Tal
På tallinjen ligger talet x fem gånger så långt från 55 som från 25 vilket är talet x? Jag fattar inte hur man löser kan någon hjälpa mig fort
Du kan rita upp en tallinje, markera 25 och 55 och passa in x så att det stämmer. Eller ställa upp en ekvation för det (55 - x = ...).
Ekvationer är nog lite avancerat i åk 7. Fast för vissa elever är det ett naturligt sätt att tänka.
Men jag förstår inte vad de mena med "x är fem gånger så lång från 55 som från 25" vad menar de med det
Titta till exempel på talen 6, 10 och 12. Det är 4 steg från 6 till 10 och 2 steg från 10 till 12. Talet 10 ligger alltså dubbelt så långt från 6 som från 12.
år 7 använder väl inte ekvationer? Du kan testa det HT skrev
"Fem gånger så långt" betyder till exempel att om x ligger 5 steg från 25, så är det 5*5 steg från 55.
Titta på bilden nedan, den övre tallinjen.
Det är fem gånger så långt mellan X och 55, som det är mellan X och 25.
Så om det t.ex. är 3 mellan X och 25 så måste det vara 5*3=15 mellan X och 55.
Men det kan det ju inte vara, för då skulle det vara 18 (3+15) mellan 25 och 55.
Så du får prova med något annat än 3.....
Dessutom har din mattebok/lärare glömt tala om att X ligger mellan 25 och 55 på tallinjen.
Utan den upplysningen kan det även se ut som på den undre tallinjen i bilden nedan.
Jag går i åk 7 och jag löser det på ett sätt somär enkelt då man förstår det:
(55 - 25) = x + 5x
eller
(55 - 25) = 6x
vilket kan lösas:
30 / 6 = 5
vilket innebär att positionen x på tallinjen är:
25 + 5 = 30
Helt rätt. Kan du räkna fram den alternativa lösningen också? Den undre i bilden ovan.
Ja, såklart. Man behöver bara tänkta lite annorlunda:
(55 - 25) = 4x
vilket löses ut
30 / 4 = 7.5
och för att sedan ta reda på position x (om den SKA vara UNDER 25):
25 - 7.5 = 17.5
Enkelt som sagt, om man förstår hur det fungerar!
Såklart :-)
Häftigt, Sveden! Ekvationer är inga problem för dig, tydligen, när man har förstått det som du uttrycker det. Och figurerna var bra för det ändamålet. Har du lärt dig ekvationer på egen hand eller på lektionerna?