2 svar
104 visningar
albin03 1 – Fd. Medlem
Postad: 24 feb 2020 16:07

Ta A poäng!

har snart np i matte 1c och jag satsar på A, tänkte kolla om nån här har tips på hur man ska kunna ta A poängen och vad man ska träna på? kom gärna med tips och exempel 

Tack på förhand

Yngve 40279 – Livehjälpare
Postad: 24 feb 2020 17:00

Hej och välkommen till Pluggakuten!

1. Sök på nätet efter tidigare NP i den kurs du går.

De är sekretessbelagda ett tag, men släpps sedan med facit och ofta med exempel på bedömda elevlösningar.

2. Kolla på Mattecentrum.se om det finns npgra räknestugor som du kan vara med på (gratis) och om det blir ngt konvent i vår som du kan vara med på (också gratis).

3. Ställ massor av frågor här, både kring sånt du vill ha djupare förklaring till, men även för att visa dina lösningar och få återkoppling med förbättringsförslag 

Russell 379 – F.d. Moderator
Postad: 24 feb 2020 19:59 Redigerad: 24 feb 2020 20:00

För A-poängen är det ofta viktigt att inte bara kunna lösa uppgifterna utan även kunna förklara lösningsprocessen i ord. Poängen med det är framförallt att visa att man behärskar "det matematiska språket"—dvs att man kan använda relevanta begrepp för att förklara vad det är man gör och varför man gör så. Det betyder dock inte att det är bra att babbla en massa i sina svar, utan det bästa svaret är ett där man säger precis det som behöver sägas och ingenting annat. Börjar man ge förklaringar eller använda begrepp som inte är relevanta för uppgiften så ser läraren direkt att man inte riktigt har förstått vad man pratar om.

Så mitt tips skulle vara att öva genom att lösa många uppgifter av olika sorter (några från varje kapitel i boken) och hela tiden tänka på om du kan förklara i ord vad det är du gör och varför du gör just så. Om du ställer upp en ekvation, kan du förklara i ord vad den representerar och varför den ser ut just så? Vad står 'x' för i ekvationen? Angående funktioner, kan du använda orden "exponentialfunktion" och "potensfunktion" utan att blanda ihop dem? Om du beräknar en sannolikhet a/b, kan du förklara i ord varför täljaren och nämnaren blir just a och b? Vilka begrepp kan vara relevanta att använda: Kanske "den klassiska sannolikhetsdefinitionen" eller "komplementhändelsen" eller "oberoende händelser" osv.

Ett litet trix för att lyckas så bra som möjligt med detta på provet är att aldrig tänka "läraren förstår ju vad jag menar". Läraren vet redan hur man löser uppgifterna så poängen är inte att förklara något för läraren! Skriv istället som om du förklarade lösningen för någon som inte redan vet hur man gör. Det finns en sorts talesätt som säger att man inte riktigt lär sig ett ämne förrän man själv lär ut det, och vad läraren vill se är att du förstår uppgifterna så väl att du själv skulle kunna lära någon annan hur man löser dem. Då ser läraren att du verkligen kan ämnet och du har större chans att få poäng även på A-nivån.

Ps. Lycka till på provet! :)

Svara
Close