11 svar
73 visningar
SUKI09 behöver inte mer hjälp
SUKI09 27
Postad: 22 sep 21:43 Redigerad: 22 sep 21:48

Tal, imaginära tal

Själva frågan jag behöver hjälp med är vad i³ är, de frågorna jag hade innan var vad i*i är, vilket är i². det står i min mattebok att i² = (-1), endast därför förstår jag ju då att i*i=(-1)

Andra frågan var vad i² är vilket ännu en gång ju är (-1). 

Men jag förstår inte hur jag ska räkna ut i³, tänkte att det skulle vara (-1.5) men det är ju helt fel :(

naytte 4979 – Moderator
Postad: 22 sep 21:48 Redigerad: 22 sep 21:50

Hur kom du fram till att i3=-3/2i^3 = -3/2? Det blir -i-i.

Flyttade dessutom tråden till gymnasiekategorin.

SUKI09 27
Postad: 22 sep 21:54
naytte skrev:

Hur kom du fram till att i3=3/2i^3 = 3/2? Det blir -i-i.

Flyttade dessutom tråden till gymnasiekategorin.

Ja jag vet, tänkte helt fel där.. 

O ja jag fattar inte varför det här är med i nians matte känns alldeles för svårt

Kollade i facit o svaret är i * (-1) = -i

jag förstår väl varför, i * (-1) {som är samma som i²} = -i eftersom positivt tal multiplicerat med negativt = negativt 🤷‍♀️ känns bara så avancerat 

Gustor 329
Postad: 22 sep 21:55

i3 = i2 · i = (-1)i = -i. Att multiplicera något med -1 innebär bara att du byter tecken, precis som vanligt. Att räkna med komplexa tal fungerar precis som vanligt om du behandlar i som en variabel, typ som x. Enda skillnaden är att du har sambandet i2 = -1 som hela tiden gäller.

naytte 4979 – Moderator
Postad: 22 sep 21:56

Detta är inte en del av grundskolematematiken.

Är detta något det står om i din lärobok eller är det något din lärarinna eller lärare tar upp utöver läroplanen?

SUKI09 27
Postad: 22 sep 21:58
naytte skrev:

Detta är inte en del av grundskolematematiken.

Är detta något det står om i din lärobok eller är det något din lärarinna eller lärare tar upp utöver läroplanen?

Ja det är med, har boken matte direkt åk 9 o detta motsvarar "mer om talmängder" på röda sidor (dvs svårare än grundkursen, men inte det svåraste då det alltid finns 2 sidor som heter svarta sidor som är de svåraste) 

naytte 4979 – Moderator
Postad: 22 sep 21:59

Skulle du kunna ladda upp en bild på sidorna som handlar om komplexa tal?

SUKI09 27
Postad: 22 sep 22:00

naytte 4979 – Moderator
Postad: 22 sep 22:03

Intressant. Jag visste inte att det finns läroböcker som behandlar komplexa tal redan i nionde klass. På gymnasiet behandlas dessa först i kursen Matematik 4.

SUKI09 27
Postad: 22 sep 22:05

haha, ja, önskar att det kunde vänta tills gymnasiet dock 😞 för övrigt om man ska räkna ut vad i⁴ är går det att ta -i*-i? 

Gustor 329
Postad: 22 sep 22:07
SUKI09 skrev:

haha, ja, önskar att det kunde vänta tills gymnasiet dock 😞 för övrigt om man ska räkna ut vad i⁴ är går det att ta -i*-i? 

i4 = i3·i = i2·i2, vad borde det då bli?

SUKI09 27
Postad: 22 sep 22:10

1, negativt * negativt = positivt,  tackkk

Svara
Close