Syfte och frågeställning(ar) - gymnasiearbete, vad är skillnaden?
Hej, jag håller på att skriva ett gymnasiearbete om C-vitaminhalten i apelsiner och har fastnat på det här med syfte och frågeställningar. Jag vet inte hur jag ska formulera mitt syfte utan att ta med mina frågeställningar och när jag gör det känns det som om jag upprepar mig i texten två gånger. Det här är mina frågeställningar:
- Innehåller färskpressad apelsinjuice mer C-vitamin än köpt apelsinjuice?
- På vilket sätt bör man förvara apelsinen (eller apelsinjuice?) för att få ta del av så mycket C-vitamin som möjligt, i rumstemperatur eller i kylskåpet?
- Vad händer med C-vitaminhalten i en öppnad BRAVO-förpackning och i en halvskuren apelsin som fått stå i en vecka?
Såhär långt har jag kommit med att formulera mitt syfte:
Syftet med mitt gymnasiearbete är att undersöka...
Vad är egentligen skillnaden mellan frågeställning och syfte? Och kan jag ta med mina frågeställningar i syftet utan att det blir upprepande?
Syftet och frågeställningen blir ofta liknande, med den skillnaden att frågeställningen är mer exakt. Syftet kan vara något i stil med att "undersöka hur C-vitaminhalten i juice påverkas av olika faktorer, såsom tillverkningssätt, förvaring och luftexponering". Det är lite bredare. Om du har något högre syfte, exempelvis att undersöka hur människan kan maximera sitt C-vitaminintag på naturlig väg, kan du skriva något om det.
I princip har du uppnått ditt syfte ifall du har besvarat alla frågeställningar.
Smutstvätt skrev:Syftet och frågeställningen blir ofta liknande, med den skillnaden att frågeställningen är mer exakt. Syftet kan vara något i stil med att "undersöka hur C-vitaminhalten i juice påverkas av olika faktorer, såsom tillverkningssätt, förvaring och luftexponering". Det är lite bredare. Om du har något högre syfte, exempelvis att undersöka hur människan kan maximera sitt C-vitaminintag på naturlig väg, kan du skriva något om det.
Jaha okej, då förstår jag. Men det där med hur människan kan maximera sitt C-vitaminintag på naturlig väg, måste man inte då också undersöka t ex brustabletter, andra citrusfrukter m.m?
Teraeagle skrev:I princip har du uppnått ditt syfte ifall du har besvarat alla frågeställningar.
Menar du då att jag ska skriva mitt syfte i slutet av arbetet för jag vet ju inte om jag kan besvara mina frågeställningar. Jag har inte gjort labben än.
Nej, nej. Man gör en undersökning för att man vill veta svaret på något, man kommer inte på frågan efter att man vet svaret!
Ett syfte ska vara kort och koncist, t.ex. ”att undersöka hur man kan tillgodogöra sig så mycket C-vitamin som möjligt från apelsiner”. Frågeställningar kan vara de som du skrev i ditt första inlägg. Om du lyckas svara på dem så har du fått en bra uppfattning om hur man ska göra för att maximera intaget av c-vitamin.
Sen brukar man ha avgränsningar i sitt projekt. Det är saker som du har valt att inte undersöka men som du misstänker att en läsare kan fundera över varför du inte har undersökt. Då kanske du skriver något i stil med ”undersöker bara ett varumärke för juice pga det som hinns med inom tidsramen för projektet”. Eller något i den stilen.
detrr skrev:Jaha okej, då förstår jag. Men det där med hur människan kan maximera sitt C-vitaminintag på naturlig väg, måste man inte då också undersöka t ex brustabletter, andra citrusfrukter m.m?
Brustabletter kan knappast anses vara en naturlig väg (även om våra selektivt odlade apelsiner kanske inte är så himla "naturliga" heller), när det kommer till andra citrusfrukter: nej. Om du gör anspråk på att hitta det bästa sättet av alla, då behöver du testa andra metoder, men om du vill hitta ett sätt för människor att maximera sitt C-vitaminintag från den kost de redan äter, då är det experiment du ska göra tillräckligt.
Okej, jag förstår vad ni menar. Tack för hjälpen! :)
Varsågod! :)