25 svar
756 visningar
Didar 208
Postad: 2 sep 2018 14:24

Tal som multiplicerat

Hur ska man tänka här? 1183 a) jag har liksom inte kommit någonstans

Korra 3798
Postad: 2 sep 2018 14:25 Redigerad: 2 sep 2018 14:26
Didar skrev:

Hur ska man tänka här? 1183 a) jag har liksom inte kommit någonstans

 Du måste ställa upp en ekvation. 
x·25=52
x är talet du inte känner till. Man följer bara instruktionerna, "något" multiplicerat med 25 ska bli 52

Didar 208
Postad: 2 sep 2018 14:27

Okej men om jag får fråga, vad ska man multiplicera med bråket? Rätta mig gärna om jag har fel, jag är inte så jätte bra på bråk.

Korra 3798
Postad: 2 sep 2018 14:35
Didar skrev:

Okej men om jag får fråga, vad ska man multiplicera med bråket? Rätta mig gärna om jag har fel, jag är inte så jätte bra på bråk.

 Ja, om man löser ekvationen så får man fram det man ska multiplicera med bråket. 

Vet du hur man löser ut x ? 

Didar 208
Postad: 2 sep 2018 14:38

Nej tyvärr vet inte det.

Korra 3798
Postad: 2 sep 2018 14:40
Didar skrev:

Nej tyvärr vet inte det.

 Okej, då får man göra på ett annat sätt. 

Vet du hur man förlänger och förkortar bråk då ?

Didar 208
Postad: 2 sep 2018 14:41

Aa det vet jag 

Korra 3798
Postad: 2 sep 2018 14:42 Redigerad: 2 sep 2018 14:43
Didar skrev:

Aa det vet jag 

 Okej, försök att förlänga båda bråken så att de får samma nämnare. Då tror jag att du kommer veta precis vad man ska multiplicera 2/5 med för att få 5/2

Didar 208
Postad: 2 sep 2018 14:47

Så här gjorde jag

Korra 3798
Postad: 2 sep 2018 14:50 Redigerad: 2 sep 2018 14:53
Didar skrev:


Så här gjorde jag

 Nu har du skrivit om det första bråket till 410 och de 2:a bråket till 2510   Bra jobbat. 
Nu skriver jag om uppgiften som du har: 
a) Vilket är talet som multiplicerat med 410 ger 2510 ? 

Didar 208
Postad: 2 sep 2018 14:56 Redigerad: 2 sep 2018 14:56

Oj du får ursäkta mig, jag hänger inte riktigt med, ska jag multiplicera 4/10 med något så att det blir 25/10 eller?

Korra 3798
Postad: 2 sep 2018 14:57 Redigerad: 2 sep 2018 15:00
Didar skrev:

Oj du får ursäkta mig, jag hänger inte riktigt med, ska jag multiplicera 4/10 med något sä att det blir 25/10 eller?

 Japp.  Du har 4 st tiondelar, och du ska ha 12 25st tiondelar. Vad multiplicerar man 4st tiondelar med för att få 25 st tiondelar? 

EDIT: skrev fel.

Du behöver inte be om ursäkt, det tar den tiden det tar och det är bra att du säger till.

Didar 208
Postad: 2 sep 2018 15:08 Redigerad: 2 sep 2018 15:08

Tack för att du hjälper till;) men som jag uppfattar så ska jag göra så här antar jag, för att du sa att jag skulle ha 12 tiondelar men vet dock inte hur man får till det på ett annat sätt.

Korra 3798
Postad: 2 sep 2018 15:13
Didar skrev:


Tack för att du hjälper till;) men som jag uppfattar så ska jag göra så här antar jag, för att du sa att jag skulle ha 12 tiondelar men vet dock inte hur man får till det på ett annat sätt.

 jag skrev fel !! :I  25 tiondelar ska du ha. Förlåt hehe. Jag rättade inte kommentaren i tid. 

När du förlänger så skriver du om bråket med andra siffror men du ändrar inte bråkets värde. 
"Du skulle inte förlänga till 12 tiondelar" (jag skrev fel förstås men 25 tiondelar ska du ha) 
Du skulle multiplicera 410 med någonting så att det blir 1210 det du har gjort är att skriva om 410 till 1230 (12 trettiodear)  Du har inte fått 12 tiondelar utan 12 st trettiodelar. 

Du ska bara multiplicera 3 med täljaren isåfall som jag gör nu. 410·3=410+410+410=1210

Didar 208
Postad: 2 sep 2018 15:18

Haha okej tack då fattar jag;) då blir det så här eller som du gjorde, 

Korra 3798
Postad: 2 sep 2018 15:26
Didar skrev:

Haha okej tack då fattar jag;) då blir det så här eller som du gjorde, 

 Nej, det blir inte rätt. 

