Tal, imaginära tal
Själva frågan jag behöver hjälp med är vad i³ är, de frågorna jag hade innan var vad i*i är, vilket är i². det står i min mattebok att i² = (-1), endast därför förstår jag ju då att i*i=(-1)
Andra frågan var vad i² är vilket ännu en gång ju är (-1).
Men jag förstår inte hur jag ska räkna ut i³, tänkte att det skulle vara (-1.5) men det är ju helt fel :(
Hur kom du fram till att ? Det blir .
Flyttade dessutom tråden till gymnasiekategorin.
naytte skrev:Hur kom du fram till att ? Det blir .
Flyttade dessutom tråden till gymnasiekategorin.
Ja jag vet, tänkte helt fel där..
O ja jag fattar inte varför det här är med i nians matte känns alldeles för svårt
Kollade i facit o svaret är i * (-1) = -i
jag förstår väl varför, i * (-1) {som är samma som i²} = -i eftersom positivt tal multiplicerat med negativt = negativt 🤷♀️ känns bara så avancerat
. Att multiplicera något med -1 innebär bara att du byter tecken, precis som vanligt. Att räkna med komplexa tal fungerar precis som vanligt om du behandlar som en variabel, typ som . Enda skillnaden är att du har sambandet som hela tiden gäller.
Detta är inte en del av grundskolematematiken.
Är detta något det står om i din lärobok eller är det något din lärarinna eller lärare tar upp utöver läroplanen?
naytte skrev:Detta är inte en del av grundskolematematiken.
Är detta något det står om i din lärobok eller är det något din lärarinna eller lärare tar upp utöver läroplanen?
Ja det är med, har boken matte direkt åk 9 o detta motsvarar "mer om talmängder" på röda sidor (dvs svårare än grundkursen, men inte det svåraste då det alltid finns 2 sidor som heter svarta sidor som är de svåraste)
Skulle du kunna ladda upp en bild på sidorna som handlar om komplexa tal?
Intressant. Jag visste inte att det finns läroböcker som behandlar komplexa tal redan i nionde klass. På gymnasiet behandlas dessa först i kursen Matematik 4.
haha, ja, önskar att det kunde vänta tills gymnasiet dock 😞 för övrigt om man ska räkna ut vad i⁴ är går det att ta -i*-i?
SUKI09 skrev:haha, ja, önskar att det kunde vänta tills gymnasiet dock 😞 för övrigt om man ska räkna ut vad i⁴ är går det att ta -i*-i?
, vad borde det då bli?
1, negativt * negativt = positivt, tackkk