taluppfattning. En fråga som har med roten ur och bråktal att göra. Vilket tal är a om...... =4
Jag vet inte exakt hur jag ska börja?
Kommer du vidare?
Mohammad Abdalla skrev:Kommer du vidare?
jag vet fortfarande inte, jag får liksom ingen bild i huvudet. Kan du snälla förklara hur jag ska börja och fortsätta?
`vänta vänt. så det fortsätter 6/5 leder till 7/6, 8/7 och så vidare. men hur ska jag komma dit till b/b-1 eller som du (Abdullah ) sa √a/2?
Hello there skrev:`vänta vänt. så det fortsätter 6/5 leder till 7/6, 8/7 och så vidare. men hur ska jag komma dit till b/b-1 eller som du (Abdullah ) sa √a/2?
Man kan förkorta bort alla tal i nämnaren med alla tal i täljaren förutom 2 i första bråket för att det inte finns något bråk innan och a för att det inte finns något bråk efter. Vilket betyder att det är bara de som blir kvar under rottecknet.
ok jag förstår vad du skrev. Men hur kan jag komma fram till vad a = med eller ska jag bara skriva det utan tal? vad ska jag göra med b-1?
Hello there skrev:ok jag förstår vad du skrev. Men hur kan jag komma fram till vad a = med eller ska jag bara skriva det utan tal?
Vad händer om du kvadrerar båda leden?
Mohammad Abdalla skrev:Hello there skrev:ok jag förstår vad du skrev. Men hur kan jag komma fram till vad a = med eller ska jag bara skriva det utan tal?
Vad händer om du kvadrerar båda leden?
Ja ja, nu förstår jag ännu mer. Då blir det 32/8 eftersom 8 x 4 (alltså gånger svaret) = 32 sedan 2 kvadrerat blir då 8 för att 2 x 4 = 8 i det här fallet a = 32. Men vad är b-1, får det liksom inget använding?
b-1 är täljaren i näst sista bråket och nämnare i bråket före och det har du förkortat bort!
Ok men har jag svarat rätt på uppgiften?
Ja men jag förstår inte hur du kom fram till det. Som jag ser det har du beskrivit hur du kollar svaret - du borde skriva ner hur du hittade 32
matsC skrev:
Ja men jag förstår inte hur du kom fram till det. Som jag ser det har du beskrivit hur du kollar svaret - du borde skriva ner hur du hittade 32
a/2 = 4
OK men jag menade att du inte redovisat hur du kom fram till 32. Klantigt uttryckt av mig.
Mathtype kan vara lite lurigt så du har nog tänkt rätt och även fått detaljerna rätt fast det inte riktigt ser så ut.