Du har 410 och du ska multiplicera täljaren (4) med någonting för att det ska bli 2510

sprite111 694
Postad: 2 sep 2018 15:34 Redigerad: 2 sep 2018 15:49

Gör det inte svårt för dig. Som Korra sa. Läs uppgiften och skriv ner det som sägs i matematiska termer/ord.

Vilket är talet som multiplicerat med 25 ger 52

Ett tal multiplicerat med 25är 52

  • Ett tal  (du känner alltså inte till talet, därför kan vi kalla det för t.ex. x)
  • Multiplicerat med ("gånger·
  • 25
  • är (är lika med) =
  • 52

Sätt ihop allt nu:

x·25 = 52

Kan du inte lösa ut x (det vill säga få ut vilket värde X har) så tycker jag att du ska ta och skapa en tråd där du frågar om hur man gör för att ta reda på X. Undvik inte algebran. Algebran är viktig se till o lär dig åtminstone grunderna.

Kolla denna: https://www.youtube.com/watch?v=W7fPsSw74TM

>Och framförallt denna som passar perfekt till din uppgift: https://www.youtube.com/watch?v=jRW465mDb0U

Redan efter ~10 sekunder börjar han med en uppgift som är mer eller mindre exakt lik din.

 

Testa i alla fall du kanske tycker det är enklare :)

Didar 208
Postad: 2 sep 2018 15:34

Men måste det vara ett heltal eller kan det vara liksom med decimaler också?

Korra 3798
Postad: 2 sep 2018 15:35
Didar skrev:

Men måste det vara ett heltal eller kan det vara liksom med decimaler också?

 Det finns bara 1 tal som du kan multiplicera med 4 för att det ska bli 25.  4x=25  Vad multiplicerar man 4 med för att få 25 ? 

Didar 208
Postad: 2 sep 2018 15:38

Ska ta min tid för att lära mig grunderna genom dessa filmer så jag återkommer senare underdagen;)

jätte tacksam för er hjälp, jag vill liksom gå programmering nu på gymmasiet men frågan är om jag kommer att lyckas när jag inte kan alla grunder 😌

Korra 3798
Postad: 2 sep 2018 15:46 Redigerad: 2 sep 2018 16:13
Didar skrev:

Ska ta min tid för att lära mig grunderna genom dessa filmer så jag återkommer senare underdagen;)

jätte tacksam för er hjälp, jag vill liksom gå programmering nu på gymmasiet men frågan är om jag kommer att lyckas när jag inte kan alla grunder 😌

 Du kommer lyckas, men du måste ge det som krävs också. Även om du inte kan det direkt från början så kommer du lära dig det senare med tiden. 

Nu sammanfattar jag allt som vi har gjort i denna tråden så att du hänger med och så att du kanske kan lära dig något av det. 

1. uppgift 1183 a) Vilket är talet som multiplicerat med 25 ger 52

2. Du förlänger båda bråken för att det ska bli lättare att avgöra vilket tal man ska multiplicera med: 2·25·2=410 och 5·52·5=2510  

3. Nu lyder uppgiften alltså: Vilket är talet som multiplicerat med 410 ger 2510

4. Nu ska du multiplicera täljaren 4 med någonting för att få 25 och detta någonting är talet 6 (25/4, inte 6) för att 4·6=25   

5. Svar: 6·410=2510   svaret är  alltså 6.   (25/4)

6. Sammanfattning: 410 multiplicerat med 25/4 är samma sak som 2510 


FEL!   SVARET ÄR EJ 6





Didar 208
Postad: 2 sep 2018 15:55

Tack så hemskt mycket, jag undrade bara över en sak, hur kommer det sig att 4.6 blir 25 och inte 24? det kanske är bara jag som tänker fel men jag är väldigt fundersam 😄.

och när jag kollar i facit så står det så här: 1183 a) svaret skulle typ bli 25/4 men det kan också vara så att jag har räknat fel och tänkt fel rätta mig gärna om jag har fel ;)

Korra 3798
Postad: 2 sep 2018 15:56 Redigerad: 2 sep 2018 16:00
Didar skrev:

Tack så hemskt mycket, jag undrade bara över en sak, hur kommer det sig att 4.6 blir 25 och inte 24? det kanske är bara jag som tänker fel men jag är väldigt fundersam 😄.

och när jag kollar i facit så står det så här: 1183 a) svaret skulle typ bli 25/4 men det kan också vara så att jag har räknat fel och tänkt fel rätta mig gärna om jag har fel ;)

 Japp, fel av mig. Det ska inte multipliceras med 6. Det ska multipliceras med 25/4. Bra att du är uppmärksam! 
6,25 är det rätta svaret hehe men det var nära :P 

Didar 208
Postad: 2 sep 2018 19:14

Inga problem, tack för all hjälp;)

sprite111 694
Postad: 2 sep 2018 19:20 Redigerad: 2 sep 2018 19:39

254 = 244+14=6 + 0,25 = 6,25

Didar 208
Postad: 2 sep 2018 19:21

Tack så mycket! Upskattar all form av hjälp

Svara
Close