Syror och baser
Du får en flaska med en okänd lösning av läraren. Din uppgift är att ta reda på vad det är för lösning.
Beskriv hur du gör för att kommer fram till ett svar. Använd bland annat dina kunskaper om olika lösningars
egenskaper inklusive laborationer. Du har valfritt material att arbeta med!
Jag vet att man använder sig av indikatorer för att ta reda på om lösningen är en syra eller en bas men hur ska jag kunna veta vilken lösning det är. Om det svavelsyra, natriumhydroxid, salpetersyra, kaliumhydroxid, citronsyra eller någon annan syra eller bas.
Om man ger en sådan här uppgift på grundskolenivå - vilket jag verkligen hoppas att man inte gör - så är den viktigaste egenskapen hos ämnena att de inte är farliga. Därmed har man uteslutit en stor del av alla tänkbara ämnen.
Jag anser att den här uppgiften är alldeles för öppen för att man skulle kunna ge den ens på universitetsnivå.
När vi gjorde det här i högstadiet använde jag ett pH-papper och sökte upp de olika syrornas och basernas pH och jämförde med pappret med värdena jag hade sökt upp, nu kan ju koncentrationen skilja sig men det tror jag inte att den gör.