:

Så bilen kör en strecka 2d2d med likformig inbromsning från v0v_0 till stillstående.

Då bestämmer facit först accelerationen.

Och sedan hastigheten efter att bilen har kört trefjärdedel av streckan.

Och sedan centripetalaccelerationen där.

Och sedan vektorsumman av dessa båda.

Det enda som gör mig förvirrad är det inringade området, varför man satt: as=-v024d och an=v024d.

Om normalaccelerationen är följande: v2dvarför inkluderar man inte detta i vektorsumma beräkningen?

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 11 aug 2022 17:53 Redigerad: 11 aug 2022 17:57
mekatronik skrev:

Det enda som gör mig förvirrad är det inringade området, varför man satt: as=-v024d och an=v024d.

Om normalaccelerationen är följande: v2dvarför inkluderar man inte detta i vektorsumma beräkningen?

De räknade ut att efter trefjärdedel av streckan är v2=v024v^2 = \dfrac{v_0^2}{4}.

Vad är problemet?

mekatronik 625
Postad: 11 aug 2022 17:55
Pieter Kuiper skrev:
mekatronik skrev:

Det enda som gör mig förvirrad är det inringade området, varför man satt: as=-v024d och an=v024d.

Om normalaccelerationen är följande: v2dvarför inkluderar man inte detta i vektorsumma beräkningen?

De räknade ut att efter trefjärdedel av streckan är v2=v024dv^2 = \frac{v_0^2}{4d}.

Vad är problemet?

Nu såg jag det...  blev helt förvirrad i det steget och tänkte inte på att man räknade ut det tidigare.

Tack!

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 11 aug 2022 17:56 Redigerad: 11 aug 2022 18:43
mekatronik skrev:


Nu såg jag det...  blev helt förvirrad i det steget och tänkte inte på att man räknade ut det tidigare.

Tack!

Men jag hade skrivit fel där. Nu fixat: v2=v024v^2=\dfrac{v_0^2}{4}.

Sedan finns här ingen normalacceleration. Vägen ligger vågrätt, den centripetala accelerationen är också i planet.

Svara
Close