Tal
Hej jag ska hålla tal för skoluniform och undrar om ni kan hjälpa mig med ett känsloargument för det som skulle väcka känslor hos andra på ett sätt som håller A nivå? Själv tänkte jag att man kan ta upp mobbning för barn kan bli mobbade av andra om de inte har "rätt klädstil" och typ säga "hur skulle du känna dig om du var mobbad?" Men känner är att det är dåligt och behöver hjälp på hur man gör ett bra känsloargument för skoluniform,behöver hjälp så fort som möjligt,och en till fråga hur kan man inleda ett tal om skoluniform på bästa sätt, vad kan inledningen vara och innehålla? Och hur långt bör ett argumenterande tal vara? Behöver hjälp så fort som möjligt är jätte tacksam för all hjälp! (:
Mobbning och utanförskap på grund av att man inte klär sig rätt är väl ett utmärkt exempel. Du kan dra det ett varv längre genom att nämna att denna press kan få många ungdomar att må dåligt och tycka det är jobbigt att gå till skolan. Många föräldrar, barn och lärare har varnat för det här problemet. Sök efter artiklar som tar upp detta och läs bad dem säger, så kan du citera eller referera till det i talet.
Försök hitta en intressant inledning där din tes är tydlig. Du kan "måla" upp och beskriva en mängd problem som finns i skolan och sen säga något i stil med "Det finns dock en bra lösning- skoluniform!".
Ett argumenterande tal kan vara allt ifrån 30 sekunder till två timmar. Skämt åsido, fråga fin lärare hur mycket tid som finns till förfogande och vad denne förväntar sig för tidsomfång.
Tack så jätte mycket för ditt svar, du ger alltid de bästa svaren jag uppskattar det verkligen! Jag har en till fråga som jag behöver hjälp med, vad är ett ethos argument och vad kan ett ethos argument för skoluniform vara?
Hur är en intressant inledning? Har verkligen jätte svårt med att komma på en bra inledning för skoluniform, ditt tips om att beskriva en mängd problem låter jätte bra,men om jag säger olika problem och sen säger att skoluniformen är lösningen, blir det inte typ bara upprepningar när jag sen ska säga argument och säga att "man borde införa skoluniform för det löser det här problemet" blir det inte som att jag upprepar argument, eller spelar det ingen roll?
sidrahusseini23 skrev:Hur är en intressant inledning? Har verkligen jätte svårt med att komma på en bra inledning för skoluniform, ditt tips om att beskriva en mängd problem låter jätte bra,men om jag säger olika problem och sen säger att skoluniformen är lösningen, blir det inte typ bara upprepningar när jag sen ska säga argument och säga att "man borde införa skoluniform för det löser det här problemet" blir det inte som att jag upprepar argument, eller spelar det ingen roll?
Det beror på. Inledningen ska ju oftast ge en naturlig ingång in i talet, så snarare är det bra att du återkommer till det du säger i inledningen, annars hade det inte varit någon inledning överhuvudtaget. För att undvika att det blir "tjatigt" eller upprepande så kan du bara mycket kort räkna upp problemen till en början. Det behöver bara vara en kort mening eller två likt
"Disciplinproblem, Bråk, Mobbning, Utanförskap, Utsatthet. Skolan har många allvarliga problem. Men det finns en lösning på vägen- inför skoluniform". ". När du sedan går in på argumenten så kan du ju då fördjupa detta och beskriva varför och hur skoluniform hjälper till att lösa de problem som du radade upp.
Ethos handlar om trovärdighet. Det kan man få till genom att antingen hänvisa till etablerad forskning som har kommit fram till fördelar med skoluniform.
Eller så kan man vinna trovärdighet genom att hänvisa till egna erfarenheter och upplevelser. Om man exempelvis själv har besökt eller varit på en skola där skoluniformer fungerade bra eller upplevt egna skolsituationer där man anser att skoluniform hade kunnat hjälpa för att lösa problem. Då kan man få trovärdighet utifrån att man har egna erfarenheter att utgå ifrån.
Tack så himla mycket uppskattar verkligen din hjälp!!! (: