Tal i vektor slump
Hej,
Har nu fastnat med att slumpa x antal tal i en vektor och varje slumpat tal ska vara olikt det andra. Alltså få olika resultat varje gång.
Får inte använda någon metod utan ska enbart lösas med for loopar.
Skriv pseudokod först, alltså allt som ska hända, men i mer eller mindre naturligt språk.
Hur gör du om du gör allt för hand med en tärning?
hade ju först kastat tärningen,
jag får upp tal 6;
sparar denna åt sidan (i min vektor)
kastar ny tärning får 3;
Sparar denna också
Kastar ny tärning får 6 igen
kastar då OM tärningen tills jag får en annan siffra än den som finns lagrad i vektorn.
for loop i for loop med en ifsats inom där randomtalet som slumpar blir == de tal som finns i vektorn
problemet är att jag förmodligen behöver få in en bool och det är där jag tappar hoppet om livet.
tipS?!
Kanske inte det mest effektivaste metoden men du kan ju slumpa ett tal och spara undan den i en array, sedan när du slumpar ett tal på nytt kan du gå igenom varje element i din array och kolla om den redan existerar. Om så är fallet slumpar du på nytt tills det inte är samma. Detta kan du göra med endast for och if satser.
Du kan nog skriva det där som ren kod, så kan vi se vad som fattas.
Vet man hur stort x är och hur stora talen kan vara?